Kostenvergelijking: benzine versus hybride versus elektrisch

Stel dat je drie vergelijkbare auto’s neemt: de ene met een gewone benzinemotor, de ander met een hybride en als laatste ook nog een volledig elektrische variant. Met welke auto rij je dan het goedkoopst? De uitkomst blijkt verrassend…

Er zijn niet veel auto’s die je zowel in een benzine, hybride als in een elektrische variant kunt krijgen. Gelukkig is de Hyundai Kona een zeldzame uitzondering, waardoor we een zo eerlijk mogelijk vergelijk kunnen maken tussen de drie verschillende aandrijflijnen. Daarvoor hebben we de auto’s zo gelijk mogelijk proberen uit te rusten en dat levert de volgende drie Kona’s op.

Hyundai Kona 1.0 T-GDI Comfort Hybrid Comfort Electric Comfort
Aandrijving Benzine Benzine-hybride Elektrisch
Vermogen 88 kW (120 pk) 104 kW (142 pk) 100 kW (136 pk)
Koppel 172 Nm 265 Nm 395 Nm
Accu - 1,56 kWh 39 kWh
Bereik (WLTP) - - 305 km
Max. trekgewicht 1200 kg 1300 kg -
Bagageruimte 374-1156 l 374-1143 l 332-1114 l
Prijs rijklaar € 27.995 € 30.195 € 35.495

*prijzen per mei 2022

Wat opvalt is dat de drie Kona’s elkaar qua vermogen weinig ontlopen, maar dat het koppel van de Hybrid en met name de Electric veel hoger is. Dat maakt met name de Electric op papier veel vlotter bij stoplichtsprintjes en zo voelt de auto ook aan. Je hebt op elk moment veel power beschikbaar.

Helaas vertaalt die extra trekkracht zich niet in een hoger maximaal trekgewicht, want de elektrische Kona mag helemaal niets trekken. Een fietsendrager behoort overigens wél tot de mogelijkheden. De hybride mag op papier 100 kilo meer trekken dan de benzine, maar zal in de praktijk met zijn hogere koppel en automaat een beduidend fijnere trekauto zijn.

De Electric is overigens ook leverbaar met een fors groter 64 kWh-accupakket en een 150 kW/204 pk-sterke elektromotor. Goed voor een opgegeven WLTP-bereik van 484 km. Voor deze krachtigere Kona bedraagt de meerprijs € 4.000 ten opzichte van de Electric met 39,2 kWh-accu.

De maandelijkse kosten op een rijtje

Met de autokostentool van de ANWB hebben we berekend* wat deze drie auto’s kosten als we ze nieuw zouden aanschaffen, ze vier jaar in bezit hebben, en elk jaar 15.000 kilometer zouden rijden. Dat levert het volgende kostenplaatje op:

Post Benzine Hybrid Electric

Vaste kosten

€ 350 € 348 € 327
Vaste afschrijving € 208 € 185 € 234
Verzekering € 64 € 69 € 57
Motorrijtuigenbelasting** € 53 € 69 € 11
Onderhoud carrosserie en diversen € 25 € 25 € 25
Variabele kosten € 268 € 261 € 193
Variabele afschrijving € 54 € 64 € 60
Brandstof/Elektriciteit € 168 € 148 € 94
Reparatie en onderhoud € 30 € 33 € 18
Banden € 16 € 16 € 21
Rente € 1 € 1 € 1
TOTAAL € 619 € 610 € 521

*Berekening met de ANWB Autokostentool op 10 mei 2022. De bedragen zijn afgerond. Benzineprijs € 2,05 / liter. Elektriciteitsprijs € 0,41 / kWh

**Elektrische auto's tot en met 2024 vrij van motorrijtuigenbelasting. Bedrag Kona Electric berekend over de bezitsduur ná 2024.

Duurste Kona de goedkoopste

Bijzonder is dat de duurste in aanschaf, de Kona Electric, in praktijk het goedkoopst per kilometer rijdt. Veruit zelfs, want de brandstofprijzen liggen op het moment van de berekening immers behoorlijk boven de stroomprijzen. Kijk maar naar de rij met brandstof/elektriciteit. Ook reparatie- en onderhoudskosten liggen bij de Electric een stuk lager.

Met andere woorden: de steeds lager wordende aanschafprijzen voor elektrische auto's én de hoge brandstofprijzen maken elektrisch rijden in dit plaatje goedkoper dan rijden op benzine. Ook de positieve invloed van hybrideaandrijving op brandstofverbruik laat zich gelden: de Kona Hybrid is per maand immers iets goedkoper dan zijn hybrideloze benzinebroer.

Maar wacht, er is meer...

Je moet de - flinke - meerprijs voor de Electric natuurlijk wel kunnen behappen. Immers, 'in dienst' ga je het voordeel pas voelen. Om je bij die aanschaf te helpen, heeft de overheid voor volledig elektrische auto's, zoals de Hyundai Kona Electric, de aanschafsubsidie in het leven geroepen. Een nadeel: de subsidiepot wordt tot en met 2024 jaarlijks op 1 januari gevuld en is halverwege het jaar vaak al uitgeput. Check dus voor de koop of er nog subsidie mogelijk is.

Krijg je subsidie, dan kun je bij een nieuwe auto die aan de voorwaarden voldoet, in 2022 rekenen op een subsidie van € 3.350. Als we dit bedrag uitsmeren over vier jaar (dus opdelen in 48 maanden), dan gaat het om een lastenverlichting van ruim 69 euro per maand, waarmee de maandelijkse autokosten uitkomen op 452 euro. En dan blijkt de Kona Electric ineens met afstand de goedkoopste van het stel!

Private Lease

Een andere optie is private lease, waarbij je zelf alleen nog de brandstof of de elektriciteit betaalt en alle andere kosten in een vast maandbedrag verwerkt zitten. En ook hier geldt de aanschafsubsidie zolang er nog geld in de overheidspot zit. Je hoeft dus niet alleen geen grote investering in één keer te doen, door schaalvoordeel van de leasemaatschappij ben je vaak goedkoper uit.

Liever een gebruikte Hyundai Kona?

Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona benzine
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Hybrid
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Electric