Autotest Opel Ampera-e

Zoek andere autotests

Streep door de rekening

Opel Ampera-e | prijs vanaf: € 40000 | in de showroom vanaf: september 2017
Apr 2017 - Frank Buma

Opel heeft hoog van de toren geblazen over de Ampera-e. De elektrische gezinsauto lost die verwachtingen ook in, op één cruciaal punt na.

Conclusie

De Opel Ampera-e is een goede gezinswagen. Hij is niet alleen veilig en praktisch, maar maakt ook een einde aan de actieradiusvrees die vele mensen er tot nog toe van weerhield een elektrische auto aan te schaffen. De belofte om een dergelijk model ook voor iedereen betaalbaar te maken, kan door de Duitsers alleen niet worden ingelost. Naar het zich laat aanzien, kunnen zij niet eens aan de mogelijk vraag voldoen: de levertijd bedraagt op het moment van schrijven een jaar (!).

Type auto en prijs

Het woord 'Ampera' klinkt bekend; Opel introduceerde onder die naam al eerder een model. Weliswaar had die auto een stekker, maar hij werd toch vooral aangedreven door een benzinemotor. Die deed dienst deed als aggregaat voor het geval de batterij van de plug-in hybride onderweg leeg raakte. Deze tweede generatie rijdt volledig op stroom (dat verklaart meteen de letter 'e', die is toegevoegd aan het typeplaatje). De Opel draagt bovendien een compleet andere carrosserie. Het is voortaan een elektrische ruimtewagen, met de afmetingen van een Corsa. De Duitsers trokken voorafgaand aan de marktintroductie een grote broek aan. Zo werd de opgegeven actieradius verschillende keren naar boven bijgesteld en repten ze over een vanafprijs van 30 mille. Nu de auto dan eindelijk verkrijgbaar is, blijkt dat prijskaartje toch iets hoger uit te vallen. Elf mille hoger om precies te zijn: instappen kan namelijk pas vanaf € 40.995. Een aanzienlijk bedrag, waarvoor je menig andere elektrische auto kunt kopen. De Kia Soul EV bijvoorbeeld, de BMW i3 of de Renault Zoe. In alledrie de gevallen houd je geld over. Bovendien is de concurrentie direct leverbaar, terwijl je bij Opel tot 2018 moet wachten voordat je jouw bestelde Ampera-e in ontvangst kunt nemen. Alleen wie kiest voor de (nog) duurdere 'Launch-edition', kan de Opel al dit najaar aan de laadpaal koppelen. Maar geen van die alternatieven biedt het rijbereik van de Opel, dat afhankelijk van de toepaste meetmethode tussen de 380- en 520 kilometer zou moeten liggen. Voor zulke afstanden kon je voorheen uitsluitend bij het veel duurdere Tesla terecht.

Hoe rijdt de Opel Ampera-e

Om in de praktijk zo dicht mogelijk bij het beloofde rijbereik in de buurt te komen, heeft Opel de Ampera-e uitgerust met meerdere hulpsystemen. Om te beginnen is er de spaarstand van de automaat, waarin de elektrische gezinsauto feller energie terugwint bij het loslaten van het gaspedaal. Dat werkt zo goed, dat je de Opel bij wijze van spreken kunt rijden zonder te remmen. Te meer, daar de knappe koppen uit Rüsselsheim hebben voorzien in een hendel aan de stuurkolom, waarmee je uitsluitend afremt op de elektromotor. Dat vraagt enige gewenning, maar al gauw rijd je vloeiender met de Ampera-e dan je ooit met een brandstofauto hebt gedaan. Voorwaarde is wel dat je de spaarstand benut zonder tussenkomst van de cruise control. Stel je de Opel op een vooraf ingestelde snelheid in en moet je daar van afwijken, dan treedt direct die felle regeneratie in werking. Zeker bij gebruik op de snelweg neemt het tempo dan zo rap af, dat het zowel voor jou als je medeweggebruikers onplezierig wordt. Op zulke momenten kun je de automaat beter in de reguliere D-stand laten staan; extra kilometers kost dat gelukkig niet. Je ziet de actieradius pas afnemen bij het inschakelen van de verwarming; dat scheelt zomaar een kilometer of tien. Opel heeft veel zorg besteed aan het batterijpakket, dat een voor het B-segment ongehoorde capaciteit van 60 kWh biedt. De concurrentie komt vooralsnog niet verder dan 20- tot 40 stuks. De Duitsers durven zelfs 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de accu te geven. De cellen zijn zo ontworpen, dat ze zo plat mogelijk zijn. Ze zitten in een soort van koektrommel in de bodem van de auto gemonteerd. Dat heeft meerdere voordelen. In de eerste plaats is de accu zo beter beschermd bij een ongeval. Daarnaast heeft het zware batterijpakket (430 kilogram!) op die manier nauwelijks effect op de rijeigenschappen. En verder gaat de accu vanwege de locatie niet ten kosten van de binnenruimte. De Ampera-e is wel een zware auto; hij weegt bijna 1.700 kilogram en dat voel je wanneer je een snelle bocht neemt. De kans dat toekomstige eigenaren dat veel zullen doen, lijkt niet aannemelijk maar vergis je niet: met een omgerekend vermogen van 204 pk en 360 Nm is de gezinswagen serieus snel. Hij sprint in 3,2 seconden naar de 50 kilometer per uur, al reageert de Opel niet zo fel op het gaspedaal als bijvoorbeeld een Tesla dat doet. Met zo'n prestatiepotentieel is het fijn dat de Duitsers ook aan een goede veiligheidsuitrusting hebben gedacht. Op de Ampera-e kun je zaken als rijstrookassistentie, dode hoek signalering, een zelfstandig remsysteem en een waarschuwing bij kruisend verkeer mee bestellen. Ook de butlerservice OnStar behoort tot de mogelijkheden. Handig om naar een goed restaurant te informeren, essentieel wanneer je betrokken raakt bij een ongeluk en niet meer zelf de nooddiensten kunt inschakelen (dat doet de Opel dan namelijk voor je). De zit achter het stuur is in de Opel aangenaam hoog; het glasoppervlak groot. Dat maakt de Ampera-e redelijk overzichtelijk, al valt de A-stijl fors uit. Bovendien heb je als bestuurder een lelijke dode hoek over je rechterschouder. Een primeur zijn de bijzondere banden onder de auto, die een gat zelfstandig dichten (mits dat gat niet groter is dan 6 millimeter). Het rubber wordt volgens de importeur standaard op de auto meegeleverd. We weten niet of het aan de bijzondere banden ligt of aan een gebrekkige geluidsisolatie, maar wij ervoeren de Opel als rumoeriger dan menig andere EV. En dan doelen we niet op het geluid dat de ruimtewagen onder de 30 kilometer per uur maakt, om voetgangers op je komst te attenderen...

