Lage bandenspanning: je geld en je leven!

Vakantievoorbereiding en jouw auto

Als iedereen in Nederland met de juiste bandenspanning zou rijden, besparen we ongeveer 600 miljoen kilo CO2 per jaar. Dat is vergelijkbaar met honderd keer warm douchen! Hier vind je nog meer belangrijke redenen om je banden op de juiste spanning te houden. En de manier waarop je dat doet!

Geloof het of niet maar meer dan de helft van alle auto’s in Nederland heeft een te lage bandenspanning. So what?, denk je dan wellicht. Maar een lage bandenspanning kan leiden tot (flinke) ongelukken. En het is slecht voor je portemonnee want je verbruikt dan meer brandstof. Dus toch maar even de bandenspanning checken voordat je op vakantie gaat. Het gaat - gechargeerd gezegd - tenslotte om je geld en je leven!

Zestig euro brandstof per jaar

Een band die zacht is heeft een breder loopvlak en ondervindt dus meer weerstand. En meer weerstand betekent dat de motor harder moet werken. Ergo: de brandstofkosten stijgen. Behalve dat benzineverbruik – het scheelt zo’n 60 euro per jaar - heeft een lage bandenspanning ook gevolgen voor de slijtage van het rubber. Nieuwe banden kosten al snel zestig tot honderd euro per stuk (en soms meer) dus even je banden oppompen zodat ze langer meegaan kan een boel geld besparen.

Gevaarlijk

Is een band écht zacht dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Hij kan eerder uit elkaar klappen omdat hij heet wordt. En de auto gaat er slecht van sturen. Ook kan het gevaarlijke gevolgen hebben tijdens remmen omdat de auto bijvoorbeeld scheef trekt. Reden genoeg dus om de bandenspanning tenminste één keer in de maand te controleren en zo nodig aan te passen. De meeste autobezitters doen dat echter maar zelden, zo blijkt uit onderzoek.

Bandenspanning controleren

Nieuwe auto’s geven een waarschuwing

Sinds november 2014 moeten alle nieuwe auto's zijn voorzien van een zogenaamd 'Tyre Pressure Monitoring System'. Dit systeem houdt in de gaten of je banden op spanning zijn en waarschuwt wanneer één of meerdere exemplaren meer dan 20 procent onder de vereiste spanning komt. Heb je zo’n systeem dan is het goed om te weten dat een defect TPMS-systeem als APK-afkeurpunt geldt. En nu we het toch over de APK hebben; wettelijk zijn banden aan vervanging toe bij een profieldiepte van minder dan 1,6 millimeter. Maar met het oog op de verkeersveiligheid is dat eigenlijk al te weinig. De ANWB adviseert daarom je banden te vervangen wanneer er twee millimeter profiel of minder op zit. Winterbanden vervang je wanneer er minder dan vier millimeter profiel op zit.

Zo breng je je banden op spanning