Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Hyundai Kona electric vs. Opel Ampera-e

10 december 2018 De Opel biedt meer bagageruimte, maar de Hyundai het grootste rijbereik

De Opel Ampera-e leek vorig jaar de gedroomde elektrische gezinsauto, maar zijn lange levertijd speelde hem parten. Nu is daar de Hyundai Kona electric, waarop je als geïnteresseerde minstens zo lang moet wachten. Welke van de twee is dat wachten waard?

Ruimte

Hoewel ze hun hoge zit gemeen hebben, zijn de Hyundai en de Opel verder erg verschillend: de Ampera-e is een ruimtewagen, terwijl de Kona electric als crossover geldt. Om de luchtweerstand te verminderen, hebben de Koreanen de elektrische Kona voorzien van een gesloten grille en dichte wielen. Ook het interieur ziet er anders uit: dat is uitgevoerd met een ‘zwevende’ middenconsole, wat weliswaar chique oogt, maar bij lange bestuurders de nodige beenruimte afsnoept. Vanwege de locatie van het batterijpakket – netjes weggewerkt onder de inzittenden - doe je op het gebied van binnenruimte in ieder geval geen concessies: de been- en hoofdruimte is toereikend en vanwege de bescheiden middentunnel kun je achterin zelfs met drie volwassenen naast elkaar zitten.

Ook de kofferbak is met een inhoud van 371 liter marktconform. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer en kun je tot 1.113 liter aan spullen meenemen, mede dankzij de dubbele bagagebodem. De Ampera-e moet het zonder zulke praktische zaken stellen, maar biedt wel een grotere kofferbak dan de Hyundai: de bagageruimte is minimaal 381- en maximaal 1.274 groot. Ook in de Opel geen middentunnel van betekenis, zodat je achterin met drie volwassenen naast elkaar kunt zitten. De inzittenden mogen dan alleen niet te lang zijn; de hoofdruimte valt namelijk tegen.

Rijgedrag

De aandrijflijn van de Ampera-e is 204 pk en 360 Nm sterk, de Kona electric biedt precies hetzelfde vermogen maar iets meer koppel (395 Nm). Die trekkracht kun je overigens niet benutten om een aanhanger te vervoeren, want dat gaat bij deze EV’s niet. Het koppel is wel direct voorradig, waardoor ze zelfs in hun spaarstanden nog lekker vlot zijn.

Het onderstel van de Opel is aanmerkelijk stugger dan dat van de Hyundai. In de elektrische ruimtewagen zijn bovendien dunnere stoelen gemonteerd dan normaal. Je kunt het frame door de bekleding heen voelen prikken en neemt er eerder óp-, dan ín plaats. Van de twee is de Kona daarmee de comfortabeler reiswagen, al had wat meer geluidsisolatie geen kwaad gekund. Zeker op de snelweg kun je de banden goed horen.

Het onderstel van de Hyundai is dermate op comfort afgestemd, dat de auto al snel over zijn voorwielen wegglijdt. En dan helpt het natuurlijk niet dat de EV bijna 1.700 kilogram weegt! In tegenstelling tot de Opel kun je de Kona niet met één pedaal sturen; daarvoor schudt de semi-terreinwagen tijdens het regenereren te weinig snelheid af. De Duitser betrekt je daardoor meer bij het rijden dan de Koreaan.

Verbruik

Afhankelijk van de toegepaste meetcyclus komt de elektrische Kona tussen de 482- en 546 kilometer ver. Het rijbereik van de Opel bedraagt tussen de 380- en 520 kilometer. Uiteraard hebben we de actieradius van beide EV’s ook beproefd in de praktijk, middels onze vaste en gevarieerde route van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar de luchthaven van Lelystad en weer terug.

We reden die rit op een regenachtige dag in november bij een buitentemperatuur van 4 graden. In het geval van de Hyundai vertrokken wij met 410 kilometer in de – volle - batterij. De Opel was na een nacht laden goed voor 348 stuks. Na een rit van 220 kilometer hadden we in de Kona nog 189 kilometer over, terwijl de boordcomputer van de Ampera-e een resterende actieradius van 121 stuks aangaf. De Hyundai springt onderweg dus spaarzamer met z’n stroom om.

Gebruiksgemak

Beide auto’s kunnen zowel thuis aan het stopcontact als op straat aan een publiek laadpunt worden bijgeladen. Ook snelladen behoort tot de mogelijkheden, hoewel je die term bij deze EV’s niet al te letterlijk moet nemen: beide modellen zijn dan wel een uurtje bezig. Aan een reguliere laadpaal duurt het echter nog veel langer: de Hyundai is dan 9,5 uur zoet, de Opel maar liefst 16 uur. In Nederland kennen we een zogenaamd 3-fase netwerk. Die ‘fases’ kun je beschouwen als draadjes die de stroom transporteren. Niet iedere elektrische auto kan met zoveel draadjes overweg. De Hyundai en de Opel kunnen maar 1 fase aan, wat hun lange laadtijd verklaart. Om het beloofde rijbereik zo dicht mogelijk te benaderen, beschikt de Opel over een tweetal ‘hulpsystemen’: een spaarstand voor de automaat en een hendel aan het stuur, waarmee je op de motor kunt remmen. In de praktijk hoef je het rempedaal van de Ampera daardoor nauwelijks te gebruiken. Een leuke gimmick, maar in de praktijk vertraag je al genoeg door simpelweg het gas los te laten.

