Leasen versus kopen, huren of autodelen

Naast het kopen van een auto zijn er tegenwoordig nog andere manieren om over een auto te beschikken. Even rekenen kan je aardig wat geld schelen. Is zakelijk leasen bijvoorbeeld echt wel zo interessant voor jou? En wat houdt privé leasen precies in?

Privé leasen

Private Lease is een leaseconstructie, toegespitst op particulieren. Het is interessant voor mensen die van tevoren willen weten wat zij maandelijks kwijt zijn aan hun auto. Voor senioren kan het interessant zijn – bijvoorbeeld ook omdat zij soms minder gemakkelijk bij een geldverstrekker een groot bedrag kunnen lenen in verband met hun leeftijd.
Bekijk het aanbod van ANWB Private Lease

De voordelen

  • Een vast maandbedrag waar alles in zit, dus geen hogere kosten als er reparaties of onderhoudswerkzaamheden moeten plaatsvinden. Alleen de brandstof en eventuele verkeersboetes moeten betaald worden. Zo weet je elke maand waar je aan toe bent.
  • Zonder spaargeld in een nieuwe auto rijden. Je hebt alleen een vast inkomen nodig. Ook ben je niet in één keer een groot bedrag kwijt.
  • Geen aanbetaling of slotsom nodig.
  • Na afloop van de leaseperiode kan je de auto gewoon inleveren. Dus geen gedoe met inruilwaarde en verkopen.

De nadelen

  • Je gaat een financiële verplichting aan voor meerdere jaren waar je niet makkelijk onderuit komt, zelfs niet bij ontslag of overlijden. Het maandbedrag moet meestal over de gehele periode betaald worden en als je daar niet meer toe in staat bent, moet er een afkoopsom betaald worden. Dit verschilt per contract.
  • Je moet van te voren bepalen hoeveel kilometers je denkt te gaan rijden. Als je er teveel overheen gaat, vindt er een correctie plaats. Meestal moet er dan per kilometer betaald worden en die kosten kunnen aardig oplopen.
  • Je bent nooit eigenaar van de auto, dus uitlenen is lastig. De auto door andere gezinsleden laten besturen, is wel toegestaan.
  • Je bouwt geen schadevrije jaren op bij de autoverzekering. Voordelig als je veel brokken maakt, jammer als je weinig schade rijdt.

Check wat goedkoper is: een auto kopen of leasen

Wat je verder moet weten

  • Voor meer uitgebreide informatie over Private Lease, klik je hier.
  • Je betaalt zelf natuurlijk de brandstof, parkeren, wasstraat en eventuele verkeersboetes.
  • Onderzoek goed wat er standaard in het leasecontract zit. Weet waarvoor je tekent. Voor meer informatie over het Private Leasecontract, klik hier.
  • Vraag je af hoe lang de leaseperiode mag duren. En lange periode lijkt financieel interessant maar je zit er dan ook lang aan vast. Misschien is een contract van twee of drie jaar toch slimmer.
  • Kijk of er sprake is van een borg en of het leasebedrag met of zonder inruil is van je huidige auto.
  • Het is slim pechhulp voor het buitenland af te sluiten want dat zit lang niet altijd in het leasebedrag.
  • Zoek uit wie er allemaal met je leaseauto mogen rijden (partner, kinderen etc.)?
  • Diverse automerken hebben een private leaseconstructie. Vaak zijn dit mengvormen van bekende constructies. Informeer er naar bij de dealer.
  • Aan het einde van de leaseperiode lever je de auto in en volgt er eventueel een afrekening voor teveel gereden kilometers en schade.
  • Private lease is iets anders dan huurkoop. Bij huurkoop betaal je elke maand een vast bedrag en wordt de auto uiteindelijk van jou. De maandelijkse lasten hiervan zijn vaak veel hoger dan die van private lease, let hier dus op.

Let verder goed op de voorwaarden die gelden als je het leasecontract voortijdig wilt opzeggen, bijvoorbeeld omdat je je baan bent kwijtgeraakt. Sommige maatschappijen rekenen soms hoge bedragen voor schade, ook als het gaat om normale gebruiksschade zoals krasjes. Of ze rekenen een extreme afkoopsom. Check dus goed het contract als je wilt privé leasen, bekijk hier de checklist met punten om op te letten.

Meer over private lease

Huren

Het huren van een auto kan interessant zijn als je over een korte periode een auto nodig hebt, bijvoorbeeld voor een vakantie.

