Dubbeltest Hyundai IONIQ 5 vs. Skoda Enyaq iV
22 oktober 2021 De Skoda is ruimer, maar de Hyundai moderner
De Hyundai IONIQ 5 en Skoda Enyaq iV zijn de populairste elektrische gezinsauto’s van dit moment. Je kunt jouw geld echter maar één keer uitgeven. Welke publiekslieveling blijkt de beste koop?
Ruimte
Zowel de Hyundai als de Skoda komen bij een groot concern vandaan, waar een soortgelijk model ook onder een andere merknaam wordt verkocht. In het geval van de Enyaq iV gaat het dan om de Volkswagen ID.4, de Hyundai IONIQ 5 is er ook als Kia EV6. Elektrische auto’s hebben de naam ruim te zijn, omdat de gebruikte bodemgroep anders is dan bij brandstofgestookte auto’s. De vloer is vlakker en omdat er in de bodem batterijen zijn ondergebracht, is dit type auto vaak ook wat hoger. Daardoor bieden ze veel binnenruimte. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Skoda. Zowel voorin als op de achterbank heb je meer dan genoeg ruimte, ook wanneer je wat langer bent dan gemiddeld. Zelfs het optionele panoramadak op onze testauto kan daar geen verandering in brengen! Alleen steekt de middentunnel achterin wel erg ver het interieur binnen, waardoor je op de achterbank geen drie volwassenen kwijt kunt. In de Hyundai zit je zelfs in het midden als een vorst, met veel been- en hoofdruimte. Met de rugleuning overeind, biedt de kofferbak van de IONIQ 5 een inhoud van 527 liter. Met alles plat kun je maar liefst 1.578 liter aan bagage kwijt. De Skoda gaat daar overheen met een laadruimte van minimaal 585- en maximaal 1.710 liter. Het is een gemiste kans dat de Enyaq iV niet over een variabele bagagebodem beschikt: nu mis je een vlakke laadvloer. Wat eveneens ontbreekt, is extra bergruimte aan de voorzijde van de auto. De Hyundai heeft wel zo’n zogenaamde ‘frunk’, waarvan de afmetingen afhangen van de gekozen modelvariant. Een IONIQ 5 met achterwielaandrijving biedt voorin 37 liter extra ruimte, de door ons gereden vierwielaangedreven versie komt tot 24 stuks.
Rijgedrag
De elektromotor in de Skoda is goed voor 204 pk en 310 Nm. Je kunt ook kiezen voor een minder krachtige variant, of juist een veel sterkere motor. Dat klinkt imposant, maar de Enyaq is met dik twee ton een zware auto. Dat komt natuurlijk door al die batterijen! Net als de Volkswagen ID.4 waarvan hij is afgeleid, probeert de Skoda dat ook niet te verhullen: het is een familieauto met een gezapig weggedrag. Hij helt over in bochten en kiept bij optrekken en afremmen. Hij mag dan wat veel bewegen: zolang je rechtuit rijdt, is de Enyaq lekker comfortabel. De 21-inch wielen onder onze testauto hadden van ons niet gehoeven: ze maken een hoop rolgeluiden. Met de flippers aan het stuur kun je zelf invloed uitoefenen op de mate waarin de Skoda remenergie terugwint. Je kunt anders altijd nog de ‘Brake’-stand van de automaat inschakelen: dan rijdt de Enyaq op zijn zuinigst, maar doen die flippers het ook meteen niet meer! Met één pedaal rijden is er echter niet bij: daarvoor schudt de Skoda te weinig snelheid af.
De Hyundai voelt dankzij zijn twee elektromotoren zeer levendig aan. Wij reden een AWD-versie met 306 pk en 605 (!) Nm. Ondanks die tweede motor en zijn vierwielaandrijving weegt de IONIQ 5 minder dan de Enyaq. Met een leeggewicht van 1.995 kilogram blijft de futuristische EV nét onder de twee ton. De besturing is voor een gezinsauto prima, hooguit een tikkeltje indirect. De Hyundai regenereert ook fijn: er is keuze uit drie standen die je met flippers aan het stuurwiel bedient. In de felste stand kun je de IONIQ 5 met één pedaal rijden. De Koreaan heeft echter ook zijn onhebbelijkheden. De 20-inch wielen zien er misschien gaaf uit, maar maken behoorlijk wat lawaai. Verder is de Hyundai wel érg soepel geveerd en gedempt. Dat had best een tandje steviger mogen zijn.
