Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Geen beurs, toch nieuws: Autosalon Genève

3 maart 2020 Fabrikanten brengen hun primeurs dan maar online

De Autosalon van Genève gaat dit jaar niet door, maar dat wil niet zeggen dat er geen autonieuws is: wij zetten de belangrijkste primeurs voor je op een rij.

Uit angst voor verdere verspreiding van het coronavirus heeft de Zwitserse regering besloten om bijeenkomst met meer dan 1.500 aanwezigen tot nader orde af te gelasten, waarmee de Autosalon van Genève geen doorgang kan vinden. Een miljoenenstrop voor diverse automerken die daar hun nieuws zouden presenteren, maar het weerhoudt de fabrikanten er niet van hun primeurs dan maar online te delen.

Eerste elektrische Toyota

Zo onthult Lexus de volledig elektrische UX. Opmerkelijk, aangezien moederbedrijf Toyota zelf nog geen EV’s voert (op een elektrische bedrijfswagen na dan). De UX, die tot voor kort uitsluitend als hybride werd verkocht, krijgt in deze nieuwe variant een 204 pk sterke krachtbron en een 54,3 kWh groot batterijpakket. Daarmee is de crossover goed voor een rijbereik ‘van meer dan 300 kilometer’. 

De Japanners hebben nog geen exacte cijfers paraat, omdat op het moment van schrijven niet alle metingen zijn gedaan. Het prijskaartje van de UX300e is wel bekend: dat bedraagt minimaal € 49.990. De elektrische crossover staat na de zomer in de Nederlandse showrooms.

Renault trekt het doek van diverse modellen met een stekker. Sommigen zijn semi-elektrisch, andere volledig. Zoals de Twingo Z.E. De komst van de stadsmini op stroom is geen verrassing, aangezien zijn zustermodel de Smart Forfour al een aantal jaren uitsluitend als EV wordt verkocht. 

Broederstrijd qua batterijen

De Twingo krijgt weliswaar dezelfde 82 pk sterke elektromotor als de Smart, maar het batterijpakket is een stuk(je) groter: 22- i.p.v. 17,6 kWh. De actieradius van de Renault bedraagt op papier tussen de 180- en 215 kilometer, afhankelijk van de geselecteerde rijstand.

Ook zustermerk Dacia gaat binnen afzienbare tijd op stroom over. De Spring is een voorbode van een volledig elektrische personenwagen, waarmee het niet alleen hun eerste EV is, maar ook de eerste stadsauto van het merk. De Fransen houden de lippen nog op elkaar over de exacte specificaties, maar de fabrikant wil wel kwijt dat de stadsmini meer dan 200 kilometer ver zou moeten komen op één lading stroom. In 2021 komt de elektrische Dacia definitief op de markt.

Hoewel 2020 het jaar zou zijn van de grote doorbraak van de elektrische auto, had Genève toch vooral showcars voor ons in de aanbieding gehad.  BMW en Volkswagen komen eveneens met vingerwijzingen naar de toekomst. De i4 en ID.4  lijken qua typeaanduiding op elkaar, maar dat geldt niet voor de modellen zelf: de BMW is een vierdeurs coupé, de Volkswagen een semi-terreinwagen. Dát beide EV’s op de markt gaan verschijnen, staat vast maar wanneer is nog even de vraag.

Traditioneel nieuws heeft overhand

De grootste primeurs betreffen auto’s met een traditionele krachtbron. De nieuwe Audi A3 bijvoorbeeld, of de Skoda Octavia en de Seat Leon. Ook de Hyundai i20 en Toyota Yaris hadden in Zwitserland hun publieksdebuut moeten beleven. Een aantal van die personenwagens is straks overigens ook verkrijgbaar met een elektrische hulpmotor.

Lees meer over elektrisch rijden