Deze 8 elektrische occasions koop je met subsidie
7 juli 2020
Met al die aandacht voor de aankoopsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s, zou je bijna vergeten dat deze er ook is voor de aanschaf van een elektrische occasion. In dat geval krijg je van de overheid een subsidie van 2000 euro. We zetten een aantal interessante occasions voor je op een rij.
Net als bij nieuwe elektrische auto’s geldt dat, om in aanmerking te komen voor aanschafsubisdie, deze volledig elektrisch moet zijn, een minimale actieradius van 120 kilometer moet hebben en dat de oorspronkelijke catalogusprijs niet hoger is dan 45.000 euro. Het gaat dus niet om de tweedehandsprijs van een elektrische auto, maar waarvoor de auto destijds in de prijslijsten stond. Dit kun je op basis van het kenteken eenvoudig opzoeken op de website van de RDW. Je vindt deze oorspronkelijke catalogusprijs onder het kopje fiscaal.
Occasionprijzen van vroege elektrische auto’s duiken ondertussen onder de 10.000 euro, maar dit gaat wel om modellen met een nog erg beperkte actieradius van tussen de 100 en 150 kilometer. Wie voornamelijk korte afstanden rijdt of op zoek is naar een tweede auto kan echter behoorlijk besparen op brandstofkosten. Er zijn ook jongere elektrische occasions te vinden met een veel groter accupakket. Deze zijn logischerwijs een stukje duurder, maar kunnen in veel gevallen wel dienen als primaire auto in een gezin. Let op dat veel elektrische auto’s exclusief btw worden aangeboden en dat sommige adverteerders ook de subsidie al van de getoonde prijs hebben afgetrokken.
Alle hieronder genoemde auto's beschikken over een snellaadfunctie, met uitzondering van de Renault Zoe R75/90 met 42 kWh-accu. Deze kan echter wel tot 22 kW met 3-fasen laden. De eerste Zoe's met 22 kWh beschikken wel over een snellaadfunctie.
Wat kost elektrisch rijden?
Met de ANWB Autokostentool hebben we voor onderstaande auto een indicatieve berekening gemaakt wat ze je per maand of per kilometer kosten. Benieuwd hoe die rekensom er in jouw eigen situatie uitziet? Je berekent het eenvoudig zelf.
Renault Zoe
Wie tussen het occasionaanbod op zoek gaat naar een betaalbare elektrische auto, komt al snel een hoop Renault Zoe’s tegen. Dat heeft twee belangrijke redenen. Samen met de hieronder genoemde Nissan Leaf was het een van de eerste volwaardige elektrische gezinsauto’s en de Zoe is daardoor in behoorlijke aantallen verkocht. Daarnaast hanteerde Renault destijds nog standaard het accuhuur-principe: je koopt de auto zonder accu, voor het batterijpakket betaal je een bedrag vanaf 59 euro per maand. Dat drukt de aanschafprijs, ook tweedehands, maar verhoogt wel de vaste lasten. Daarentegen ligt het risico voor een defecte of te ver gedegradeerde accu bij Renault.
De eerste generatie Zoe had een 22 kWh-batterijpakket, goed voor zo’n 150 kilometer bereik. Later kwam daar een 41 kWh-pakket bij, terwijl de nieuwe Zoe alleen nog leverbaar is met een 52 kWh-accu.
Een Renault Zoe Life uit 2014, met 22 kWh accu op huurbasis, ca. 45.000 kilometer en een aanschafprijs van 9.000 euro kost bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 km per jaar en na aftrek van 2000 euro aanschafsubsidie 284 euro per maand inclusief onderhoud, afschrijving, verzekering, belasting en elektriciteitskosten. Dat is 22,7 cent per kilometer. Daar komt echter nog de huur van het accupakket bij. Dat begint bij 59 euro per maand, maar is bij 15.000 kilometer per jaar al opgelopen tot 89 euro per maand. De totale kosten bedragen dan 373 euro per maand / 29,8 cent per kilometer.
Bekijk het aanbod Renault Zoe-occasions
Nissan Leaf
Mitsubishi was met de i-MiEV in 2009 de eerste fabrikant met een in serie geproduceerde moderne elektrische auto, maar door het compacte formaat kun je nog niet echt van een gezinsauto spreken. Hoe anders is dat voor de Nissan Leaf die een jaar later op de markt kwam. Een ruime middenklasse auto met vijf zitplaatsen en een heel behoorlijke bagageruimte.
