Kostenvergelijking: benzine versus hybride versus elektrisch

Stel dat je drie vergelijkbare auto’s neemt: de een met een gewone benzinemotor, de ander met een hybride en dan ook nog een volledig elektrische variant. Met welke auto rij je dan het goedkoopst? De uitkomst blijkt verrassend …

Er zijn niet veel auto’s die je zowel in een benzine, hybride als elektrische variant kunt krijgen. De Hyundai Kona is een zeldzame uitzondering, waardoor we een zo eerlijk mogelijk vergelijk kunnen maken tussen de drie verschillende aandrijflijnen. Daarvoor hebben we de auto’s zo gelijk mogelijk proberen uit te rusten. Dit heeft nu wel tot gevolg dat we de hoger uitgeruste Premium-uitvoering moeten kiezen omdat de Kona Electric momenteel alleen in deze uitrustingsvariant leverbaar is. Dat houdt bovendien in dat de Electric alleen geleverd kan worden met de sterkere 64 kWh-accu. De eerdere ‘instap’ had een 39 kWh-accupakket. 

Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium 1.6 GDI hybrid Premium Electric Premium
Aandrijving Benzine Benzine-hybride Elektrisch
Vermogen 88 kW (120 pk) 104 kW (142 pk) 150 kW (204 pk)
Koppel 172 Nm 265 Nm 395 Nm
Accu - 1,56 kWh 64 kWh
Bereik (WLTP) - - 484 km
Max. trekgewicht 1200 kg 1300 kg 300 kg
Bagageruimte 374-1156 l 374-1143 l 332-1114 l
Prijs rijklaar € 34.095 € 37.495 € 46.795

*Update 15 november 2022

In eerdere vergelijkingen, toen de Electric nog met de 136 pk sterke 39 kWh-accu leverbaar was, liepen de vermogens minder uiteen. Nu schiet de Electric met zijn zwaardere accupakket er flink bovenuit. Dat is mooi, want zoals je hieronder ziet, is de Electric per maand goedkoper dan zijn broers. Meer power voor minder geld. 

Helaas vertaalt die extra power zich niet in een hoog maximaal trekgewicht, want de elektrische Kona mag slechts 300 kilo trekken. De hybride mag op papier 100 kilo meer trekken dan de benzine, maar zal in de praktijk met zijn hogere koppel en automaat een beduidend fijnere trekauto zijn.

De maandelijkse kosten op een rijtje

Met de autokostentool van de ANWB hebben we berekend* wat deze drie auto’s kosten als we ze nieuw zouden aanschaffen, ze vier jaar in bezit hebben, en elk jaar 15.000 kilometer zouden rijden. Dat levert het volgende kostenplaatje op:

Post Benzine Hybrid Electric

Vaste kosten

€ 379 € 416 € 430
Vaste afschrijving € 232 € 249 € 294
Verzekering € 69 € 74 € 85
Motorrijtuigenbelasting** € 53 € 69 € 25
Onderhoud carrosserie en diversen € 25 € 25 € 25
Variabele kosten € 307 € 290 € 231
Variabele afschrijving

€ 66

€ 74 € 79
Brandstof/elektriciteit € 175 € 152 € 112
Reparatie en onderhoud € 30 € 32 € 19
Banden*** € 36 € 32 € 21
Rente € 1 € 1 € 1
TOTAAL € 687 € 707 € 663

*Berekening met de ANWB Autokostentool op 15 november 2022. Alle bedragen zijn afgerond waardoor de totaalbedragen kunnen afwijken. Benzineprijs € 2,04/liter. Elektriciteitsprijs € 0,46/kWh.
**Elektrische auto
s tot en met 2024 vrij van motorrijtuigenbelasting. Bedrag Kona Electric is daarom berekend over de bezitsduur ná 2024.
***Omdat de Electric alleen in de duurste versie leverbaar is, hebben we ook gekozen voor dit topniveau bij beide andere modellen. Het enige verschil dat dan invloed heeft op de berekening, is de bandenmaat. De benzine en hybride hebben namelijk duurdere en grotere 18-inch banden. De Electric rijdt op 17 inch banden, vooral omdat de rolweerstand dan lager is. Echter, zelfs wanneer je de bandenkosten gelijk zou trekken, is de Electric goedkoper. 

Duurste Kona onder de streep de goedkoopste

Bijzonder is dat de duurste in aanschaf, de Kona Electric, het goedkoopst per kilometer rijdt: € 0,53 tegen € 0,55 voor de benzinevariant en € 0,57 voor de hybrideversie. Dit komt mede doordat de brandstofprijzen op het moment van de berekening nog altijd boven de stroomprijzen liggen. Kijk maar naar de rij met brandstof/elektriciteit. Ook reparatie- en onderhoudskosten liggen bij de Electric een stuk lager. Natuurlijk is de aanschafprijs van de Electric hoger, maar na vier jaar is deze auto onder de streep de goedkoopste.

Met andere woorden: de steeds lager wordende aanschafprijzen voor elektrische auto’s én de hoge brandstofprijzen maken elektrisch rijden in dit plaatje goedkoper dan rijden op benzine. 

Er is meer ...

Je moet de flinke meerprijs voor de Electric natuurlijk wel kunnen behappen: ‘in dienst’ ga je het voordeel pas voelen. Om je bij die aanschaf te helpen, heeft de overheid voor volledig elektrische auto’s, zoals de Hyundai Kona Electric, de aanschafsubsidie in het leven geroepen. Een nadeel: de subsidiepot wordt tot en met 2024 jaarlijks op 1 januari gevuld en is halverwege het jaar vaak al uitgeput. Ook nu kun je pas weer in januari 2023 voor subsidie aankloppen. 

Krijg je subsidie, dan kun je bij een nieuwe auto die aan de voorwaarden voldoet in 2023 rekenen op een subsidie van € 2950. Als we dit bedrag uitsmeren over vier jaar (dus opdelen in 48 maanden), dan gaat het om een lastenverlichting van ruim € 61 per maand, waarmee de maandelijkse autokosten mét subsidie uitkomen op € 602.

Private lease

Een andere optie is private lease, waarbij je zelf alleen nog de brandstof of de elektriciteit betaalt en alle andere kosten in een vast maandbedrag verwerkt zitten. En ook hier geldt de aanschafsubsidie zolang er nog geld in de overheidspot zit. Je hoeft dus niet alleen geen grote investering in één keer te doen, door schaalvoordeel van de leasemaatschappij ben je vaak goedkoper uit. Onder andere de Kona uit deze vergelijking is in verschillende uitvoeringen leverbaar via ANWB private lease.

Bekijk het private lease aanbod

Liever een gebruikte Hyundai Kona?

Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona benzine
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Hybrid
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Electric