Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest: vernieuwde Citroën C3 versus Kia Rio

Wordt het de trendvolger of een paradijsvogel..?

Waar de gefacelifte Kia Rio probeert zoveel mogelijk in de pas te lopen met zijn concurrenten, daar probeert de vernieuwde Citroën C3 zich er juist van te onderscheiden. Wat is de beste tactiek binnen het B-segment?

Ken je dat van vroeger op school? Toen had je altijd wel die ene klasgenoot die, om er bij te horen, precies wist welk merk schoenen je aan moest hebben en welk merk jas, welk merk scooter je moest rijden enzovoort. De Kia Rio is ook een beetje zo. Die wil er heel graag bij horen. En dan bedoelen we bij de grote drie; de VW Polo, Ford Fiësta en Opel Corsa. De Citroën C3 is die ene klasgenoot die juist helemaal anders is dan de rest van de klas. Zeg maar de paradijsvogel. Met alternatieve kleding, een heftig kapsel en soldatenkistjes aan. De Citroën C3 wil juist op niemand lijken en zich qua uiterlijk lekker onderscheiden!

Type auto en prijzen

In de klasse van de kleine gezinsauto’s is de keuze ruim. Ga maar na: behalve de hierboven genoemde 'grote drie' hebben we het bijvoorbeeld over de Mazda 2, de Peugeot 208, de Hyundai i20, de Renault Clio en ga zo maar door. De Kia Rio behoort ook tot die groep. De Rio is weliswaar gefacelift maar de ontwerpers zijn wijselijk in de buurt gebleven van het vorige model. Die lag namelijk best lekker op het netvlies en dat wilden de Koreanen graag zo houden – voor je het weet hoor je er niet meer bij! We zien dus alleen een nieuwe neus en binnenin zouden wat fraaiere materialen zijn gebruikt. De facelift van de Kia Rio brengt onderhuids wel twee primeurs. Het is de eerste auto van het merk met een mild-hybride systeem. De 1,0-liter turbomotor krijgt een klein elektromotortje dat werkt op 48 volt. En daarnaast heeft hij een nieuwe handbak met een hele slimme koppeling – waarover verderop meer. De Rio is er vanaf € 19.990. Je private least hem vanaf 299 euro per maand. De comfortline is de instapversie. Die heeft, net als alle andere Rio’s in het huidige aanbod, altijd een éénliter driecilinder mild-hybrid motor. Die is naar keuze goed voor 100 of 120 pk. Je hebt altijd best een rijke standaarduitrusting, vooral wat betreft de aanvullende rijhulpsystemen. Een noodremassistent, grootlichtassistent en actieve rijstrookassistent zijn bijvoorbeeld altijd aanwezig. Verder heb je altijd airco, bluetooth connectiviteit en een digitale radio.

De testauto is de rijk uitgeruste C3 1.0 T-DGi MHEV DynamicPlusLine. Die heeft ook nog eens onder meer een 8-inch navigatiescherm, parkeersensoren, een achteruitrijcamera, cruise control en Apple Carplay. Met de 100 pk-motor kost hij € 23.495. Tot slot: hij is er alleen als vijfdeurs en een dieselmotor of volledig elektrisch aangedreven versie behoren niet tot de mogelijkheden.

De Citroën C3 gooit het over een heel andere boeg. Zo is er om te beginnen geen hybrideversie van deze auto. Geen stekker-hybride, geen mild-hybrid en al helemaal geen elektrische versie. Je zult het moeten doen met een brandstofmotor, diesel of benzine. Het is een 1,2 liter driecilinder benzinemotor goed voor naar keuze 83 of 110 pk. Hij is er alleen als vijfdeurs. De goedkoopste versie is de C3 Live. Die kost € 18.390. Je least ‘m, net als de Rio, voor € 299 per maand. Dat klinkt heel voordelig maar je krijgt dan wel een redelijk kale auto. Je hebt weliswaar cruise control en verkeersbordherkenning maar bijna geen rijhulpsystemen. Zo mist hij bijvoorbeeld en noodstopsysteem. De testauto is een C3 Shine met 110 pk krachtige motor. Dat is juist een heel rijk uitgeruste versie en die kost € 23.890. Die is dus 400 euro duurder dan de Rio. Je krijgt dan 17-inch lichtmetaal, two tone lak, navigatie, parkeersensoren en een achteruitrijcamera. Hoe onderscheidend is ie dan? Nou, de C3 heeft die best apart vormgegeven neus, die kenmerkende kleine airbumps op de portieren - die moeten voorkomen dat je in krappe parkeerplaatsen schade oploopt van openzwaaidende deuren (dat is trouwens een kosteloze optie). En je kunt volgens de folder 97 (!) combinaties maken om jezelf te onderscheiden van andere C3 rijders, en van de rest van de wereld.

