Dubbeltest Kia e-Niro vs. Tesla Model 3
5 september 2019 De Kia biedt zekerheid, maar de Tesla avontuur
De voordeligste Tesla Model 3 is per direct verkrijgbaar, de meest luxueuze Kia e-Niro vergt een jaar geduld. Beide elektrische auto’s zijn ongeveer even duur; op welke gezinswagen kun je het beste jouw geld inzetten?
Ruimte
De Model 3 heeft twéé kofferbakken. De ene ligt voor-, de ander achterin. Samen zijn beide compartimenten goed voor een inhoud van 542 liter. Onder de bagagebodem van het achterste exemplaar gaat een groot opbergvak schuil, waarin je de laadkabels kunt opbergen. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke, zij het oplopende laadvloer. Ondanks het glazen dak kunnen ook lange volwassenen achterin plaatsnemen. Er is geen middentunnel van betekenis, dus er passen daar zelfs drie inzittenden naast elkaar. De beenruimte is eveneens toereikend, maar de zitting van de achterbank staat laag, waardoor je nauwelijks steun hebt aan je benen.
Omdat het batterijpakket van de e-Niro eveneens een plekje heeft gekregen onder het inzittendengedeelte, bedraagt de inhoud van de bagageruimte een alleszins redelijke 451 liter. Met een neergeklapte achterbankrugleuning ontstaat er een vlakke laadvloer. Onder de bagagebodem is een vak vrij gehouden, waarin je de laadkabel kunt opbergen. Ruim bemeten is dit compartiment echter niet, dus in de praktijk zal je die kabel vermoedelijk los in de kofferbak leggen. De hoofd- en beenruimte op de achterbank is ook voor volwassenen toereikend. Omdat de middentunnel een bescheiden omvang kent, kunnen er 3 inzittenden op de achterbank plaatsnemen.
Rijgedrag
Wij gingen op stap met de sterkste uitvoering die je van de e-Niro kunt kopen: eentje met een 64 kWh groot batterijpakket, goed voor 204 pk en 395 Nm koppel. De volledig elektrische Kia is niet geschikt om een aanhanger te trekken. De EV beschikt over verschillende rijstanden - van sportief tot extra zuinig - en heeft twee hendels achter het stuur, waarmee je de mate kunt bepalen waarmee de Kia remenergie terugwint. Door de linker flipper ingedrukt te houden, breng je de e-Niro zelfs compleet tot stilstand; het rempedaal wordt daarmee praktisch overbodig. De voorstoelen van de Koreaan hebben lange zittingen, maar de rugleuning is aan de harde kant. Daar zal niet iedereen van gecharmeerd zijn, wat net zo goed geldt voor de hoofdsteunen. Die steken verder naar voren dan gebruikelijk is, waardoor je in een bepaalde zithouding wordt gedwongen. In de besturing voel je lichtjes de actieve rijstrookassistentie doorschemeren.
Het feit dat de Model 3 achterwielaangedreven is, geeft de sportieve aspiraties aan die de Amerikanen met de elektrische auto hebben. Het blijft niet bij wensen alleen; de Tesla rijdt daadwerkelijk erg goed. De vering en demping is aan de stevige kant en de besturing is verrassend direct, zodat liefhebbers van een dynamische rijstijl op dit testonderdeel in elk geval geen excuus meer hebben om voor een reguliere brandstofauto te kiezen. De gemiddelde Audi, BMW of Mercedes kan ook niet tippen aan de bruuske vermogensafgifte van de Model 3. Zijn enkele elektromotor is 238 pk sterk, goed voor 375 Nm koppel en er kan zelfs een aanhanger achter, van maximaal 910 kilogram. Via de rij-instellingen in het infotainmentsysteem kun je bepalen hoe scherp de Tesla op het stroompedaal reageert en of je wilt dat de EV veel of gematigd remenergie terugwint. Kies je voor dat eerste, dan hoef je jouw remmen nauwelijks nog te gebruiken: de mate waarin je het stroompedaal loslaat, bepaalt hoeveel snelheid je afschud. Een speciale vorm van autorijden, die voorlopig aan deze aandrijfvorm is voorbehouden.
