Transparante tarieven aan de laadpaal

Geen land ter wereld met zo’n goede en dekkende laadinfrastructuur als Nederland, er zijn al bijna 81.000 publieke laadpunten. Toch is er ook bij ons ruimte voor verbetering. Zo is het vaak erg lastig om vooraf duidelijk te hebben wat je laadsessie precies gaat kosten. Waarom is dat en kan dat niet beter?

Elektrische auto geparkeerd op een parkeerplek met bord 'Opladen elektrische auto'

Om te begrijpen waarom de prijzen voor laden zo weinig transparant lijken, is het goed om te weten hoe de prijs van een laadsessie nu wordt opgebouwd. Er zijn in ons land tientallen bedrijven die laadpalen plaatsen en beheren, de zogenaamde Charge Point Operators (CPO). Zij bepalen zelf het tarief van hun laadpaal, dat eigenlijk altijd bestaat uit een bepaald bedrag per kWh, al dan niet aangevuld met een starttarief en/of tarief per tijdseenheid.

Één laadpas, verschillende tarieven

Om te voorkomen dat je tientallen passen op zak moet hebben om bij elk van deze verschillende CPO’s te kunnen laden, zijn er laadpassen van bedrijven en organisaties die werken op alle laadpalen in ons land. Het bedrijf of de organisatie achter zo’n laadpas wordt ook wel de Mobility Service Provider, of kortweg MSP genoemd. Zij regelen de afhandeling van je laadsessies met de verschillende CPO’s en sturen je aan het eind van de maand één overzichtsfactuur. Voor deze dienstverlening rekenen MSP’s een bepaald tarief.

Behalve de prijs van de laadsessie zoals deze door de CPO is betaald, betaal je aan de MSP vaak een opslag per kWh, een starttarief en/of een vast abonnementsbedrag. De ANWB heeft een eigen laadpas en is daarmee ook een MSP. Met de ANWB Laadpas betaal je een vast tarief van € 0,39 per kWh. Met uitzondering van snelladen, dan betaal je het tarief van de aanbieder. Bij de gratis laadpas komt er een starttarief van € 0,31 per sessie bij, de laadpas met een abonnement van € 3,99 per maand (incl. btw) heeft deze startkosten niet en is dus voordeliger vanaf 12 laadsessies per maand. Voor beide passen betaal je eenmalig € 1,95 verzendkosten bij aanvraag.

Onduidelijkheid

De prijs en prijsopbouw van de verschillende MSP’s en CPO’s kan behoorlijk verschillen, waardoor het vaak te ingewikkeld is om vooraf te berekenen wat een laadsessie zal kosten. Ook worden er vaak ex-btw bedragen gecommuniceerd, wat de duidelijkheid voor consumenten evenmin ten goede komt. Er is een steeds duidelijkere vraag naar meer transparante tarieven voor het opladen van elektrische auto’s. Ondanks dat aanbieders van laadpassen en laadpalen wettelijk verplicht zijn om transparant te zijn over de prijzen, zijn ze dat niet altijd. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) controleert daarom per 1 december 2020 of aanbieders van laadpalen en laadpassen zich aan de regels houden.

Altijd weten wat je betaalt met de ANWB Laadpas

De ANWB pleit ook voor een maximale prijstransparantie aan de laadpaal. Daarom hebben we onze laadpas vernieuwd. Je betaalt met de ANWB Laadpas een vast tarief van € 0,39 per kWh. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

De voordelen van de ANWB laadpas