De Kona is niet de eerste elektrische auto van Hyundai. De crossover profiteert van slimmigheidjes als een verwarming die zich desgewenst volledig op de bestuurder richt en flippers achter het stuur, waarmee je zelf bepaalt hoeveel remenergie er wordt teruggewonnen. Los van de plussen- en minnen die bij dit type aandrijflijn horen, is er nog een gebruikerspuntje dat we aan willen stippen: Opel kiest er als een van de weinige fabrikanten voor om op de Ampera-e geen navigatie aan te bieden. Wil je de weg weten, dan zal je daarvoor jouw mobiele telefoon moeten gebruiken. Scheelt geld en gedoe (denk aan de beruchte kaartupdates van vaste systemen zoals die in de Hyundai), maar in de ogen van het grote publiek lopen de Duitsers hiermee misschien te ver op de troepen vooruit; persoonlijk vinden wij het bijvoorbeeld wel fijn om in de auto geen mobiele telefoon nodig te hebben. Voor wie daar juist wel van is: de Opel heeft WiFi aan boord. De eerste drie maanden zijn gratis; daarna moet je een abonnement afsluiten. We zouden dat alleen niet aanraden, want nu de Duitsers zijn samengegaan met het moederbedrijf van Peugeot en Citroën, wordt het van GM afkomstige On Star-systeem niet langer voortgezet. Na 31 december 2020 worden alle abonnementen automatisch stopgezet. Ook het noodoproepsysteem werkt dan niet meer!

Veiligheid

Beide EV’s bieden een rijke standaarduitrusting, waar ook een aantal rijhulpsystemen deel van uitmaken. Bij Opel zitten bijvoorbeeld actieve rijstrookassistentie en een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden bij de prijs inbegrepen, net als de ‘butler-service’ die – tot eind 2020 althans - zelfstandig de nooddiensten alarmeert wanneer jij dat na een ongeval niet meer kunt.

De overige veiligheidsuitrusting van de Ampera-e – we noemen verkeersbordherkenning en dode hoek signalering - kan voor € 1.200 worden bijbesteld in de vorm van een pakket. De Opel beschikt dan ook meteen over een achteruitrijcamera en die zal je nodig hebben, want de dode hoeken linksvoor en rechtsachter zijn aanzienlijk. Adaptieve cruise control is op de Ampera-e niet leverbaar. De Hyundai beschikt standaard over adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning en een noodstopsysteem met voetgangersherkenning. Een achteruitrijcamera zit eveneens bij de vanafprijs inbegrepen en dat is fijn, want ook in de Kona houdt het zicht over je rechterschouder niet over. Wie kiest voor een hoger uitrustingsniveau, profiteert ook van zaken als een head up display en dode hoek signalering; hulpsystemen die niet los kunnen worden bijbesteld.

Prijs

De Hyundai is het voordeligst: de vanafprijs bedraagt € 39.195. Voor dat geld krijg je een batterijpakket van 64 kWh: een versie met een kleiner batterijpakket – en daarmee een voordeliger prijskaartje – zit nog in de pijplijn. Digitale radio, een achteruitrijcamera en een vrij uitgebreide veiligheidsuitrusting, met onder meer een noodstopsysteem en rijstrookassistentie, behoren tot de standaarduitrusting. De Opel kost minimaal € 46.699: 7,5 mille meer dan je voor de Kona kwijt bent. Sterker nog; de meest luxueuze Kona, zoals wij die van de importeur hebben meegekregen, is nog altijd bijna € 2.000 goedkoper dan de eenvoudigste Ampera-e! Desondanks komen beide EV’s hiermee ook ná 2019 in aanmerking voor 4 procent bijtelling over het volledige aankoopbedrag. Dat fiscale voordeel geldt tenslotte alleen voor elektrische auto’s onder de 50 mille. De Opel beschikt over een accu met een omvang van 60 kWh; een kleiner batterijpakket verkopen de Duitsers niet. De standaarduitrusting van het instapmodel komt in grote lijnen overeen met die van de Hyundai, alleen krijg je er bij de Ampera-e verwarmde stoelen bij plus Opels ‘butler service’ en zelf afdichtende banden: de Duitser plakt dus zijn eigen band, mits het gaatje niet groter is dan 6 millimeter.

Winnaar

Toen de Opel Ampera-e in 2017 op de markt kwam, was zijn lange levertijd het grootste probleem van de EV. Nu is daar de Hyundai Kona, die de MPV op bijna alle vlakken partij biedt. De Koreaan komt zelfs nog verder op een lading stroom en beschikt over een rijke en moderne uitrusting, zowel qua infotainment als wat het de beschikbare veiligheidssystemen aangaat. De Opel stelt daar een grotere kofferbak en een vermakelijker rijgedrag tegenover, hoewel je over dat laatste kunt twisten: wij zijn weliswaar gecharmeerd van ‘one pedal steering’, maar dat geldt niet voor iedereen. Het mag niet baten, want met een vanafprijs die 7,5 mille lager ligt, roepen we de Hyundai sowieso uit tot winnaar van dit vergelijk. Moet je er alleen nog wel eentje te pakken zien te krijgen…

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Hyundai Kona electric
Opel Ampera-e