Banden vervangen
Waarom en wanneer doe je dat?
Bij een goed onderhouden auto horen ook banden die in goede staat te zijn. De banden zijn het enige contact van de auto met de weg. De veiligheid en prestaties van je auto zijn dus afhankelijk van wat je banden te bieden hebben. Rijden met versleten banden of met banden die een gebrek hebben, is een veiligheidsrisico. Op tijd je banden vervangen is dus heel belangrijk.
Wanneer moet je je banden vervangen?
Banden hebben een zekere profieldiepte die gedurende het gebruik langzaam afneemt. Er is een wettelijke minimale profieldiepte. Rijden met banden die minder profieldiepte hebben dan het wettelijke minimum (van 1,6 mm) is niet alleen gevaarlijk, maar ook verboden. Voldoende profieldiepte is namelijk van wezenlijk belang om veilig te kunnen rijden op nat wegdek en (met winterbanden) op sneeuw.
De minimale wettelijke profieldiepte voor zomer- en winterbanden is gelijk. Bij zomerbanden zijn de banden bijna versleten als de profieldiepte nog 2 mm is, het is dan wel tijd om je op vervanging te gaan oriënteren.
Bij winterbanden adviseren we over vervanging na te denken als de profieldiepte aan de 4 mm zit. Uit ervaring (tests) weten we dat winterbanden met minder profiel veel moeite hebben met de natte sneeuwpap die na strooi of dooi op de weg ontstaat. Bovendien is 4 mm in Oostenrijk - de bestemming van veel Nederlanders in de winter - het wettelijke minimum voor winterbanden.
Profieldiepte van je banden meten
Meten is weten en veiligheid staat voorop. Daarom is het aan te raden om af en toe de profieldiepte van je banden te meten. Wees gerust, dat is helemaal niet moeilijk. Volg gewoon deze eenvoudige stappen:
- Parkeer je auto op een vlakke ondergrond.
- Gebruik een profieldieptemeter. Dat is een handig apparaatje waarmee je nauwkeurig de diepte van het profiel kunt meten. Plaats de meter in de hoofdgroeven van de band en lees het resultaat af.
- Heb je geen profieldieptemeter? Gebruik dan een 1 euro muntstuk voor zomerbanden of een 2 euro muntstuk voor winterbanden. Plaats deze tussen de groeven van de band. Komt er een stukje van de buitenrand van de munt boven de groef uit? Dan is het tijd om de band te vervangen.
- Meet op meerdere plekken op de band: links, rechts en in het midden. Als banden niet de juiste bandenspanning hebben, kunnen ze namelijk ongelijkmatig slijten. De banden moeten op alle plekken aan de minimale profieldiepte voldoen – voor je eigen veiligheid, maar ook om een bekeuring te voorkomen.
- Herhaal dit voor alle banden.
Tip: veel banden hebben handige slijtage-indicatoren in de vorm van kleine blokjes rubber tussen het profiel. Als het profiel gelijk is aan deze blokjes, is het tijd om je banden te vervangen.
Hoe zie ik of mijn banden een gebrek hebben?
Banden krijgen het nodige te verduren. Check ze daarom regelmatig op beschadigingen. Er mag bijvoorbeeld geen bult of uitstulping op de zijkant van de band zitten. Dat duidt op een karkasbreuk en daar kun je niet mee blijven rijden.
Een scheur of gat in de zijkant van de band is meestal onschuldig, mits het niet te diep is. Als het wel diep is (en je het karkas, dus de onderliggende staaldraden kunt zien), dan moet de band vervangen worden. Als er heel veel kleinere scheurtjes zichtbaar zijn, dan is de band sterk verouderd en is vervanging aan te raden.
Controleer ook het loopvlak. Het komt wel eens voor dat er een schroef of een spijker in zit die het gat vooralsnog dicht houdt, maar die band is toch echt lek en moet gerepareerd of vervangen worden.
Wat is de levensduur van een band?
Banden slijten (de profieldiepte neemt af) en banden verouderen (het rubber droogt uit). De slijtage is afhankelijk van de slijtvastheid van de betreffende band (raadpleeg de ANWB bandentest), de rijstijl en gebruiksomstandigheden (correcte bandenspanning, wielstanden, etc.).
Bij de veroudering kunnen omstandigheden als vocht, temperatuur en zon- of UV-licht (tl) een rol spelen. Denk bij tempartuur vooral aan verhitting van het rubber door een onjuiste bandenspanning al dan niet in combinatie met hoge snelheid of forse belading (caravans). Omdat zoveel omstandigheden een rol spelen, is het lastig een levensduur te noemen. Controle is belangrijk, zowel op profieldiepte (1,6 mm is de grens) als op sporen van veroudering. Als we toch een levensduur moeten noemen, hanteren we als grof gemiddelde meestal 40.000 km en acht tot tien jaar.
Hoe kan ik zien hoe oud een band is?
De productiedatum van een band staat, in code, op de wang, vier cijfers in een ovaal (zie foto). De vier cijfers geven respectievelijk week en jaar van productie aan. 2215 uit het voorbeeld betekent dus dat deze band geproduceerd is in week 22 van 2015.
Welke nieuwe banden moet ik nemen?
Als je toe bent aan nieuwe banden, kun je ze helaas niet eerst even testen. Daarom doet de ANWB dat voor je. Met onze (anonieme) bandentests proberen wij verschillende soorten banden uit, onder alle mogelijke omstandigheden die je kunt tegenkomen. Zo helpen we je om de juiste keuze te maken voor je nieuwe banden.
Kosten van het vervangen van banden
Banden vervangen kun je niet zelf, dat moet in een garage of door een vakman gebeuren. De kosten lopen per bandenmaat en per merk en type band sterk uiteen. In de regel zijn de grotere bandenmaten een stuk duurder en er is een duidelijke relatie met hoeveel een bepaalde maat wordt toegepast. Een bijzondere bandenmaat die maar weinig voorkomt (kleine oplages) is in de regel erg duur.
Per merk en type zie je dat er een prijsspectrum is dat uiteenloopt van premium merken, via B-merken naar budgetbanden. Laat je niet verleiden door de goedkoopste budgetband op internet, want uit onze tests blijkt maar al te vaak dat die niet veilig zijn. B-merken kosten vaak helemaal niet zoveel meer, maar zijn meestal wel aanmerkelijk beter en veiliger zijn.
Moet je alle banden tegelijk vervangen?
In een ideale situatie vervang je alle banden tegelijk. Dat zorgt namelijk voor een optimale balans van de auto. Als je om welke reden dan ook niet alle banden tegelijkertijd kunt vervangen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de nieuwe banden van hetzelfde type, merk en model zijn als de oude banden. Hierdoor minimaliseer je de verschillen in prestaties en gedrag tussen de nieuwe en oude banden.
Deel deze pagina