Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

De bijzondere geschiedenis van de elektrische Fiat 500

24 november 2020

Na 13 jaar is er eindelijk een volledig nieuwe Fiat 500 en die is 100% elektrisch! Toch is het niet de eerste elektrische Fiat 500. Met dank aan strenge uitstootregels in de Amerikaanse staat Californië heeft de wereld al heel wat bijzondere elektrische auto’s voorgeschoteld gekregen. We nemen een duik in de geschiedenis.

Hoewel we Amerika kennen als het land van grote en dorstige auto’s, is het ook het land waar als eerste uitstootnormen werden ingesteld. De staat Californië heeft daarin zeker een voortrekkersrol gespeeld met het Zero Emissions Vehicle Program uit de jaren 90. Fabrikanten die vanaf 1998 meer dan 35.000 auto’s per jaar verkopen in Californië werden verplicht om minimaal twee procent van hun verkochte auto’s uitstoot vrij te maken. 

Elektrische auto's in de shredder

Verschillende grote automerken moesten in korte tijd een elektrische auto ontwikkelen om auto’s te mogen blijven verkopen op een van de belangrijkste afzetmarkten. Dit leidde tot een ware golf aan modellen, zoals de General Motors EV1, de Honda EV Plus, Toyota RAV4 ev en de Ford Ranger EV.

Met de klok mee: GM EV1, Nissan Altra EV, Toyota RAV4 Electric en Honda EV Plus

Omdat je als automerk verplicht bent om service en onderdelen te blijven leveren voor de modellen die je hebt verkocht, boden al deze fabrikanten hun elektrische auto’s aan middels een leaseconstructie. Na vier tot vijf jaar zijn de meeste van deze auto’s helaas in de shredder verdwenen. Dat was goedkoper dan voor een paar honderd tot een paar duizend auto’s ondersteuning te blijven bieden.

Fiat 500e: te koop, maar niet hier

Gelukkig koos Fiat voor een andere route toen ze eind 2012 in Los Angeles hun elektrische 500 presenteerde. Inmiddels moesten ook kleinere spelers op de lokale automarkt een elektrische auto aanbieden en zo ontstond de 500e. In tegenstelling tot de eerder genoemde elektrische auto’s hoefde je de Fiat 500e niet te leasen, maar kon je hem gewoon kopen. Tenminste, als je in Californië of Oregon woonde. Fiat maakte naar verluid een fors verlies op elke 500e die ze verkochten en dus werd hij alleen verkocht waar het noodzakelijk was. 

Naar huidige maatstaven is deze eerste 500e (foto hierboven) weinig indrukwekkend met zijn 24 kWh-accupakket, 130 kilometer actieradius en ontbrekende snellaadfunctie, maar zeven jaar terug waren dat nog cijfers waarmee je weg kon komen. Daarnaast is de 500e even aaibaar als zijn broertjes met benzinemotor onder de kap, van de rationele autokoper moest de 500 het sowieso al niet hebben.

Fiat 500e in Nederland

Nieuw is de 500e in Nederland dus nooit leverbaar geweest, maar er zijn diverse bedrijven en particulieren die de elektrische Fiat vanuit de VS naar ons land hebben verscheept. Je hoeft niet ver te zoeken om er eentje te vinden, vanaf zo’n 14.500 euro staan er diverse gebruikte 500e’s te koop. Toch kun je tegenwoordig ook in Nederland een nieuwe Fiat 500e bestellen.

Fiat heeft namelijk de tweede generatie Fiat 500 gepresenteerd. Hij lijkt nog sterk op zijn voorganger én het origineel, maar is toch volledig nieuw. Daarnaast komt deze nieuwe Fiat 500 alleen nog maar met een volledig elektrische aandrijflijn. Bijna alle versies hebben een 42 kWh accu en een rijbereik van 320 km (WLTP), alleen de instapversie heeft een 23,8 kWh accu, waarmee je 180 km ver komt. Net als van de vorige versie is er een driedeurs hatchback en een carbrio, maar nieuw is een hatchback met een klein extra deurtje aan de rechterkant. Daardoor wordt instappen voor de achterpassagiers een stukje gemakkelijker.

Te koop én te lease

Prijzen beginnen bij 24.900 euro voor diezelfde instapper, de goedkoopste 500e met 42 kWh-accu is 28.600 euro. Voor die versies moeten we wel nog heel even geduld hebben, de 500e komt in eerste instantie als luxe uitgeruste La Prima-uitvoering naar Nederland en die heeft een vanafprijs van liefst 35.900 euro. Goed nieuws voor wie niet meteen een dergelijk bedrag wil stukslaan op een elektrische stadsauto, de Fiat 500e La Prima is ook te private leasen bij de ANWB.