Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Megatest EV's: deze elektrische auto’s laden het snelst

11 februari 2021 Tot 40 mille zijn dit de elektrische auto's met de hoogste laadsnelheid

In de Kampioen van oktober 2020 verscheen een grote vergelijking van elektrische auto’s tot 40 mille. Dit zijn de testkandidaten die het snelst een volle accu hebben.

In de prijsklasse tot veertig mille kun je terecht voor stadsmini’s, kleine gezinsauto’s, compacte middenklassers en semi-terreinwagens, alle voorzien van een elektromotor. Afgelopen zomer beproefden we 11 van deze uiteenlopende modellen. Daarbij keken we ook naar de laadsnelheid.

Hoe groter, hoe langzamer?

Hoe groter de batterij, hoe langer het duurt om jouw elektrische auto op te laden. Dat zou je denken, maar dat hoeft niet zo te zijn. De Opel Corsa-e en Peugeot e-208 hebben bijvoorbeeld twee van de grootste accupakketten van dit elftal, maar die cellen zitten binnen de kortste tijd weer vol.

Daarbij is het wel van belang om een onderscheid te maken tussen reguliere- en snellaadpalen. Die laatste categorie vind je voornamelijk langs drukke wegen. Het is de meest efficiënte manier om je batterijen bij te laden, maar ook de meest kostbare: het vereist speciale techniek om hoge vermogens te kunnen leveren, op dit moment tot wel 350 kW. Daar hangt dan ook een bijbehorend prijskaartje aan. Wie zijn auto thuis en op kantoor kan opladen, zal voor dagelijks gebruik zelden een snellaadpaal nodig hebben.

Gemiddeld 50

Niet elke elektrische auto kan snelladen. In dit gezelschap valt de Smart EQ Fortwo Cabriolet bijvoorbeeld buiten de boot. De open stadsmini komt tot maximaal 22 kW. De eerder aangehaalde Opel en Peugeot hebben met 100 kW de hoogste laadsnelheid van onze testkandidaten. Het gemiddelde ligt rond de 50 kW, zoals goed te zien is in de tabel onderaan deze pagina.

Dat de Smart ‘maar’ met 22 kW kan laden, klinkt als een punt van kritiek. Maar dat is het alleen langs de snelweg: aan een publiek laadpunt is de batterij van de olijke stadsauto juist eerder vol. Snelladers werken met gelijkstroom. Publieke laadpalen maken gebruik van wisselstroom. Daarvan ligt de snelheid veel lager: de gemiddelde EV kan langs de straat hooguit met 11 kW laden. 

De eersten zullen de laatsten zijn

De Smart weet raad met het dubbele, net als de Renault Zoe. Saillant genoeg is het dan juist de Opel Corsa-e die onderaan bungelt: standaard laadt die kleine gezinsauto met 7,4 kW.

Alle 11 elektrische auto's op een rij

Hieronder vind je onze complete ‘Top 11’ wat het de laadsnelheid van de testkandidaten aangaat. Wil je meer weten over het laden van een elektrische auto, bekijk dan onze pagina over de verschillende manieren van opladen.

De EV’s die het snelst en langzaamst laden (fabrieksopgave)

  1. Opel Corsa-e: 100 kW
    Peugeot e-208
  2. MG ZS EV: 80 kW
  3. Honda e (Advance): 50 kW
    Hyundai IONIQ electric
    Hyundai Kona electric (39 kWh)
    Mazda MX-30
    Mini Electric 
    Nissan Leaf (40 kWh)
    Renault Zoe (R135)
  4. Smart EQ Fortwo Cabrio: 22 kW

Bekijk onze complete megatest