Verbruik
Of het nu gaat om hun rijbereik of de laadsnelheden: beide fabrikanten komen met opvallend dikke cijfers aanzetten. Op papier heeft de Skoda een actieradius van 537 kilometer. De Hyundai zou 481 kilometer ver moeten kunnen komen. Uiteraard hebben we tijdens onze verbruiksronde gemeten wat daarvan nou écht waar is. Na een nacht laden startten we de Skoda met een optimistische score van 433 kilometer. Volgens de boordcomputer waren er daarvan nog 186 over, nadat we 240 kilometer gereden hadden tijdens onze vaste verbruiksronde. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg over die afstand 18 kWh per 100 kilometer. De IONIQ 5 beloofde bij aanvang een rijbereik van 426 kilometer, maar na 240 kilometer konden we volgens de Hyundai nog maar 150 kilometer verder rijden. Het gemiddelde stroomverbruik was tijdens onze rit wel gunstiger dan de fabrieksopgave met 18,5 kWh per 100 kilometer. In de folder staan 19 stuks vermeld!
Laden doet de Skoda met maximaal 125 kW, zodat je aan de juiste paal binnen veertig minuten weer een voor 80 procent gevulde accu tot je beschikking hebt. De Hyundai doet daar nog een fikse schep bovenop. De Koreanen geven de IONIQ 5 een 800 Volts laadsysteem mee met een capaciteit van 350 kW. Het enige probleem is, dat er nog niet zoveel laadpalen bestaan die een dergelijke snelheid kunnen faciliteren. Het vooruitzicht is in ieder geval gunstig: volgens Hyundai moet het mogelijk zijn om van 5- naar 80 procent te laden in pakweg een kwartier. Aan een reguliere paal laden beide EV’s met drie fasen. De IONIQ 5 is dan in 6 uur vol, de Skoda doet er met 8 uur en een kwartier wat langer over.
Veiligheid
Standaard is de IONIQ 5 ruim voorzien van allerhande veiligheidssystemen. Zo heb je altijd een noodremassistent met voetganger en fietsersherkenning aan boord plus een waarschuwing voor kruisend verkeer, vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control én actieve rijstrookassistentie. Andere hulpjes zijn voorbehouden aan een duurdere uitvoering of je moet ze bijbestellen. Onze testauto is bijvoorbeeld ook nog eens voorzien van dode hoekbewaking en een head-up display. Dat het er allemaal op zit, wil niet zeggen dat we ook blij zijn met al die reddende engeltjes. De rijkstrookassistent van de Hyundai werkt bijvoorbeeld nogal dwingend. En de dodehoekbewaking is juist veel te voorzichtig! Hij piept al bij het minste of geringste, waardoor je het hulpsysteem uiteindelijk uitzet of negeert. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
De Enyaq doet weinig voor de IONIQ 5 onder, maar de veiligheidsuitrusting van de Skoda is in de basistrim een stuk beperkter. Met een noodstopassistent – werkt alleen bij voetgangers - een rijstrookassistent en reguliere cruise control hebben we het belangrijkste wel gehad. Andere zaken zal je in pakketten moeten bij kopen. Zo ben je voor adaptieve cruise control minstens 850 euro extra kwijt. Vermoeidheidsverkenning staat voor 890 euro extra op de optielijst en een head-up display kost zomaar 900 euro extra. Het maakt de Skoda tot een kostbare auto.
Gebruiksgemak
De Enyaq is een typische Skoda, in de zin dat de EV wemelt van de handigheidjes. Een ruitenkrabber in de achterklep bijvoorbeeld, paraplu’s in de deur of een speciale ‘schenkflap’ zodat je geen ruitensproeiervloeistof morst bij het vullen van het reservoir. Wat we minder handig vinden, is de weerspiegeling van het dashboard in de voorruit. Ook de werking van de cruise control is nodeloos ingewikkeld: inschakelen doe je op het stuur, de snelheid bepalen links áchter het stuur. De Skoda is dan wel weer mooi afgewerkt, met stoffen bekleding tot in de portiervakken aan toe! Daarnaast vind je zowel voor- als achterin allerhande stroompunten en USB aansluitingen. De IONIQ 5 is zo ruim dat je er in zou kunnen slapen. Letterlijk: de voorstoelen kunnen plat, om het wachten tijdens het (snel)laden te veraangenamen. Onze testauto heeft een elektrisch verschuifbare én verstelbare achterbank. Bovendien kun je de middenconsole tussen de voorstoelen helemaal naar achteren schuiven. Over de passagiers achterin gesproken: zij kunnen vanaf de achterbank de bijrijdersstoel verstellen.
