Met een elektrische auto op vakantie?

Beetje plannen, goed te doen!

De zomerhorrorverhalen over ijzingwekkend lange files en lange wachttijden bij tolhuisjes en veerboten krijgen dit jaar een extra dimensie: die van de elektrische auto en de laadpaal. Toch hoeft de tocht op elektrische spanning niet veel spannender te worden dan die op brandstof. Een goede voorbereiding is, eigenlijk zoals altijd, wel van belang.

De beelden van lange rijen wachtende Tesla’s bij een laadplein op de route naar de wintersport in Oostenrijk gingen een paar jaar geleden viraal. De brandstofrijder kon toentertijd bij het kijken naar de foto’s slechts met moeite een glimlachje onderdrukken. Maar zoals alles snel gaat tegenwoordig, is ook dit beeld ondertussen grotendeels verleden tijd.

Elektrische auto thuislaten?

Het genoemde beeld heeft wel sporen achtergelaten. Zo zijn er mensen die hun elektrische auto voor de lange vakantiereis liever tijdelijk inruilen voor een brandstofvariant. Jammer, want vele elektrische reizen hebben ondertussen geleerd dat je de populaire vakantiebestemmingen gewoon kunt halen met een stekkerauto. Je moet als elektrisch rijder iets beter plannen, bij voorkeur inclusief een back-upplan, maar dan hoef je niet méér reisperikelen te ervaren dan met een brandstofmotor.

We hebben misschien meewarig gekeken naar de lange rij Tesla’s, maar wie weleens in de drukke juli- en augustusweekenden onderweg is geweest naar het zuiden van Europa, heeft mogelijk zelf een keer op de vluchtstrook in de file gestaan om langzaamaan het tankstation te bereiken. Met trillende handjes, omdat het reservelampje al heel lang brandde. Omdat je net als vele anderen dat vorige tankstation had overgeslagen. Omdat het daar zo druk was.

Stroomreserve

Om flexibel te reizen met een elektrische auto is het daarom handig, vooral op drukke vakantieroutes, om wat stroomreserve te houden bij het rijden naar een laadplek. Is het daar te druk, kun je nog een alternatief laadstation bereiken. Daarbij kun je ook kijken naar laadmogelijkheden die iets verder van de snelweg liggen. Apps, zoals de ANWB Onderweg app, weten die laadstations moeiteloos te vinden.

(Bijna) altijd een snellader in de buurt

De laadpleinen lijken vandaag de dag als paddenstoelen uit de grond te schieten. In eigen land hoef je eigenlijk al niet meer te plannen dankzij de goede spreiding. Ook in Duitsland is het laadnetwerk de kinderschoenen ontgroeid en is er vrijwel altijd een snellader in de buurt.

In met name Zuidoost-België en Noord-Frankrijk is het vooralsnog slecht gesteld met de spreiding. Wie een reis door deze gebieden van tevoren plant, bijvoorbeeld met de ANWB Routeplanner voor elektrische auto’s, kan deze laadwoestijn met een gerust hart doorkruisen.

Bovendien gaat het noorden van Frankrijk vanaf nu flink op de schop: ‘Wij gaan maar liefst achttien snellaadstations met meerdere laders neerzetten in dit gebied. Die komen als aanvulling op onze negen laadstations in Frankrijk, waarvan je een aantal richting de Côte d’Azur tegenkomt,’ zegt Luc Bronk, EV-specialist bij het Nederlandse snellaadbedrijf Fastned. Hoelang dit gaat duren, is van allerlei factoren afhankelijk, maar als vergelijk zegt Bronk dat er vorig jaar nog geen enkel Fastned-station in Frankrijk te vinden was. ‘Als de vergunning en de netwerkaansluiting rond zijn en we kunnen bouwen, dan staat zo’n station er in een paar weken. Bovendien maken we onze stations schaalbaar zodat we snel het aantal laders kunnen uitbreiden wanneer het drukker wordt op onze locaties.’

