Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe wordt de accu van een elektrische auto gerecycled?

Wat gebeurt er met de batterij van je EV?

Wat gebeurt er met de accu van een elektrische auto als deze zoveel achteruit is gegaan dat de actieradius te klein is geworden? Belandt deze dan op de schroothoop? Nee! Als een accu niet meer bruikbaar is in een auto, dan is hij nog steeds goed genoeg voor een tweede leven. Pas daarna wordt hij gerecycled en wel zodanig, dat bijna alle grondstoffen kunnen worden hergebruikt.

Het accupakket van een elektrische auto is met afstand het grootste en duurste onderdeel. Het is ook voor een groot deel bepalend voor de afstand die je op een lading stroom met je elektrische auto kunt afleggen. Na verloop van tijd gaat de capaciteit van de accu achteruit. Hij kan minder energie opslaan, waardoor je met jouw EV minder ver komt. Op een zeker moment is de accu zo ver achteruit gegaan, dat deze niet langer toereikend is voor gebruik in een auto. 

Fase 1: Gebruik in een elektrische auto

Laten we beginnen met de eerste levensfase van het accupakket, dat in de auto. Er waren in het begin twijfels over de levensduur van de accu. Nu de eerste moderne elektrische auto’s al dik tien jaar rondrijden, blijkt dat de accu's veel minder hard achteruit gaan dan gedacht. Exemplaren uit 2012 of 2013 blijken nog tussen de 80 en 95 procent van hun originele capaciteit te hebben, waarbij de meeste zelfs nog boven de 90 procent zitten.

Om een batterijpakket nog geschikt te laten zijn voor gebruik in een elektrische auto, wordt vaak uitgegaan van 70 procent van de originele capaciteit. Dit verschilt wel per auto. Een EV die 300- in plaats van 400 kilometer ver komt kan nog heel bruikbaar zijn, terwijl een auto die in plaats van 135 kilometer nog maar 100 kilometer redt, beduidend meer van zijn praktische inzetbaarheid heeft verloren.

Soms worden - delen van - accupakketten ook hergebruikt in een andere elektrische auto. Zo zijn de modulaire accupakketten van Tesla bijvoorbeeld in trek bij bedrijven die klassiekers ombouwen naar elektrische aandrijving. Er bestaat dan ook een levendige handel in accu's van elektrische auto's die door een ongeval total loss zijn geraakt, maar waarvan de accu nog (deels) intact is.

Fase 2: Statisch gebruik

Omdat de accu’s zich boven verwachting goed houden, zijn er maar weinig afgedankte batterijen van elektrische auto’s beschikbaar. Te weinig om te voldoen aan de grote vraag. Een accu die voor een auto niet meer bruikbaar is, kan namelijk nog heel goed voor andere doeleinden worden gebruikt.

Zo kun je ze gebruiken om zonne-energie in op te slaan of om pieken in het elektriciteitsnet mee op te vangen. Een oude auto-accu als thuisaccu dus. In de kelder van de Johan Cruijff ArenA staan bijvoorbeeld een flink aantal oude Nissan Leaf-batterijen, waarmee men tijdens wedstrijden of concerten schommelingen in de vraag naar elektriciteit eenvoudig kan opvangen. Zo zijn deze gebruikte accu’s dus nog steeds nuttig.

Voor gebruik in huis, op kantoor of in ander gebouw is de energiedichtheid en het gewicht van de accu’s minder van belang dan in een auto, waar maar heel beperkt ruimte beschikbaar is. Door voor dit soort statische toepassingen gebruikte accu’s te gebruiken, krijgen ze een tweede levensfase. Voor de nieuwe gebruiker heeft het ook een voordeel: gebruikte accu’s zijn veel voordeliger dan nieuwe!

Gebruikte accupakketten kunnen in grote aantallen dienen als buffer of opslag van zonne- en windenergie. Hier een complex met oude BMW i3-accu's in Leipzig, Duitsland.

Fase 3: Accu recycling

Pas wanneer de accu ook voor statisch gebruik niet langer geschikt is - we hebben het dan vermoedelijk over een levensduur van 15 tot 25 jaar of zelfs langer - is het tijd om de batterijen te recyclen. Daarbij is het uiteraard de bedoeling zo veel mogelijk van de kostbare en schaarse bouwmaterialen terug te winnen. Door de toenemende vraag naar zeldzame metalen als kobalt en nikkel zal recycling ook financieel steeds interessanter worden.

Momenteel schrijft de Europese Unie voor dat minimaal 50 procent van de accu moet worden hergebruikt. Daar kun je al bijna aan komen door enkel de metalen en kunststof beschermlagen om de afzonderlijke componenten te hergebruiken. Om die reden pleiten veel partijen voor aanzienlijk ambitieuzere doelen: 95 tot 97 procent van alle grondstoffen hergebruiken.

Omdat er op dit moment nog nauwelijks afgedankte accu’s zijn, is er weinig praktijkervaring met  recyclen. Veel gespecialiseerde bedrijven werken daarom samen met autofabrikanten om een efficiënt en milieuvriendelijk recyclingproces te ontwikkelen. Vaak worden hiervoor door de autofabrikant accu’s van hun eigen testauto’s gedoneerd. Deze zogenaamde voorserie-auto’s mogen niet worden verkocht aan consumenten en worden gedemonteerd als het testwerk erop zit. 

Ruimte voor verbetering

Hoewel accu’s dus echt niet zomaar op de schroothoop belanden en vaak nog lange tijd dienst kunnen doen in een tweede levensfase, blijft er ruimte voor verbetering. Dat zit hem met name in de manier waarop accu’s worden gemaakt. Bijna elke fabrikant doet dit op zijn eigen manier, met eigen technieken en productiemethodes. Net zoals er sinds 2014 in Europa een standaard bestaat voor de aansluiting van laadkabels, zou het voor de kosten en efficiëntie van het recyclingproces goed zijn als ook de ‘bouwstenen’ waaruit accu’s opgebouwd worden, gestandaardiseerd worden. Zo kun je gebruikte accu's eenvoudiger reperareren en recyclen.

 

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.