Toyota stort wolkbreuk aan toekomstplannen uit
5 november 2025 Ideeën genoeg op de Japan Mobility Show (maar zijn ze ook uitvoerbaar?)
Toyota toont op de Japan Mobility Show een studiemodel van de nieuwe Corolla. De best verkochte auto ter wereld geldt als de ruggengraat van het merk. Maar de Japanners blijken in de toekomst nog veel meer van plan.
Toyota maakt het bont
Internationale autobeurzen zijn traditiegetrouw hét moment voor de industrie om te laten zien wat ze de komende jaren voor ons in petto hebben. Op de Japan Mobility Show wordt altijd ver in de toekomst gekeken. De ANWB was ter plaatse en zag dat Toyota het deze editie wel heel erg bont maakt.
Gemiddeld kost het maken van een prototype twee jaar tijd. Bij de Toyota Motor Corporation zijn alle verloven de afgelopen tijd schijnbaar ingetrokken, want het concern toont in Tokyo maar liefst twaalf (!) studiemodellen. En dan hebben we die van het in Europa niet langer verkrijgbare Daihatsu nog niet eens meegerekend!
Best verkochte auto ter wereld in het nieuw
Ster van de show is de Corolla Concept: een sterke indicatie hoe de Corolla er over een aantal jaar uit moet zien. De best verkochte auto ter wereld - de teller staat inmiddels op meer dan 40 miljoen exemplaren - krijgt een scherp gesneden uiterlijk en groeit ook een flink aantal centimeter. Maar het belangrijkste nieuws kun je aan de buitenkant niet zien.
Toyota belooft dat de Corolla straks leverbaar is ‘met de aandrijflijn die bij jou past’. Dat is natuurlijk een beetje marketingpraat, want je bent wel gebonden aan de krachtbronnen die de Japanners in het schap hebben liggen.
Zelfrijdende auto voor kinderen
Dat zijn er in het geval van de Japanners overigens een heleboel: de Corolla moet uiteindelijk in de showroom staan als benzine, hybride, plug-in hybride en EV. Er bestaan geen plannen voor een diesel- of waterstofversie.
In plaats daarvan hebben de Toyota ingenieurs hun energie gestoken in een waaier aan uiteenlopende prototypes, van een zelfrijdende auto voor kinderen (!) tot een nieuw topmodel van Lexus, dat zich nog het beste laat omschrijven als een van alle gemakken voorziene paardentrailer.
Rolls-Royce concurrent
Lexus is binnenkort trouwens niet langer het enige luxe merk binnen de Toyota-groep. De Japanners positioneren er een Rolls-Royce en Bentley-concurrent boven, in de vorm van het chique Century. Dit submerk, dat in Japan al bijna zestig jaar bestaat, komt ook naar Europa.
Een sedan en een SUV maken bij Century al deel uit van het modelaanbod. Toyota voegt daar een gigantische coupé aan toe, die - als studiemodel althans - slechts twee stoelen aan boord heeft. Eentje voor de chauffeur en de ander voor de eigenaar. Zoveel beenruimte hebben we in een personenwagen nog nooit gezien!
Twee keer sneller je EV laden
In een achteraf zaaltje kregen we verder Toyota’s solid state batterij te zien: revolutionaire accutechniek, waarmee een elektrische auto tot 1.200 kilometer ver moet kunnen komen op een lading stroom. Laden gaat twee keer sneller dan we dat momenteel aan de snellaadpaal gewend zijn en de levensduur van het dunne batterijpakket zou vier keer hoger moeten liggen.
Zo’n solid state of vaststofbatterij neemt veel minder ruimte in, waardoor de typische elektrische auto-zitpositie - waarbij de knieën van de achterpassagiers tot hun oorlellen reiken - bij Toyota in ieder geval tot het verleden behoort. Het is nog niet duidelijk welk model de primeur krijgt, maar uiterlijk in 2028 moet je een Toyota-product met zo’n vaststofbatterij kunnen kopen.
Meeste stemmen gelden
Aan de overige primeurs van de Japan Mobility Show hebben de Japanners nog geen introductiedatum gehangen. Het is maar de vraag of dat in alle gevallen gebeurd, want al die in Tokyo getoonde prototypes tegelijk in productie nemen, is ondoenlijk.
In plaats daarvan wacht de fabrikant liever af welk studiemodel de meest enthousiaste reacties oproept. Is dat een nieuwe sportwagen van Lexus of toch een serie vernuftige rolstoelen, waarmee invaliden zelfs kunnen traplopen?
Ideeën genoeg in ieder geval! In de begeleidende video loopt autoredacteur Frank Buma de opvallendste plannen met je langs en doet een voorspelling welke daarvan het meest levensvatbaar zijn.