Rijgedrag

De aandrijflijn van de Citroën C3 doet op zich prima zijn werk, alleen is er een lichte dreun voelbaar tussen 110 en 130 km/h. De krachtbron heeft voldoende koppel en trekt dus onderin mooi door. De C3 heeft niet dat fraaie veersysteem van de C4 en de C5, maar gewoon een McPherson-constructie voor en onafhankelijk wielophanging achter met een torsiestaaf. De vering is mooi soepel en voelt comfortabel. Alleen wil de achteras op grote hobbels en bij het afrijden van een verkeersdrempel nogal snel gaan slaan. Op zo’n moment verlang je naar die hydraulische dempers van zijn grotere broers. Gelukkig heeft de testauto wel de 450 euro extra kostende Comfort Seats. Daarin zit extra schuin en die zitten echt super! De auto helt maar weinig over in snel genomen bochten. Gewoon een prima sturende auto. En last but not least: de C3 is mooi stil dankzij extra geluidsisolatie. Tijdens de opname van de hierboven getoonde video bedroeg de tussentijdse meting van het brandstofverbruik nog een zeer gunstig 1 op 18,1. Maar na een week rijden in allerlei omstandigheden kwamen we uiteindelijk uit op een gemiddelde van 1 op 14,9. Dat is trouwens een prachtig gemiddelde, gezien het feit dat de driecilinder geen elektronische hulpmiddelen heeft.

Zoals het de populaire jongen van de klas betaamt heeft ook de Rio natuurlijk de laatste gadgets. We noemden al de mild-hybrid aandrijving maar hij heeft ook een nieuwe handbak. En vooral ook een koppelingspedaal waarmee je de bak (ont)koppelt. Die koppeling is namelijk niet langer direct fysiek verbonden met de bak, maar werkt elektronisch. ‘Clutch-by-wire’, noemen ze dat. Het verwijderen van de hydraulische connectie zou bijdragen aan een verminderd verbruik, zegt Kia. Maar goed, dankzij die speciale transmissie is het ook zo dat je bij het starten van de auto niet moet vergeten om behalve het koppelingspedaal, ook de rem in te trappen. Anders gebeurt er niks. Oh ja, en de bak moet in zijn vrij staan! En als je hem dan vervolgens gestart hebt, rijd je altijd weg in de spaarstand. Dus die moet je ook steeds uitzetten. De stand ‘normaal’ heet immers niet voor niets zo. Deze Rio is de eerste Kia die een mild-hybrid benzinemotor krijgt. De krachtbron krijgt dus bijval van een startgenerator. Dat moet er voor zorgen dat het brandstofverbruik laag blijft. anvankelijk bleek dat ook het geval. Tijdens de hierboven getoonde video hadden we een meting die gemiddeld uitkwam op 1 op 18,6. Maar toen de testweek helemaal voorbij was en we het uiteindelijke testgemiddelde berekenden, kwamen we uit op 1 op 16,5. Dus hij is zuiniger dan de C3 maar ondanks alle techniek is het verschil best klein! Je kunt de aandrijflijn in 3 standen zetten, eco, normal en sport. Maar de beste stand is gewoon ‘normal’.

De elektrische koppeling, om het zo maar even te noemen, vraagt wel wat gewenning. Als je iets teveel gas geeft bij optrekken vanuit stilstand dan voel je een vervelende schok. Het stuurgedrag is fijn. De auto stuurt precies en met veel gevoel. Hij doet dat beter dan de Citroën. Ook de afstemming van het onderstel is dik in orde. Het is beter in balans dan dat van de C3. Mooi comfortabel maar net wat straffer dan de Citroën, waardoor je beter voelt wat je aan het doen bent. Het geluidsniveau ten slotte is middelmatig. Boven de 80 km/h ga je behoorlijk wat bandengeruis horen en boven de 2000 toeren is de motor ook best hoorbaar.

Veiligheid

Standaard heeft de C3 niet veel rijhulpsystemen. Maar omdat onze testauto een Shine-versie is, heeft hij veel aanvullende rijhulpsystemen. Een noodstopsysteem, botswaarschuwing, verkeersbordherkenning, en een rijstrookassistent. Alleen is die laatste een heel simpel ding dat alleen een geluidssignaal geeft als je uit je rijbaan raakt, maar een stuuringreep geven doet hij niet. Hij is bovendien zo hinderlijk aanwezig dat je hem al snel gewoon uitzet. En dat kan niet de bedoeling zijn. Op de optielijst staat dan nog dodehoekbewaking. Een systeem dat waarschuwt voor kruisend verkeer achter de auto is er niet, in tegenstelling tot bij de Kia Rio