  • Het huurtarief is afhankelijk van de gebruiksduur, de voertuigklasse en het aantal gereden kilometers.
  • In sommige gevallen kent het verhuurbedrijf een haal- en brengservice van de auto.
  • Vaak is een creditcard op naam van de bestuurder voldoende voor het betalen van de waarborgsom. Dit bedrag is bedoeld als zekerheid voor de verhuurder als hij kosten moet maken als u de auto met schade inlevert.
  • Voordat je het huurcontract ondertekent, doe je er verstandig aan de auto te controleren op beschadigingen en deze in het huurcontract te laten aantekenen. Ook bij terugkeer moet je op het huurcontract laten aantekenen of er schade is aangebracht. Zo voorkom je dat je voor schade opdraait die je niet zelf veroorzaakt hebt.

Een dienst als Snappcar - waarbij je je auto tegen een vergoeding deelt met de buurt – is ook een vorm van autohuur.

Delen

Belangrijk voordeel van het delen van een auto is dat de vaste kosten van een auto (de kosten die te maken hebben met het bezit) worden verdeeld onder de verschillende deelnemers. De variabele kosten worden per kilometer met de deelnemers verrekend.

Kijk hier voor nog veel meer informatie over autodelen

Zakelijk leasen

Het lijkt zo mooi: een auto leasen. Gunstige bijtellingstarieven, geen onverwachte onderhoudskosten, altijd vervangend vervoer en zo'n fijn benzinepasje. Top dus als je van je baas of als ZZP-er mag leasen. Of is zélf een auto kopen toch verstandiger?

Uiteindelijk is de vraag ‘leasen of kopen?’ vooral een rekensom. En eigenlijk zou de vraag moeten zijn: loont het de moeite om de fiscale bijtelling te betalen?

Een auto zakelijk leasen: de voordelen

  • Vaste maandelijkse lasten
  • Geen gezeur met onderhoud
  • Altijd garantie
  • Je rijdt altijd in een nieuwe auto
  • Je kunt zeer eenvoudig weer van je auto af
  • Grootste nadeel: je betaalt fiscale bijtelling

Kopen versus zakelijk leasen

Een auto kopen: de voordelen

  • Je bent eigenaar van de auto
  • Je kunt de auto zo lang houden als je zelf wilt en daarop bijvoorbeeld ook de tijdsduur van de financiering afstemmen
  • Je kunt zoveel privékilometers maken als je zelf wilt.
  • Als je de auto zakelijk gebruikt kun je die kilometers bijna altijd declareren bij je werkgever.

Grootste nadeel:

de onderhoudskosten kunnen fiks oplopen en het kostenpatroon kan grillig verlopen

Wat belangrijk is om de vraag te beantwoorden of leasen voor jou verstandig is:

  1. Stel vast hoeveel zakelijke- en hoeveel privékilometers je jaarlijks maakt. De fiscus belast namelijk het privégebruik van je leaseauto omdat zij dat als een verkapte vorm van inkomen ziet. Daarom moet je 25 procent van de nieuwwaarde van de leaseauto bij je inkomen optellen (kost de auto 20 mille, dan moet je dus 5 mille bij je inkomen optellen). Daarover wordt je dan – afhankelijk van de hoogte van je inkomen – extra belast. Denk er verder aan dat de woon-werkverkeer bijdrage die je eventueel van je werkgever krijgt, komt te vervallen omdat je ‘een auto van de zaak’ hebt.
  2. Sommige auto’s vallen niet in de 25 procent bijtellingsklasse, maar in de gunstiger 20 procent bijtellingscategorie omdat ze relatief weinig CO2 uitstoten. Er zijn zelfs auto’s die in de nóg gunstigere 14 procent categorie vallen omdat ze extreem schoon zijn. Heb je een plug-in hybride dan betaal je 7 procent bijtelling en lease je een elektrische auto dan betaal je maar 4 procent bijtelling. Dan kan het dus erg interessant zijn om een auto te leasen want dan kun je zomaar uitkomen op een maandelijks bijtellingsbedrag van minder dan honderd euro. Voor dat geld kun je onmogelijk particulier een autorijden.
  3. Adder onder het gras: sommige werkgevers beperken het privégebruik van de leaseauto tot bijvoorbeeld 10.000 kilometer. Daarboven moet je de werkgever een bedrag per kilometer gaan betalen. Dat kan aardig oplopen. Even bij je werkgever navragen dus.

Zakelijk rijden met eigen auto: 19 cent per kilometer

Koop je een auto particulier dan kun je bijna altijd de zakelijk gereden kilometers declareren bij je werkgever. Die zal maximaal 19 cent per kilometer vergoeden, omdat het tot dat bedrag voor de werkgever belastingvrij is. De werkelijk gemaakte kosten per kilometer zijn echter vrijwel altijd hoger.

  • Als je alles meetelt (afschrijving, verzekering enzovoort) kost een nieuw aangeschafte, modale auto al snel tussen de 30 en de 60 cent per kilometer. Heb je echter een gebruikte auto aangeschaft dan kan dat bedrag wat lager uitpakken.
  • Met de ANWB Autokostencalculator kun je goed inzicht krijgen wat een auto per kilometer kost.