Net als bij alle vroege elektrische auto’s houdt de capaciteit van het accupakket niet over. De eerste Leaf heeft een 24 kWh-batterijpakket, vanaf 2016 kreeg de auto een iets grotere 30 kWh-accu. Daarmee kom je in de praktijk tussen de 120 en 170 km ver. De tweede generatie Leaf (vanaf eind 2017) is er met een 40 of zelfs 62 kWh-accu.
Een Nissan Leaf uit 2014, met 24 kWh accu, ca. 65.000 kilometer en een aanschafprijs van 12.000 euro kost bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 km per jaar en na aftrek van 2000 euro aanschafsubsidie 319 euro per maand inclusief onderhoud, afschrijving, verzekering, belasting en elektriciteitskosten. Dat is 25,5 cent per kilometer.
Bekijk het aanbod Nissan Leaf-occasions
Opel Ampera-e
Wie een elektrische occasion zoekt die aan de subsidie-eisen voldoet én de grootste actieradius heeft, komt uit bij de Opel Ampera-e. Tenminste, bij bepaalde uitvoeringen van de Ampera-e, want sommige luxere versies hadden een catalogusprijs van meer dan 45 mille. Goed opletten dus! Dankzij de 58 kWh-accu kom je in de praktijk zo’n 335 kilometer ver.
Dat wil niet zeggen dat het automatisch de beste elektrische occasion is en dat komt met name door de gunstige prijsstelling van een nieuw exemplaar. Opel heeft de Ampera-e voor dit jaar fors goedkoper gemaakt, waardoor je al vanaf 34.149 euro een fonkelnieuwe voor de deur hebt staan. Daar gaat dan ook nog eens het dubbele bedrag aan aanschafsubsidie vanaf dat je voor een tweedehands exemplaar krijgt: 4000 euro. Dat maakt de verschillen tussen nieuw en gebruikt wel erg klein.
Een Opel Ampera-e Launch Edition uit 2017 met ca. 12.500 kilometer en een aanschafprijs van 32.000 euro kost bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 km per jaar en na aftrek van 2000 euro aanschafsubsidie 585 euro per maand inclusief onderhoud, afschrijving, verzekering en belasting en elektriciteitskosten. Dat is 46,8 cent per kilometer.
Bekijk het aanbod Opel Ampera-e-occasions
Hyundai Ioniq Electric
Hyundai presenteerde in 2016 de Ioniq in drie smaken: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Die laatste versie werd oorspronkelijk uitgerust met een 28 kWh-accu, goed voor zo’n 200 kilometer actieradius. In 2019 kreeg de auto met zijn facelift ook een groter batterijpakket met een capaciteit van 38,3 kWh, wat mede dankzij de efficiënte elektromotor goed is voor een bereik van een kleine 300 kilometer.
Een Hyundai Ioniq Electric (28 kWh) uit 2017 met ca. 95.000 kilometer en een aanschafprijs van 21.000 euro kost bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 km per jaar en na aftrek van 2000 euro aanschafsubsidie 479 euro per maand inclusief onderhoud, afschrijving, verzekering en belasting en elektriciteitskosten. Dat is 38,3 cent per kilometer.
Bekijk het aanbod Hyundai Electric-occasions
Volkswagen e-Golf
Zijn de hierboven genoemde auto’s enkel en alleen als volledig elektrische uitvoering leverbaar geweest, de e-Golf is een Volkswagen Golf als alle anderen, zij het met een elektromotor in plaats van benzine- of dieselmotor. Dat maakt het een weinig opvallende verschijning en ook in het interieur is er nauwelijks iets dat je eraan herinnert dat dit een elektrische auto is. Nadeel is het kleine accupakket, in de eerste serie slechts 20,5 kWh-groot. Daarmee kom je in de praktijk zo’n 130 km ver. In 2017 kwam er een update, waarmee het accupakket groeide tot 35,8 kWh.
Een Volkswagen e-Golf uit 2015 met ca. 80.000 kilometer en een aanschafprijs van 19.000 euro kost bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 km per jaar en na aftrek van 2000 euro aanschafsubsidie 430 euro per maand inclusief onderhoud, afschrijving, verzekering en belasting en elektriciteitskosten. Dat is 34,4 cent per kilometer.
