Dubbeltest Ford Tourneo Custom vs. Peugeot Traveller Business

De Peugeot zit, maar de Ford ríjdt als een personenauto

Met hun vele zitplaatsen en handige gebruiksmogelijkheden zijn de Peugeot Traveller en Ford Tourneo Custom ideaal voor grote gezinnen. Tegenwoordig zijn dit soort personenbussen bovendien voorzien van een fatsoenlijke veiligheidsuitrusting. Helaas kleeft er ook een stevig prijskaartje aan, waardoor ze voor de meeste families onbereikbaar blijven. Welke bus moet je hebben, mocht je nou toch een keer de loterij winnen?

Ruimte

Deze bussen zijn primair bedoeld voor personenvervoer. Wie ook de bagage van die inzittenden wil kunnen meenemen, moet voor een langere versie kiezen. In het geval van de Peugeot krijg je er dan 35 extra centimeters bij, de Ford is 37 centimeter langer. Dat resulteert in een wagenlengte van dik 5,5 meter plus twee gigantische bagageruimtes. De kofferbak van de Tourneo Custom is fractioneel groter met een inhoud van 2.800 liter; de Traveller Business komt tot maximaal 2.787 stuks. In de Peugeot kunnen losse spullen eenvoudig onder de achterbanken verdagen; Ford heeft de bagageruimte uit voorzorg voorzien van een speciale afdekklep. De stoelen in de bodem wegklappen is in beide bussen niet mogelijk.

Zowel de Ford als de Peugeot zijn als verhuiswagen inzetbaar: je kunt het meubilair uitnemen, waarvoor de nodige fysieke inspanning en een flinke garage vereist zijn. Je moet die stoelen tenslotte wel ergens op (kunnen) slaan. De Tourneo Custom biedt achterin de meeste beenruimte; de hoofdruimte is toereikend. In het geval van de Peugeot geldt dat voor zowel de hoofd- als de beenruimte. Bovendien moet de Fransman het zonder verstelbare rugleuningen stellen; een functie waarover de Ford wél beschikt.

Rijgedrag

Dit soort modellen zijn ontwikkeld als bedrijfswagens. Er zitten dan wellicht andere veren onder, maar ze kunnen hun oorsprong niet verhullen: de bussen rijden beter wanneer ze beladen zijn. Oneffenheden komen in beide gevallen nadrukkelijk de cabine binnen, waarbij opvalt dat de Peugeot daar subtieler mee omspringt dan de Ford. De Fransman beschikt ook over comfortabeler stoelen; die van de Tourneo Custom zitten vrij hard. De wegligging van de Ford is – voor een bus - formidabel. De 170 pk sterke dieselmotor uit onze testauto is bovendien verdraaid snel. Zo snel, dat je de stand van je gasvoet daarop moet aanpassen: voor je het weet, rijd je jouw passagiers anders misselijk. Wel kun je de viercilinder goed horen én voelen; de bus staat te dreunen bij het verkeerslicht.

 

De dieselmotor van de Peugeot heeft met 150 pk minder vermogen, maar is ook minder aanwezig. De bestuurdersstoel kun je in diepte verstellen. In combinatie met het hoge dashboard heb je daardoor het idee dat je ín de Traveller Business zit in plaats van ‘op de bok’, zoals het geval is bij de Tourneo Custom. Daar zit je bovenop de vooras, de Peugeot heeft nog een beetje een ‘neus’. Het stuur van de Ford is daarnaast beperkt in diepte verstelbaar, zodat lange bestuurders relatief dicht op het stuur moeten zitten. Daarbij komen ze onherroepelijk in aanraking met de brede middenconsole.

Verbruik

De door ons gereden, verlengde uitvoering van de Ford personenbus is uitsluitend leverbaar met dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 130- tot 170 pk. De krachtigste versie is in de folder goed voor een verbruikscijfer van 1 op 14,1. In de praktijk realiseerden wij een score van 1 op 9,6. Ook Peugeot levert de Traveller in ons land uitsluitend met dieselmotoren. Het zijn er 4 in totaal en het beschikbare vermogen loopt uiteen van 75- tot 177 pk. De eenvoudigste krachtbron moet het zonder start/stop-systeem stellen; alle andere versies zijn wel van zo’n brandstofbesparende functie voorzien. Onze testuitvoering ook. De Fransen spreken voor die versie over een theoretisch verbruik van 1 op 18,9. Wij realiseerden in de dagelijkse praktijk een score van 1 op 12,7.

Gebruiksgemak

De Peugeot Traveller Business is alweer een paar jaar op de markt; de Ford Tourneo Custom heeft recentelijk nog een opfrisbeurt gekregen. Daardoor is de bus beter bij de tijd. Zo beschikt de Ford over een modern infotainmentsysteem met een groot scherm en vind je overal stroompunten, tot een heus (optioneel) stopcontact aan toe. Minder tijdsgebonden zijn voordelen als achterruiten die open kunnen en een eenvoudige toegang tot de achterste zitrij; in de Peugeot moet je eerst de rugleuning vlak leggen en vervolgens de stoel opklappen om achterin plaats te kunnen nemen.