De Opel Ampera-e van binnen

Ook al noemen we de Ampera-e een ruimtewagen, hij heeft met een lengte van 4.16 meter de omvang van een B-segmenter. Het interieur valt smaller uit dan je op basis van zijn voorkomen zou verwachten. Daar heeft vooral de bijrijder last van: onze cameraman klaagde over zijn bewegingsruimte. Achter het stuur ervaar je de Opel juist als ruim, omdat de middentunnel grotendeels ontbreekt. De Ampera-e heeft ook geen dorpels; het batterijpakket zit immers in de bodem verpakt. Dat maakt de instap aangenaam hoog, al moet je achterin wel oppassen dat je jouw hoofd niet stoot tegen de aflopende daklijn. Wie langer is dan 1,90 meter, zit verder met zijn kruin tegen het plafond. De beenruimte achterin is wel weer riant, zoals de bagageruimte met minimaal 381- en maximaal 1.274 liter ook keurig valt te noemen. Een elektrische hatchback als de Golf-e biedt echter dezelfde kofferbakgrootte, de elektrische Hyundai IONIQ weet zelfs met (nog) meer spullen raad. In de elektrische ruimtewagen zijn dunnere stoelen gemonteerd dan normaal. Die zitten goed, maar stevig. Je neemt er eerder óp, dan ín plaats. We vermoeden dat kosten hier een rol spelen, want zo'n grote batterij kost nu eenmaal geld. Zo is er ook beknibbeld op de afwerking van het interieur, dat is opgetrokken uit harde plastics. In een poging een en ander iets frivoler te maken, worden de boven- en onderkant van het dashboard van elkaar gescheiden met een witte bies, die nog het meeste van piepschuim weg heeft. De lay-out is een kwestie van smaak: zowel de boordcomputer als het scherm van het infotainmentsysteem maken gebruik van felle kleuren en daar moet je van houden. Zorgelijker is het ontbreken van een navigatiesysteem, dat ook optioneel niet leverbaar is. Je weg vinden doe je met behulp van jouw smartphone, die je met behulp van een USB-kabel aan de Ampera-e kunt koppelen. Leuk wanneer je muziek wilt streamen of achter het stuur een tekstberichtje moet versturen, maar zodra je voor de navigatie van je telefoon afhankelijk bent, gaan zaken als bereik en datakosten een prominente en onwelkome rol spelen.

De Opel Ampera-e en het milieu

De hamvraag nu: wat komt er in de praktijk terecht van die beloofde actieradius van 520 kilometer? Het zou onrealistisch zijn om Opel af te rekenen op die in een laboratorium tot stand gekomen waarde. De Duitsers hebben tenslotte zelf al de uitkomst van een tweede, meer realistische meting naar buiten gebracht: daarbij bedroeg het rijbereik 380 kilometer. Op basis van onze eerste kennismaking lijkt ons dat nog altijd een rooskleurige aanname, maar geen onhaalbare. Wij vertrokken met een waarde van 364 kilometer op de boordcomputer en na een tocht van 195 kilometer bedroeg de actieradius volgens de testauto nog altijd 159 kilometer. Een snelle rekensom leert dat je in de Ampera-e dus met een gerust hart een afstand van 350 kilometer kunt afleggen. Opladen kan bovendien aan elk mogelijk laadpunt, van het stopcontact thuis tot een zogenaamde snellader. In een half uur heb je er dan tot 150 kilometer bij.

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Toyota Aygo - ANWB Private Lease

Je privéauto leasen via de ANWB

Ben je op zoek naar een nieuwe auto, maar heb je liever geen onverwachte kosten? Kies dan voor ANWB Private Lease! Je hoeft alleen nog te tanken.

Bekijk het aanbod

Koerslijst

Bereken de waarde van je auto op basis van het kenteken.

of zoek op merk en type

ANWB Autoverkoopservice

Ben je eigenaar van een OPEL en wil je deze verkopen?