Autotest Hyundai Kona electric

Zoek andere autotests

Wachten wordt beloond

Hyundai Kona electric | prijs vanaf: € 38315 | in de showroom vanaf: september 2018
Jul 2018 - Frank Buma

Wie een nieuwe leaseauto mag uitkiezen, heeft de Hyundai Kona electric ongetwijfeld op zijn lijstje staan. De semi-terreinwagen combineert een stoer uiterlijk, voldoende binnenruimte en een riante actieradius met minimale maandlasten. Moet je nog ergens op beducht zijn voordat je een krabbel onder het contract zet?

Conclusie

De Hyundai Kona electric bevindt zich in een comfortabele positie. Het is vooralsnog de enige betaalbare elektrische auto met een riante actieradius en een populaire carrosserievorm. Bovendien heeft de binnenruimte niet te leiden onder het aanwezige accupakket en komt de semi-terreinwagen ook na 2019 in aanmerking voor het gunstigste bijtellingtarief. Een kleine veertig mille is echter geen koopje: daarom valt de interieurafwerking ons tegen, net als de nadrukkelijke afrolgeluiden van de banden. Op de fikse laadtijd - keerzijde van zo’n grote batterij - zal je moeten anticiperen.

Type auto en prijs

Een betaalbare semi-terreinwagen op elektriciteit, die nog voor het begin van 2019 op kenteken kan worden gezet met een gunstige bijtelling die geldt over het gehele aankoopbedrag. Zo’n auto wil iedere fabrikant wel, maar Hyundai heeft ‘m. Onder grote publieke belangstelling introduceren de Koreanen de elektrische variant van hun Kona. Een EV die niet alleen interessant is vanwege zijn prijs, maar vooral om diens actieradius. Die is volgens het automerk namelijk tot wel 550 kilometer groot. De Kona was er al een tijdje op benzine, maar bij de ontwikkeling van dat model werd eveneens rekening gehouden met een elektrische aandrijflijn. Met een vanafprijs van € 39.195 zullen het in eerste instantie vooral zakelijke rijders zijn die instappen, maar op een later tijdstip volgt ook nog een versie met een kleinere batterij, die hopelijk voor particuliere kopers te overwegen valt. Alternatieven zijn er in de vorm van de Nissan Leaf, Opel Ampera-e en de Volkswagen e-Golf. Die zijn weliswaar iets goedkoper, maar moeten qua rijbereik hun meerdere in de Hyundai erkennen.

Hoe rijdt de Hyundai Kona electric

Dit is niet de eerste elektrische auto van Hyundai en dat werkt in het voordeel van de Kona. De SUV profiteert van slimmigheidjes als een verwarming die zich desgewenst volledig op de bestuurder richt (zodat de rest van het inzittendengedeelte niet hoeft te worden verwarmd) en flippers achter het stuur, waarmee je zelf bepaalt hoeveel remenergie er wordt teruggewonnen. Wie goed vooruitkijkt, hoeft op die manier nauwelijks nog te remmen. We gaan echter niet zover dat je de Kona met één pedaal kunt sturen; daarvoor schudt de semi-terreinwagen tijdens het regenereren te weinig snelheid af. Ook die andere elektrische Hyundai - de IONIQ - werd aanvankelijk ontwikkeld voor meerdere aandrijflijnen. Bij de elektrische variant kwam het batterijpakket desondanks vrijwel in zijn geheel onder de kofferbak te liggen, wat zijn weerslag heeft op het rijgedrag van de gezinswagen. Daar hebben de Koreanen van geleerd. De accu’s gaan in het geval van de Kona namelijk schuil onder de bagageruimte én de achterbank, zodat de SUV stabieler op de weg ligt. Verwacht overigens geen sportieve aspiraties, want besturing en demping zijn nog altijd nadrukkelijk op comfort afgestemd. Wanneer je het tempo opvoert, glijdt de Hyundai over zijn voorwielen weg. Hard gaat het ongemerkt al snel, want de aandrijflijn van deze Kona is 204 pk en 395 Nm koppel sterk. Dat wil wel bij het verkeerslicht! Wie zich met zulke specificaties al een caravan ziet aankoppelen, moeten we echter teleurstellen: net als veel andere elektrische auto’s mag ook de Hyundai geen aanhanger trekken. Ter compensatie bieden de Koreanen de mogelijkheid aan om een dakkoffer mee te nemen, met een maximaal laadgewicht van 80 kilogram. Een elektromotor maakt geen geluid, dus gaan je onderweg andere geluiden opvallen. Zoals dat ook al het geval was bij de IONIQ, kun je achter het stuur van de Kona goed de afrolgeluiden van de banden horen. Positief zijn de hoge zit, de fijne stoelen en de uitgebreide veiligheidsuitrusting. Standaard beschikt de Hyundai over een noodstopsysteem met voetgangersherkenning, adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning. Een achteruitrijcamera zit eveneens bij de vanafprijs inbegrepen en dat is fijn, want het zicht over je rechterschouder houdt niet over. Wie kiest voor een hoger uitrustingsniveau, profiteert ook van zaken als een head up display en dode hoek signalering.