Daarnaast heb je in de Tourneo Custom beker- én flessenhouders aan boord en wemelt het van de opbergmogelijkheden, tot op het dashboard aan toe. In de Traveller Business kun je maar weinig spulletjes kwijt; de passagiers op de tweede zitrij moeten het zelfs in het geheel zonder bekerhouders stellen! Wel beschikken alle zitplaatsen in de Peugeot over ISOFIX, kun je de Traveller Business als enige met ‘keyless entry’ bestellen en heeft de kofferklep een apart te openen achterruit, zodat je niet zo belachelijk veel ruimte achter de auto nodig hebt (wel lange armen). Reken je sowieso niet rijk wat het de boodschappen aan gaat, want vanwege hun omvang (inclusief de hoogte van net geen (Peugeot) en riant boven de 1.90 meter) kom je niet zomaar elke parkeergarage binnen. Net als de Ford voorziet ook de Peugeot in spraakbesturing en ondersteunt het infotainmentsysteem diensten als Apple Carplay. De Tourneo Custom wordt weliswaar geleverd met een vulopening waarmee het onmogelijk wordt om de verkeerde brandstof te tanken, maar je krijgt het klepje ook met geen mogelijkheid meer dicht zodra je de bestuurdersdeur eenmaal hebt gesloten. Bij de Peugeot zit de tankdop aan de achterzijde van de bus. Dat is ook de beste plek voor een trekhaak en wat dat betreft ben je beter af met de Traveller Business dan met de Tourneo Custom: het trekgewicht van de Fransman ligt met 2.300 kilogram hoger dan dat van de Ford (2.100 kilogram).

Veiligheid

Qua veiligheidsuitrusting doen beide bussen niet voor een moderne personenwagen onder. De Ford is standaard voorzien van een systeem dat je wijst op een mogelijke botsing, op de Traveller Business leveren de Fransen automatisch vermoeidheidsherkenning en een automatisch noodoproepsysteem mee. Overige rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control en rijstrookassistentie, moeten van de optielijst komen.

Peugeot biedt meer keuze - zo staan er ook een noodstopsysteem en een head up display in de folder, waarvoor je bij Ford niet terecht kunt - maar vraagt ook extra geld. Kies je voor de complete aanvullende veiligheidsuitrusting, dan ben je meer dan € 2.100 kwijt. In het geval van de Tourneo Custom bedraagt dat bedrag € 1.800. Wanneer je bij Ford voor een spartaansere personenbus kiest, kosten de hulpsystemen ook minder. In dat geval beschik je al voor € 800 over het hele pakket, wat op zijn minst opmerkelijk mag worden genoemd. Om te overzien, zijn dit soort auto’s een crime. De Ford is een welkome uitzondering met zijn dubbele spiegels en grote glasoppervlak, zo’n beetje tot aan de achterklep toe. Bovendien kunnen beide bussen tegen meerprijs worden voorzien van een achteruitrijcamera.

Prijs

Een jaarabonnement waarmee je een jaar lang onbeperkt met de bus kunt reizen, kost afhankelijk van je leeftijd tussen de € 1.800 en € 2.800. Een beetje personenbus kost minimaal 40 mille. Maar kies je voor de Peugeot of de Ford, dan hoef je in ieder geval niet door weer en wind naar de bushalte te fietsen. Sterker nog: je fiets past gewoon achterin! Van beide bussen wordt een simpele- en een luxe persoonsvervoerder verkocht. Beide importeurs hebben voor deze test hun vlaggenschepen afgevaardigd: de Ford Tourneo Custom met een vanafprijs van € 73.911 en de Peugeot Traveller Business die voor minimaal € 49.854 in de prijslijst staat. Zoals de auto’s hier staan, loopt dat prijsverschil alleen nog maar verder op: de Peugeot kost in dat geval € 66.159, de Ford € 89.046. Het aanzienlijke prijsverschil tussen de twee wordt in ieder geval niet verklaard door het aantal zitplaatsen: in de Ford passen 8 inzittenden, de Peugeot biedt plaats aan negen mensen. Wel heeft de Tourneo Custom een krachtiger motor en een rijkere standaarduitrusting, met onder meer een tweede schuifdeur, parkeersensoren en geïntegreerde zonnegordijntjes. Overigens kun je de indeling van de bussen naar eigen smaak aanpassen, maar daarvoor ben je dan wel aangewezen op de optielijst. Daarop staat bij Peugeot als enige een panoramadak, dat het aangenaam licht maakt aan boord.

Winnaar

Vanwege de torenhoge belasting die op dit soort modellen wordt geheven, kunnen juist de mensen die ze zo goed kunnen gebruiken, deze personenbussen helemaal niet betalen! Dat geldt zeker voor de Ford Tourneo Custom. Zijn flexibele interieur, luxe voorzieningen en vermakelijke rijgedrag maken het prijsverschil met de Peugeot niet goed. Temeer daar de Traveller Business niet alleen aanmerkelijk goedkoper is, maar ook over een hoger rijcomfort, een rijkere veiligheidsuitrusting en een betere zitpositie beschikt. Daarmee wint de Fransman dit vergelijk.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Ford Tourneo Custom
Peugeot Traveller Business