Verbruik
Tesla geeft voor het 50 kWh grote accupakket uit de voordeligste Model 3 een rijbereik op van 409 kilometer. Tijdens onze eigen actieradiusproef, waarbij we over een gevarieerde route naar de luchthaven van Lelystad op en neer zijn gereden vanaf het ANWB hoofdkantoor in Den Haag, kwamen we tot 359 stuks. Tijdens die rit bedroeg de buitentemperatuur 35 graden; het gemiddelde brandstofverbruik bleef steken op 13,9 kWh per 100 kilometer.
De volledig elektrische Kia komt op papier 455 kilometer ver op een volle lading stroom. In de praktijk komt de e-Niro behoorlijk dicht in de buurt van dat cijfer; na afloop van onze eigen actieradiusproef kwamen wij tot een score van 447 stuks, met een gemiddeld stroomverbruik van 13,9 kWh per 100 kilometer.
Gebruiksgemak
Opladen kan de Kia zowel aan een snellaadpunt, een openbare laadpaal als een regulier stopcontact. De laadsnelheid bedraagt maximaal 70 kW, waarmee het 64 kWh grote batterijpakket in 31 minuten weer voor driekwart is gevuld. Aan een openbare laadpaal ben je 6,5 uur kwijt. De Model 3 opladen hoeft niet persé aan een van Tesla’s Superchargers; het kan ook aan een snellaadpaal van een externe partij. Dat is een stuk eenvoudiger geworden sinds de Amerikanen hun modellen in Europa uitrusten met een CCS-aansluiting. Tesla heeft in 2019 de laadsnelheid van diens eigen snelladers verhoogd van 100- naar 150 kW.
De Amerikanen moeten wel, nu de concurrentie aantrekt en merken als Audi, BMW en Mercedes de schouders onder een eigen snellaadnetwerk zetten. De door ons gereden, eenvoudigste uitvoering van de Model 3 profiteert hier helaas niet van mee, hoewel 120 kW nog altijd snel genoeg is om binnen een half uur weer met driekwart batterij de weg op te kunnen. Je kunt de Model 3 uiteraard ook thuis of aan de straat op krachten laten komen. Reken in dat geval op een laadtijd van minimaal 5 uur.
Voorin valt op dat het interieur alweer een paar jaar geleden is ontworpen. Moderne Kia’s voeren het infotainmentscherm prominent bovenaan het dashboard, maar in de e-Niro zit het aanraakscherm nog in de middenconsole verwerkt. Bovendien is het bescheiden van omvang. Hoewel de gebruikte bekledingsmaterialen zacht aanvoelen, glimmen de kunststoffen nogal. Daardoor doet het geheel goedkoop aan. Gedateerd of niet: het infotainmentsysteem ondersteunt wel telefoondiensten als Apple CarPlay en Android Auto. En voor die service hoeft niet te worden bijbetaald!
Qua aandrijflijn hebben de Amerikanen misschien een voorsprong op de concurrentie, maar wat het de bouwkwaliteit aangaat, kunnen ze aan menig alternatief juist een voorbeeld nemen. In de Tesla sluiten de gebruikte interieurmaterialen slecht en hebben gemeen scherpe randjes. Wanneer het heeft geregend, loopt het water ongestoord de bagageruimte in wanneer je de kofferklep opent. Het rechter achterportier kregen we nauwelijks open. Het interieur van de Model 3 is minimalistisch van aard: feitelijk bestaat het uit een stuurwiel met twee keuzehendels en een groot aanraakscherm, waarop je (bijna) alle functionaliteiten van de Model 3 bedient. De een vindt het geweldig, de ander gruwelt ervan. Een speciale vermelding is er voor het ‘verborgen’ menu van het infotainmentsysteem, waar je ongein in aantreft (een scheetkussen bijvoorbeeld) maar ook een keur aan videospelletjes, om de wachttijd tijdens het opladen te verzachten. Goed gevonden!
Veiligheid
De populariteit van Tesla kan door meerdere oorzaken worden verklaard, maar de veiligheidsuitrusting van de EV is er daar absoluut eentje van. Hoewel de naam een tikkeltje misleidend is – Tesla noemt hun hulpsysteem Autopilot, terwijl de bestuurder zelf verantwoordelijk blijft – is de werking nog altijd verbluffend: de Model 3 anticipeert niet alleen op het verkeer om je heen, maar rondt op eigen houtje complete klaverbladen! Adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en een noodstopsysteem met voetgangersherkenning behoren tot de standaarduitrusting: deze testauto kan daarnaast zelfstandig naar je toe komen rijden op het parkeerterrein en binnen afzienbare tijd moet de Model 3 ook verkeerslichten en stopborden gaan herkennen. Waanzinnig natuurlijk, maar je betaalt wel voor al die extra functionaliteiten: € 6.400 extra om precies te zijn.
Daarnaast ontbreekt een traditioneel dashboard, zodat je zelfs jouw gereden snelheid van het infotainmentscherm zult moeten aflezen. Op die momenten let je even minder op de weg. De e-Niro beschikt standaard over een uitgebreide veiligheidsuitrusting, waar een noodstopsysteem en adaptieve cruise control deel van uit maken. Voor meer hulpsystemen ben je aangewezen op de door ons gereden Executive Line-uitvoering, die beschikt over zaken als dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto.
Prijs
De e-Niro is de derde modelvariant in het Niro-gamma. De compacte crossover heeft altijd een elektromotor aan boord, of het nu gaat om de hybride, plug-in hybride of deze volledig elektrische versie. De elektrische Kia heeft een vanafprijs van € 44.310.
‘De betaalbare Tesla’ bleek een utopie: toen het langverwachte instapmodel begin dit jaar zijn opwachting maakte in ons land, kosten de eerste exemplaren meer dan 70 mille. Nu de voordeligste versie van de sedan eindelijk beschikbaar is, moet ook voor die uitvoering flink meer worden betaald dan de 35.000 dollar die Elon Musk ooit beloofde. Het prijskaartje bedraagt minimaal € 47.800, waarmee de kleine Tesla tegen de duurste uitvoering van de e-Niro (€ 47.310) aan schurkt. Wat het de standaard uitrusting betreft, doet de Model 3 overigens niet voor dat vlaggenschip onder. De eenvoudigste uitvoering is meteen al uiterst compleet: alleen een satellietweergave op het navigatiesysteem ontbreekt, net als vloermatten (!). Eigenlijk kom je er alleen bekaaid vanaf wanneer je de elektrische auto vergelijkt met de overige beschikbare versies. De Standard Range Plus, zoals het instapmodel officieel heet, heeft één elektromotor aan boord en moet het zonder vierwielaandrijving stellen.
Winnaar
Actieradiusvrees is bij deze twee testkandidaten niet aan de orde. Het rijbereik is ruim voldoende en áls je dan eens moet opladen, is dat in een spreekwoordelijke oogwenk gebeurd. Je zou het op basis van hun uiterlijk niet zeggen, maar wat de binnenruimte betreft, bestaan er ook al weinig verschillen. En zelfs de prijskaartjes komen overeen. De levertijd maakt het verschil: de Model 3 kun je over twee weken al rijden, de e-Niro laat minstens een jaar op zich wachten. Met een verhoging van de bijtelling in het vooruitzicht, is dat een belangrijke reden om voor de Tesla te kiezen.
Wij weten er echter nog wel een paar: de rijeigenschappen zijn sterk, de standaarduitrusting riant en de EV geeft je het gevoel dat je in iets bijzonders rijdt. De matige afwerking kan een reden zijn om aan de Tesla voorbij te gaan. De Kia geldt als een risicoloze aanschaf, niet in de laatste plaats vanwege zijn fameuze 7 jaar fabrieksgarantie. Maar als je baas toch betaalt, zouden wij wel een gokje durven wagen. Daarom gaat de Tesla er met de overwinning vandoor.
Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Kia e-Niro 64 kWh Executive Line
Tesla Model 3 Standard Range Plus
Lees meer over elektrisch rijden
Deel deze pagina