Geen beurs, toch nieuws: Autosalon Genève
Fabrikanten brengen hun primeurs dan maar online
De Autosalon van Genève gaat dit jaar niet door, maar dat wil niet zeggen dat er geen autonieuws is: wij zetten de belangrijkste primeurs voor je op een rij.
Uit angst voor verdere verspreiding van het coronavirus heeft de Zwitserse regering besloten om bijeenkomst met meer dan 1.500 aanwezigen tot nader orde af te gelasten, waarmee de Autosalon van Genève geen doorgang kan vinden. Een miljoenenstrop voor diverse automerken die daar hun nieuws zouden presenteren, maar het weerhoudt de fabrikanten er niet van hun primeurs dan maar online te delen.
Eerste elektrische Toyota
Zo onthult Lexus de volledig elektrische UX. Opmerkelijk, aangezien moederbedrijf Toyota zelf nog geen EV’s voert (op een elektrische bedrijfswagen na dan). De UX, die tot voor kort uitsluitend als hybride werd verkocht, krijgt in deze nieuwe variant een 204 pk sterke krachtbron en een 54,3 kWh groot batterijpakket. Daarmee is de crossover goed voor een rijbereik ‘van meer dan 300 kilometer’.
De Japanners hebben nog geen exacte cijfers paraat, omdat op het moment van schrijven niet alle metingen zijn gedaan. Het prijskaartje van de UX300e is wel bekend: dat bedraagt minimaal € 49.990. De elektrische crossover staat na de zomer in de Nederlandse showrooms.
Renault trekt het doek van diverse modellen met een stekker. Sommigen zijn semi-elektrisch, andere volledig. Zoals de Twingo Z.E. De komst van de stadsmini op stroom is geen verrassing, aangezien zijn zustermodel de Smart Forfour al een aantal jaren uitsluitend als EV wordt verkocht.
Broederstrijd qua batterijen
De Twingo krijgt weliswaar dezelfde 82 pk sterke elektromotor als de Smart, maar het batterijpakket is een stuk(je) groter: 22- i.p.v. 17,6 kWh. De actieradius van de Renault bedraagt op papier tussen de 180- en 215 kilometer, afhankelijk van de geselecteerde rijstand.
Ook zustermerk Dacia gaat binnen afzienbare tijd op stroom over. De Spring is een voorbode van een volledig elektrische personenwagen, waarmee het niet alleen hun eerste EV is, maar ook de eerste stadsauto van het merk. De Fransen houden de lippen nog op elkaar over de exacte specificaties, maar de fabrikant wil wel kwijt dat de stadsmini meer dan 200 kilometer ver zou moeten komen op één lading stroom. In 2021 komt de elektrische Dacia definitief op de markt.
Hoewel 2020 het jaar zou zijn van de grote doorbraak van de elektrische auto, had Genève toch vooral showcars voor ons in de aanbieding gehad. BMW en Volkswagen komen eveneens met vingerwijzingen naar de toekomst. De i4 en ID.4 lijken qua typeaanduiding op elkaar, maar dat geldt niet voor de modellen zelf: de BMW is een vierdeurs coupé, de Volkswagen een semi-terreinwagen. Dát beide EV’s op de markt gaan verschijnen, staat vast maar wanneer is nog even de vraag.
Traditioneel nieuws heeft overhand
De grootste primeurs betreffen auto’s met een traditionele krachtbron. De nieuwe Audi A3 bijvoorbeeld, of de Skoda Octavia en de Seat Leon. Ook de Hyundai i20 en Toyota Yaris hadden in Zwitserland hun publieksdebuut moeten beleven. Een aantal van die personenwagens is straks overigens ook verkrijgbaar met een elektrische hulpmotor.
Lees meer over elektrisch rijden
Meer nieuws
- Dubbeltest Mercedes GLC e versus DS7 19 mei 2023
- Tweede EV is ruime gezinsauto 21 apr 2023
- Aanbiedingen Kia bij ANWB Private Lease 10 apr 2023
- Dubbeltest Peugeot e-Rifter vs. Volkswagen ID.Buzz 07 apr 2023
- Dubbeltest BMW X1 PHEV versus Alfa Romeo Tonale PHEV 24 mrt 2023
- Ford Explorer EV: Focus op elektrisch 21 mrt 2023