Kostenvergelijking: benzine vs. hybride vs. elektrisch

Stel dat je drie vergelijkbare auto’s neemt, de ene met een gewone benzinemotor, de ander met een hybride en als laatste ook nog een volledig elektrische variant. Met welke auto rij je dan het goedkoopst. De uitkomst blijkt verrassend…

Er zijn niet veel auto’s die je zowel in een benzine, hybride als in een elektrische variant kunt krijgen. Gelukkig is de Hyundai Kona een zeldzame uitzondering, waardoor we een zo eerlijk mogelijk vergelijk kunnen maken tussen de drie verschillende aandrijflijnen. Daarvoor hebben we de auto’s zo gelijk mogelijk proberen uit te rusten en dat levert de volgende drie Kona’s op.

Hyundai Kona 1.0 T-GDI Comfort Hybrid Comfort Electric Comfort
Aandrijving Benzine Benzine-hybride Elektrisch
Vermogen 88 kW (122 pk) 103 kW (141 pk) 99 kW (135 pk)
Koppel 172 Nm 256 Nm 395 Nm
Accu - 1,56 kWh 39,2 kWh
Bereik (WLTP) - - 305 km
Max. trekgewicht 1200 kg 1300 kg -
Bagageruimte 361-1143 l 361-1143 l 332-1114 l
Meeruitrusting - -Forward Collision Assist -Forward Collision Assist
-17" lichtmetaal ipv 16"
Prijs rijklaar € 24.594,- € 27.094,- € 36.914,-

*prijzen per 1 september 2020

Wat opvalt is dat de drie Kona’s elkaar qua vermogen weinig ontlopen, maar dat het koppel van de Hybrid en met name de Electric veel hoger is. Dat maakt met name de Electric op papier veel vlotter bij stoplichtsprintjes en zo voelt de auto ook aan. Je hebt op elk moment veel power beschikbaar. Helaas vertaalt die extra trekkracht zich niet in een hoger maximaal trekgewicht, want de elektrische Kona mag helemaal niets trekken. Een fietsendrager behoort overigens wél tot de mogelijkheden. De hybride mag op papier 100 kilo meer trekken dan de benzine, maar zal in de praktijk met zijn hogere koppel en automaat een beduidend fijnere trekauto zijn.

Verdere verschillen zitten in de iets kleinere bagageruimte van de Electric en de iets ruimere veiligheidsuitrusting van de Hybrid en Electric. Wie Forward Collision-avoidance Assist -een noodstopassistent- ook op zijn gewone Kona wil, kan dat alleen bestellen in combinatie met een navigatiesysteem en audio-upgrade. Deze optie kost 1290 euro. De Electric is ook leverbaar met een fors groter 64 kWh-accupakket en 150 kW/204 pk-sterke elektromotor. Voor deze krachtigere Kona bedraagt de meerprijs 4800 euro ten opzichte van de Electric met 39,2 kWh-accu. 

De maandelijkse kosten op een rijtje

Met de autkostentool van de ANWB hebben we berekend wat deze drie auto’s kosten als we ze nieuw zouden aanschaffen, ze vier jaar in bezit hebben en elk jaar 15.000 kilometer zouden rijden. Dat levert het volgende kostenplaatje op.

  Benzine Hybrid Electric

Vaste kosten

€ 315 € 328 € 316
Vaste afschrijving € 190 € 179 € 244
Verzekering € 58 € 66 € 51
Motorrijtuigenbelasting € 46 € 61 € 0
Onderhoud carrosserie en diversen € 21 € 21 € 21
Variabele kosten € 236 € 220 € 251
Variabele afschrijving € 58 € 69 € 138
Brandstof/Elektriciteit € 131 € 101 € 74
Reparatie en onderhoud € 30 € 34 € 19
Banden € 18 € 16 € 21
Rente € 1 € 2 € 2
TOTAAL € 553 € 550 € 569
*berekening met de ANWB Autokostentool op 1 september 2020. De bedragen zijn afgerond. 

Ondanks de vrij forse verschillen in aanschafprijs, is het opvallend hoe klein de verschillen in maandelijkse kosten zijn. Zo blijkt dat de iets hogere aanschafprijs van de Kona Hybrid zich na vier jaar heeft terugbetaald door de lagere brandstofkosten. Voor hetzelfde geld rijdt je dus in een iets krachtigere, vlottere Kona met automaat. 

De Kona Electric is per maand iets duurder, maar het verschil van 19 euro per maand ten opzichte van de Hybrid (ofwel 912 euro over 4 jaar) is beperkt vergeleken bij de bijna tien mille die de elektrische Kona bij aanschaf meer kost. Daar komt nog bij dat je meer kunt besparen op laadkosten wanneer je vaker thuis kunt laden dan waar we in ons rekenmodel vanuit gaan (60 procent). Sommige werkgevers laten hun werknemers zelfs kosteloos laden.

Maar wacht, er is meer...

Je komt in aanmerking voor aanschafsubsidie als je voor de volledig elektrische Hyundai Kona kiest. De subsidiepot voor dit jaar is weliswaar leeg, je kunt de subsidie nog gewoon aanvragen en krijgt deze dan in 2021 uitgekeerd. Als we dit bedrag van 4000 euro uitsmeren over vier jaar (dus opdelen in 48 maanden), dan gaat het om een lastenverlichting van ruim 83 euro per maand, waarmee de maandelijkse autokosten uitkomen op 486 euro. En dan blijkt de Kona Electric ineens met afstand de goedkoopste van het stel!  

Private Lease

Een auto die duurder is in aanschaf hoeft onder aan de streep dus zeker niet tot hogere autokosten te leiden. Sterker nog, je kunt dus zelfs aanzienlijk besparen op je autokosten door te kiezen voor een duurdere auto. Helaas pluk je de vruchten van die grotere investering pas na verloop van tijd en zul je eerst die hogere aanschafprijs moeten ophoesten. Tenminste, als je de auto zelf koopt. Een andere optie is private lease, waarbij je zelf alleen nog de brandstof of de elektriciteit betaalt en alle andere kosten in een vast maandbedrag verwerkt zitten. Je hoeft dus niet alleen geen grote investering in één keer te doen, door schaalvoordeel van de leasemaatschappij ben je vaak ook goedkoper uit.

Liever een gebruikte Hyundai Kona?

Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona benzine
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Hybrid
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Electric