Een andere grote speler op laadgebied is Ionity. In 24 landen is elke 120 tot 150 kilometer ergens wel een laadstation van deze provider te vinden en de teller staat niet stil: in de komende drie jaar wil de snellaadprovider zijn netwerk verviervoudigen naar zevenduizend oplaadpunten op duizend locaties langs Europese snelwegen en andere drukke wegen.

Ook Ionity monitort continu hoe het staat met de drukte per laadlocatie. ‘Op basis van alle laadgegevens zien wij dat onze laders in de drukke zomerperiode het meest worden gebruikt tussen acht uur ’s ochtends en zes uur ’s avonds. In het weekend, met name de zondag, is het vaak nog drukker dan door de week. Dinsdag tot en met donderdag zijn de minst drukke dagen,’ zegt Colin Willems, Country Manager Benelux bij Ionity. Wie de drukte wil mijden, legt dus het best buiten de genoemde drukke uren aan.

80 procent laden

Dit geldt ook voor de Fastned-locaties, zegt Bronk. ‘Onze piek ligt rond de middaguren, maar we zien gelukkig weinig rijen. Ook op de drukkere dagen. Het kan natuurlijk voorkomen, maar dat zie je ook bij tankstations tijdens drukke vakantiedagen. Het snelst ben je weer weg als je ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat laadt en niet meer laadt dan 80 procent. Die laatste 20 procent gaat zoveel langzamer dat je beter een keer extra tot 80 procent kunt laden dan wachten totdat de accu helemaal vol is. Dat doen de meeste rijders ook. De gemiddelde laadsessie duurt bij ons dan ook slechts een kwartier.’

Ionity geeft eveneens de tip om bij 80 procent af te koppelen. Daarnaast zegt Willems dat je bij het plannen van je route bovendien kunt kijken naar alternatieve routes: ‘Soms is het slimmer om niet de snelste route te nemen. Dan loop je veel meer kans om in de drukte terecht te komen. Een langere route kost in principe meer tijd, maar als je dan kunt doorrijden en geen wachttijden hebt bij laadstations, ben je alsnog eerder op je bestemming.’ Vermijd in dit kader met name drukke knooppunten waar snelwegen vanuit grote steden bij elkaar komen op de doorgaande vakantieroutes.

Tot slot geeft Bronk nog een paar algemene tips om zonder laadstress naar de vakantiebestemming te rijden: ‘Kies altijd voor een bekende, betrouwbare snellaadaanbieder en check in een van de vele beschikbare apps of de laders functioneren of in gebruik zijn. Kies daarom grotere laadstations, dan is de kans dat je meteen terechtkunt veel groter.’

Tips op een rijtje

Kortom: ga je met een elektrische auto op vakantie, dan is plannen zeker aan te raden. De routes naar de populairste Europese vakantiebestemmingen zijn weliswaar goed voorzien van laadmogelijkheden, toch komt het voor dat gebieden een lagere laaddichtheid hebben. Buiten de spitstijden rijden, zwarte zaterdag vermijden én de rit ook als onderdeel van je vakantie zien, maakt dat op vakantie gaan met je elektrische auto tegenwoordig goed is te doen.

Nog even een paar tips uit dit artikel overzichtelijk op een rijtje:

  • Zorg dat je altijd voldoende actieradius hebt om een alternatieve laadplek te zoeken.
  • Moet je verder rijden, rij dan vooral langzamer (zuiniger) om stroom te besparen.
  • Rij in juli en augustus bij voorkeur niet op zaterdag en zondag.
  • Kies laadstations met meerdere laadpunten.
  • Laad niet verder op dan 80 procent om snel weer verder te kunnen rijden.
  • Bekijk alternatieve routes. Die kunnen langer zijn, maar zijn vaak minder druk.
  • De reis voor vertrek plannen geeft extra rust.
  • Beland je toch in een (laad)file, weet dan dat je normaliter nauwelijks energie verbruikt in een elektrische auto. Beperkt wel je aircogebruik.

Meer lezen?

Op anwb.nl vind je een heleboel interessante artikelen en video’s over reizen naar het buitenland met je elektrische auto, inclusief zes specifieke landenpagina’s.