Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is een tweedehands diesel nog interessant als je veel rijdt?

12 november 2020 Kan diesel de concurrentie met benzine en hybrides nog aan?

Stel dat je elk jaar veel kilometers verwacht te maken, maar niet het budget kan of wil vrijmaken voor een nieuwe auto, wat koop je dan? Voorheen hoefde je daar niet eens over te twijfelen, een diesel was al snel veel voordeliger. Dat ligt nu een stukje genuanceerder. We vergelijken een tweedehands benzine, diesel en hybride bij 30.000 kilometer per jaar.

Doorgaans gaan we in dit soort kostenvergelijkingen uit van een gebruiksduur van vier jaar en 15.000 kilometer per jaar. Die waarden zijn niet willekeurig gekozen, maar liggen dicht bij het gebruik van de gemiddelde Nederlandse automobilist. Gelukkig zijn we niet allemaal gemiddeld en zijn er een hoop mensen die op jaarbasis minder of juist flink meer kilometers maken. Vandaag kijken we naar die laatste situatie.

Lange tijd was diesel bijna een vanzelfsprekendheid wanneer je meer dan gemiddeld veel kilometers maakte. Onder andere door dieselschandalen in de auto-industrie, meer aandacht voor schadelijke uitlaatgassen en milieuzones is de populariteit van diesel flink gedaald. Net als de prijzen van dieselauto’s op de tweedehandsmarkt trouwens.

Stel dat je per jaar 30.000 kilometer rijdt en je een budget hebt van 15.000 euro voor een gebruikte auto, is diesel dan nog een financieel aantrekkelijke brandstof?  Om dat uit te zoeken vergelijken we drie occasions: een benzine, een diesel en een hybride. Aangezien we veel in de auto zullen zitten, gaan we voor een comfortabele middenklasse stationwagen met automaat. De verwachting is dat we in vier jaar zo’n 120.000 kilometer rijden, dus zoeken we een occasion met een tellerstand (ruim) onder de 150.000 km. Bij de diesel hebben we nog een criterium: tenminste emissieklasse 5, zodat hij nu én in de toekomst toegelaten wordt tot milieuzones in Nederland.

Binnen het budget vinden we allereerst twee behoorlijk vergelijkbare Volkswagen Golf stationwagens. De diesel is een 1.6 TDI DSG Highline met 111 pk uit juli 2016, met 112.679 kilometer op de teller. De benzine is een vergelijkbare 1.4 TSI DSG Highline met 122 pk, maar dan uit 2013 en met 137.951 km. Qua uitrusting ontlopen ze elkaar nauwelijks: halflederen bekleding, climate control, bi-xenon koplampen en navigatie hebben ze beide. Al met al kun je concluderen dat je voor hetzelfde geld een beduidend jongere diesel kunt kopen.

Een hybride Golf Variant was er destijds nog niet en dus halen we er voor het vergelijk een rijk uitgeruste Toyota Auris Hybrid Touring Sports bij. Eveneens automaat, navigatie, halflederen bekleding en climate control. Dit exemplaar uit oktober 2015 -van na de facelift dus- heeft een kilometerstand van 122.921 en kost net als de twee Volkswagens op een paar tientjes na 15.000 euro.

Kostenvergelijk

Met de ANWB kostentool hebben we een berekening gemaakt voor de drie auto’s en dat levert het volgende kostenvergelijk op.

 Golf DieselGolf BenzineAuris Hybride

Vaste kosten

€ 347€ 295€ 294
Vaste afschrijving€ 123€ 158€ 153
Verzekering€ 92€ 62€ 67
Motorrijtuigenbelasting€ 112€ 53€ 53
Onderhoud carrosserie en diversen€ 20€ 20€ 20
Variabele kosten€ 388€ 479€ 421
Variabele afschrijving€ 48€ 73€ 68
Brandstof/Elektriciteit€ 165€ 267€ 207
Reparatie en onderhoud€ 130€ 108€ 118
Banden€ 45€ 33€ 27
Rente€ 1€ 1€ 1
TOTAAL€ 736€ 775€ 716

*berekening met de ANWB Autokostentool op 8 november 2020. De bedragen zijn afgerond. 

Het zal geen verrassing zijn dat je voor een dieselauto fors meer MRB betaalt dan voor een benzine- of hybride auto. Dat je doorgaans ook veel meer kwijt bent voor verzekering,  weten veel mensen niet. Het kan zomaar twintig tot veertig euro per maand verschillen ten opzichte van een vergelijkbare auto met benzinemotor. Verzekeraars gaan er doorgaans vanuit dat met een diesel meer kilometers worden gemaakt en dat daarmee het risico op schade ook groter is. 

Daar tegenover staan de veel lagere brandstofkosten. Ben je bij de benzine voor elke kilometer 10,7 cent aan brandstof kwijt, bij de diesel is dat slechts 6,6 cent. De hybride zit daar tussenin met 8,3 cent. Daarnaast is de afschrijving van de diesel het laagst, aangezien een groter deel van de afschrijving al voor (de tweedehands) aanschaf  plaats heeft gevonden.

Daarmee is deze diesel bij 30.000 kilometer per jaar zo’n 40 euro per maand goedkoper dan de benzine. De echte winnaar blijkt echter de hybride, die lagere brandstofkosten combineert met minder belasting en goedkopere verzekering en zo nog eens twee tientjes in de maand goedkoper uitkomt.

Maak je eigen berekening

Let wel, deze uitkomst is specifiek voor deze drie auto’s en kan verschillen wanneer je andere eisen stelt aan de uitrusting van je auto, het formaat auto of het aantal kilometers dat je per jaar rijdt. Maak je eigen berekening met de ANWB Kostentool en kom erachter welke brandstof voor jou het meest gunstig is.

Opzoek naar een tweedehands diesel- of hybrideauto?

In het occasionaanbod van de ANWB vind je niet alleen benzineauto's, maar ook alle andere brandstoffen en aandrijfvormen. Ook voor de kilometervreters is er dus veel aanbod. Van gebruikte diesels tot benzine-hybrides en van diesel-hybrides tot LPG.