De Kia Rio is qua rijhulpsystemen het beste jongetje van de klas. We noemen een botswaarschuwingssysteem, een noodstopsysteem dat ook voetgangers en fietsers waarneemt, een rijstrookassistent die ook echt ingrijpt en dodehoekdetectie. Die rijstrookassistent houdt de auto mooi in het midden van de rijbaan maar is ook erg dwingend. En dan is er ook nog een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Optioneel kun je adaptieve cruise-control krijgen. En samen met de rijstrookassistent kan de Rio dan in feite zelfstandig rijden tot een snelheid van 180 km/h. Ook nieuw: de Rio is te bestellen met Leading Vehicle Departure Alert, een systeem dat de bestuurder waarschuwt als de voorliggende auto optrekt en jij te laat reageert.

Ruimte

De Citroën C3 is precies 4 meter lang en heeft een wielbasis van 2,54 meter. Voorin is er meer dan genoeg been- en hoofdruimte. Het valt ook op dat de auto best breed is, wat het ruimtegevoel vergroot. Helaas is dat ruimtegevoel op de achterbank niet aanwezig. De hoofdruimte is net aan voor iemand van 1 meter 80, en de beenruimte schiet tekort. Iemand van 1,80 zit al snel met zijn knieën tegen de rugleuning van de voorstoel. De kofferruimte is met de achterbank op zijn plaats 300 liter. Citroën geeft niet op groot hij is als je alles wegklapt. In elk geval heb je dan geen vlakke laadvloer. Bovendien heb je een hoge tildrempel en geen dubbele bodem. De wielbasis van de Rio is vier centimeter groter (2,58 meter) dan die van de C3 en de totale lengte van de auto is 6 cm groter. Lijkt weinig, maar het maakt wel alle verschil op de achterbank. Tenminste, qua beenruimte. Daarvan heb je meer dan in de Citroën. De hoofdruimte is echter net als in de Citroën onvoldoende. Ook de kofferruimte is groter. Dat scheelt 25 liter in het voordeel van de Rio (325 liter). Klap je alles weg dan ontstaat een ruimte van 1.103 liter. Ook hier geen vlakke laadvloer, een hoge tildrempel en geen dubbele laadbodem. Als je de vloer optilt zie je geen reservewiel maar de extra batterij die bij de startgenerator hoort.

Gebruiksgemak

De C3 ziet er van binnen net even anders uit dan de meeste auto’s. Met lussen van leder om de deur mee te sluiten. En een fraaie streep nephout/slangeleer in het dashboard. Maar als je gaat rijden is het gewoon een gebruiksvriendelijke auto. Met genoeg bakjes en vakjes voor kleine spullen en een infotainmentsysteem dat redelijk eenvoudig is te bedienen. Onhandig is wel de plek van de bekerhouder. Die zit zo dicht achter de versnellingspok dat je beker in de weg zit bij het schakelen. Vervelend is ook dat de verwarming onder een menu zit en het bedienen ervan kost dan dus meer moeite/stappen dan wanneer je knoppen hebt, zoals in de Rio.

De Rio heeft onder knop ‘Media’ een aparte feature; je kunt achtergrondgeluiden aanzetten, zoals ‘een regenachtige dag’, ‘rustige zeegolven’, ‘stappen in de sneeuw’, ‘een haardvuur’ of ‘een gezellig terras’. De Rio ziet er vanbinnen drukker uit dan de C3. Veel knoppen op het stuurwiel bijvoorbeeld, en ook meer knoppen in de middenconsole en onder meer die zojuist genoemde kachelbediening. Alles laat zich heel gemakkelijk bedienen. Maar er zijn ook wel erg veel functies. Deels zie je die tussen de meters en deels op het infotainmentscherm. Ook hier genoeg opbergruimte en prettig zittende stoelen die veel zijdelingse steun bieden. De Citroen mag maximaal 600 kg aan de trekhaak hebben. Frank: en de Rio max trekgewicht 900 kg.

Winnaar

Een vergelijking tussen twee auto’s die allebei dikke voldoendes scoren, elk op hun eigen manier. Zo is de Citroën C3 de comfortabelste van de twee, is zijn brandstofverbruik prima als je bedenkt dat hij alleen een benzinemotor heeft en geen elektrische hulpsysteem. En hij is de stilste van de twee. Bovendien is hij lekker eigenwijs; je koopt iets aparts. Maar waar de C3 zevens en achten scoort, daar piekt de Rio hier en daar met een negen. Hij heeft de standaard meeste rijhulpsystemen en hij heeft systemen die je op de C3 simpelweg niet kunt krijgen. Hij de zuinigste van de twee, mag het meeste aan de trekhaak hebben en is nog eens net wat goedkoper. En dus wint de Kia Rio deze vergelijking.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Citroën C3
Kia Rio