Vanaf het tweede uitrustingsniveau beschikt de Hyundai over speciale techniek, waarmee je een elektrisch apparaat kunt opladen met de batterij van de IONIQ 5. Dat kan een laptop zijn, maar ook de elektrische auto van je buurman. En dan zit er ook nog een volwaardig stopcontact onder de achterbank om stroom te tappen. Geef je richting aan, dan veranderen de snelheidsmeter en de toerenteller van de Hyundai in een camerabeeld met zicht naar achteren. Uiteraard heeft de IONIQ 5 net als andere elektrische Koreaanse auto’s Driver Only verwarming. Dat trucje hebben ze bij Skoda echter afgekeken: zit er niemand op de bijrijdersstoel, dan schakelt de Enyaq op die plek de klimaatcontrole uit. Beter goed gejat dan slecht bedacht: hopelijk kijken de Koreanen bij Skoda af, dat een auto als deze toch echt een achterruitenwisser nodig heeft. Bij slecht weer zie je nagenoeg niks door het achterraam van de IONIQ! Wat beide EV’s gemeen hebben, zijn bomvolle infotainmentsystemen. De aanraakschermen omvatten de nodige menu’s. De IONIQ 5 heeft voor het bedienen van de kachel nog traditionele bedieningsknoppen, maar in de Enyaq bedien je zelfs de klimaatcontrole via het scherm. Tot slot het trekgewicht: de Skoda mag 1.000 kilo aan trekhaak hebben, de door ons gereden versie van de Hyundai 1.600 stuks. Standaard is dat 750 kilogram.
Prijs
De Skoda kost minimaal € 40.780, tegenover € 43.500 voor de Hyundai. Vanwege hun hogere aanschafprijs komen de IONIQ 5 en de Enyaq maar gedeeltelijk in aanmerking voor de gunstige bijtelling waarop zakelijke rijders aanspraak mogen maken. Zij betalen 12 procent belasting over de eerste 40 mille, en 22 procent over de rest. Overigens zijn die percentages aan verandering onderhevig. Lees je dit vergelijk in 2022, dan moet er alweer 16 procent bijtelling worden afgedragen over de eerste 35 mille.
Ga je liever voor private lease, houdt bij Hyundai dan rekening met een starttarief van 519 euro in de maand. Het maandbedrag voor een Enyaq iV ligt met € 590 een stukje hoger. Bij de Skoda vallen twee zaken op. Om te beginnen is er zijn karige standaarduitrusting, waarbij een meerprijs wordt verlangd voor verwarmde stoelen, rijden met één pedaal en een hogere laadsnelheid. Daarnaast verstrekken de Tsjechen weliswaar 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de batterijen, maar slechts 2 (!) jaar op de rest van de Enyaq. Bij Hyundai krijg je 5 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking. Voor het accupakket geldt net als bij Skoda een garantietermijn van 8 jaar of 160.000 kilometer. Onze testauto’s zijn een Enyaq iV 80 First Edition van € 61.760 en een Hyundai IONIQ 5 in de Project 45 uitdossing. Standaard heeft de Koreaan een 58 kWh groot batterijpakket aan boord, maar in het geval van onze testuitvoering zijn er 73 kWh aan accucellen aan boord. Bij Skoda kun je kiezen uit 58- of 77 kWh aan batterijen.
Winnaar
Met hun overvloed aan binnenruimte en praktische gebruiksmogelijkheden zijn zowel de Hyundai als de Skoda lichtende voorbeelden van wat je op het moment mag verwachten van elektrische auto met een prijskaartje rond de 45 mille. Toch zijn er een paar belangrijke verschillen. Zo is de Enyaq iV ruimer dan de IONIQ 5, maar kan de Hyundai sneller laden. Uiteindelijk wint de Koreaan dit vergelijk, omdat hij in de details net wat beter is. De mogelijkheid om andere elektrische apparaten van stroom te voorzien bijvoorbeeld. Daarnaast heeft de IONIQ 5 een rijkere standaarduitrusting en biedt hij extra fabrieksgarantie. Maar mocht je de Hyundai simpelweg niet mooi vinden – dat kan natuurlijk, met zo’n uitgesproken styling – dan ben je met de meer traditionele Skoda ook prima af.
Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Hyundai IONIQ 5
Skoda Enyaq iV
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Hyundai IONIQ 5 en Skoda Enyaq iV.