Bekijk het aanbod Volkswagen e-Golf-occasions
Ford Focus Electric
Hoe ver de elektrische auto in een paar jaar is gekomen bewijst de Ford Focus Electric. Met een nieuwprijs van circa 43.000 euro en een actieradius van circa 130 kilometer in de praktijk, valt hij maar net binnen de eisen om in aanmerking te komen voor subsidie. Daar staat tegenover dat een tweedehands Focus Electric al voor minder dan 15.000 euro te vinden is, het een fijne en goed rijdende auto is, die standaard ook nog eens behoorlijk luxe is uitgerust. Het kleine accupakket van 23 kWh werd in 2017 vervangen door een van 33.5 kWh, maar deze versie is in Nederland vrijwel niet te vinden.
Een Ford Focus Electric uit 2014 met ca. 50.000 kilometer en een aanschafprijs van 15.000 euro kost bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 km per jaar en na aftrek van 2000 euro aanschafsubsidie 458 euro per maand inclusief onderhoud, afschrijving, verzekering en belasting en elektriciteitskosten. Dat is 36,6 cent per kilometer.
Bekijk het aanbod Ford Focus Electric-occasions
BMW i3
We sluiten af met de meest eigenzinnige elektrische auto, de BMW i3. Alsof hij rechtstreeks uit een science fiction-film is komen rijden, verdeelt de BMW i3 de bevolking in twee groepen: je vind hem mooi of spuuglelijk, een tussenweg lijkt er niet te zijn. Als je naar de i3 kijkt is het moeilijk te geloven dat de auto al weer zeven jaar op de markt is. Dankzij een 184 pk-sterke elektromotor is elke i3 lekker vlot, al komt de eerste generatie niet bijzonder ver met zijn 22 kWh-accu. Later zijn er nog 33 en 42 kWh-accu's bij gekomen. Let wel op de oorspronkelijke catalogusprijs, sommige i3 vallen daardoor net buiten de subisidie-boot.
Een BMW i3 Comfort uit 2014 met ca. 70.000 kilometer en een aanschafprijs van 16.500 euro kost bij een gebruiksduur van 4 jaar en 15.000 km per jaar en na aftrek van 2000 euro aanschafsubsidie 362 euro per maand inclusief onderhoud, afschrijving, verzekering en belasting en elektriciteitskosten. Dat is 29 cent per kilometer.
Bekijk het aanbod BMW i3-occasions
Citroen Berlingo E-Multispace / Peugeot Partner Tepee Electric
Ruimere elektrische occasions dan deze Franse tweeling zul je nauwelijks vinden, maar op de rest van de auto valt wel het een en ander af te dingen. Zo is de elektromotor met 67 pk wat onderbemeten voor dit formaat auto en kom je op de kleine accu alleen met een heel beheerste rechtervoet 120 kilometer ver. Hij valt dan ook maar nipt binnen de regels voor subsidie. Die matige prestaties zie je dan weer wel terug in de prijs, want voor minder dan 20 mille vind je al exemplaren van een of twee jaar oud en met maar een paar duizend kilometer op de teller.
Bekijk het aanbod Citroën Berlingo E-Multispace-occasions
Bekijk het aanbod Peugeot Partner Tepee Electric-occasions
Hoe betrouwbaar zijn elektrische auto's?
We hebben de Wegenwacht gevraagd naar hun ervaringen met deze auto's, maar een antwoord moesten ze ons schuldig blijven. Dat is goed nieuws, bij de Wegenwacht zijn bij geen van deze modellen structurele problemen bekend. Wel kan het voorkomen dat de laadstekker niet automatisch ontgrendeld wanneer de laadsessie is gestopt, zeker bij vorst. Elektrische auto's zijn daarom ook voorzien van een handmatige ontgrendeling, maar vaak zit deze bijzonder goed verstopt. Controleer dus voor jouw auto waar deze ontgrendeling zit, dat scheelt je op een ijskoude winterochtend flink wat zoeken!
Meer elektrische occasions zien?
Dit is maar een greep uit het aanbod van elektrische occasions. Natuurlijk zijn er ook nog de Kia Soul EV, Mitsubishi i-Miev, Hyundai Kona Electric, Peugeot e-208 en ga zo maar door. Je vindt ze allemaal op het occasionsplatform van de ANWB.