Één laadpas, verschillende tarieven: hoe zit dat?
De laadinfrastructuur in Nederland telt momenteel bijna 200.000 openbare laadpunten. Toch is er ruimte voor verbetering. Zo is het vooraf vaak lastig om in te schatten hoeveel je kwijt bent aan een laadsessie. Waarom is dat? En kan dat niet beter?
De prijs van een laadsessie ontleed
Om te begrijpen waarom de prijzen voor laden verschillen, is het goed om te weten hoe de prijs van een laadsessie wordt opgebouwd. Er zijn in ons land tientallen bedrijven die laadpalen plaatsen en beheren. Zij bepalen zelf het tarief van hun laadpaal, dat altijd bestaat uit een bepaald bedrag per kWh, al dan niet aangevuld met een starttarief en/of tarief per tijdseenheid. Deze tarieven kunnen niet alleen per gemeente verschillen, maar verschillen vaak zelfs per straat!
Afspraken per gemeente of provincie
Sommige gemeenten en provincies gebruiken een concessiemodel voor laadpunten. Dat is een soort aanbesteding waarin bedrijven met elkaar concurreren om voor een bepaalde periode het alleenrecht te krijgen in de publieke ruimte laadpunten te plaatsen. Meestal wint de aanbieder met het laagste kWh-tarief. Na bijvoorbeeld drie jaar vindt dit opnieuw plaats en kan het zo zijn dat een andere aanbieder onder andere voorwaarden laadpunten mag plaatsen. Hierdoor kunnen er laadpunten met verschillende tarieven dicht bij elkaar staan, ook al zien ze er hetzelfde uit.
Niet iedere gemeente of provincie hanteert deze methode. Daar mogen dan meerdere exploitanten laadpunten plaatsen en zelf hun tarieven bepalen, wat vaak leidt tot hogere en variabele prijzen. Sommige exploitanten hanteren creatieve prijsmodellen, zoals extra kosten per minuut na een bepaalde laadduur.
Tarief verschilt per laadpas
Naast het tarief van de laadpaal betaal je vaak extra kosten, zoals een opslag per kWh, een starttarief of een vast abonnementsbedrag. Deze betaal je niet aan de laadpaalbeheerder, maar aan de aanbieder van je laadpas. Zij regelen de afhandeling van je laadsessies met verschillende laadpaalaanbieders, zodat je niet voor elke aanbieder een aparte pas nodig hebt. Aan het eind van de maand ontvang je één overzichtelijke factuur.
Prijsopbouw verschilt per laadpas
Het uiteindelijke bedrag hangt dus niet alleen af van de laadpaal, maar ook van de pas die je gebruikt. Sommige passen rekenen een extra opslag bovenop het tarief van de laadpaal, waardoor je ongemerkt meer betaalt. Controleer daarom altijd het tarief in de app van je laadpasaanbieder voordat je begint met laden. Let ook op eventuele kosten die na een bepaalde laadtijd in rekening worden gebracht.
Hoe werkt dit met de ANWB Laadpas?
Met de ANWB Laadpas betaal je geen extra opslag bovenop het tarief van de laadpaal. Je betaalt dus altijd precies het tarief dat door de laadexploitant is ingesteld.
Bij het aanvragen van een ANWB Laadpas heb je twee opties:
- · Met abonnement: €3,99 per maand
- · Zonder abonnement: €0,69 per laadsessie
Hoewel dat laatste op het eerste gezicht misschien duurder lijkt dan bij andere aanbieders, is dat vaak niet zo. De ANWB rekent namelijk geen extra kosten per kWh of verborgen toeslagen, waardoor je in veel gevallen juist een stuk voordeliger uit bent.