De Hyundai Kona electric van binnen

Om de luchtweerstand te verminderen, hebben de Koreanen de elektrische Kona van een gesloten grille en dichte wielen voorzien. Het helpt bovendien om de EV van zijn brandstofbroers te onderscheiden, zoals ook het interieur er anders uitziet. Dat is namelijk uitgevoerd met een ‘zwevende’ middenconsole, dat het binnenste van de Hyundai een luxe uitstraling geeft. Zolang je er alleen naar kijkt althans, want de gebruikte kunststoffen zijn knalhard en de bedieningsknoppen voelen goedkoop aan. Niet zo verwonderlijk, want ze zijn linea recta overgenomen uit de reguliere Kona en die is maar liefst 17 mille voordeliger. Vanwege de locatie van het batterijpakket doe je op het gebied van binnenruimte in ieder geval geen concessies: de been- en hoofdruimte is toereikend en vanwege de bescheiden middentunnel kun je achterin zelfs met drie volwassenen naast elkaar zitten. Ook de kofferbak is met een inhoud van 371 liter marktconform. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer en kun je tot 1.113 liter aan spullen meenemen. Desgewenst kun je de Kona laten voorzien van een opbergvak voor de laadkabels, waarvoor je dan uiteraard wel een paar liter bergruimte inlevert.

De Hyundai Kona electric en het milieu

Goed nieuws voor wie 39 mille toch iets te begrotelijk vindt: er zit ook een elektrische Kona met een kleinere batterij in de pijplijn. Die uitvoering biedt niet alleen prijsvoordeel, maar maakt ook dat je sneller jouw reis kunt vervolgen. De laadtijden van de Hyundai die als eerste op de Nederlandse markt verschijnt, zijn namelijk niet mals: vanwege de omvang van het accupakket (64 kWh) ben je alleen bij een snellaadstation al 54 minuten kwijt om de semi-terreinwagen van helemaal leeg naar 80 procent vol te krijgen. Op krachten komen bij een openbare laadpaal vergt bijna 10 uur. Je kunt de laadkabel van de Kona ook in een huis-, tuin- en keukenstopcontact steken, maar daarvan maakt de importeur (wijselijk?) geen laadtijd bekend. Hyundai brengt twee actieradiusgetallen naar buiten. Afhankelijk van de meetcyclus kom je op een volle lading stroom tussen de 482- en 546 kilometer ver. Na een volle nacht aan de lading gaf de boordcomputer voor onze testauto een rijbereik op van 451 kilometer, maar die score werd in grote mate bepaald door de berijder vóór ons. Het is slechts een van de factoren die in de praktijk van invloed kunnen zijn op de actieradius. Zodra de Kona electric in ons land verkrijgbaar is, zullen we de auto aan onze actieradiusproef onderwerpen en deze rijtest aanvullen met de uitkomst daarvan.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest