Kostenvergelijking: benzine vs. hybride vs. elektrisch
De kosten van autorijden worden steeds hoger. Logisch dus dat je je afvraagt: moet ik blijven rijden op benzine, kiezen voor een hybride, of overstappen op volledig elektrisch? In dit artikel zetten we de kosten helder naast elkaar, zodat je precies weet waar je aan toe bent. En welke keuze het beste past bij jouw portemonnee. Zo houden we autorijden betaalbaar.
Voor deze vergelijking nemen we de Kia Niro als rekenvoorbeeld. Dit model is namelijk in drie varanten leverbaar: een volledig hybride versie, een plug-in hybride versie en een elektrische variant. Om de vergelijking zo eerlijk mogelijk te houden, vergelijken we een gelijkwaardige uitrustingsvariant, de Dynamicline.
De maandelijkse kosten op een rijtje
Met de autokostentool van de ANWB hebben we berekend* wat de drie auto’s met deze aandrijflijnen zouden kosten als we ze gebruikt (bouwjaar december 2021 met 60.000 km op de teller) zouden aanschaffen in december 2025. Ze vervolgens vier jaar in bezit houden en elk jaar 15.000 kilometer zouden rijden. Dat levert het volgende kostenplaatje op:
| Post | Niro 1.6 GDI hybrid | Niro 1.6 GDI plug-in hybrid | E-Niro 64 kWh |
|---|---|---|---|
|
Aanschafprijs | € 22.000 | € 24.250 | € 21.750 |
| Restwaarde (inschatting) | € 11.800 | € 11.500 | € 10.400 |
| Autokosten per maand: | |||
| Waardevermindering* | € 213 | € 266 | € 236 |
| Vaste kosten, waarvan: | € 222 |
€ 237 | € 258 |
| € 117 | € 123 | € 158 |
| € 80 | € 79 | € 75 |
|
€ 25 | € 25 | € 25 |
| Reparatie, onderhoud, banden | € 98 | € 83 | € 64 |
| Brandstofkosten | € 143 | € 140 | € 98 |
| TOTAAL | € 676 | € 725 | € 655 |
| Totale autokosten per kilometer | 54,1 cent / km | 58,0 cent / km | 52,4 cent / km |
Berekening met de ANWB Autokostentool in december 2025. Alle bedragen zijn afgerond waardoor de totaalbedragen kunnen afwijken. Benzineprijs € 2,01/liter. Elektriciteitsprijs € 0,39/kWh.
* Er is gerekend zonder rentederving en zonder financieringskosten (rente), dus geen lening op de auto aan te schafen, maar uitgaande van een aanschaf met spaargeld. Het bedrag aan waardevermindering is eigenlijk het bedrag dat iedere maand naar de spaarrekening moet worden overgemaakt om aan het eind van de gebruiksduur, samen met de inruil, weer over de aanschafprijs te kunnen beschikken (bijvoorbeeld voor de aanschaf van een volgende auto). Als er wel een financiering nodig is om de auto aan te schaffen nemen de autokosten toe met de financieringskosten per maand.
** Sinds 1-1-2025 is er ook MRB voor EV's verschuldigd. Er is voor 2026 gerekend met een korting op de MRB van 30%. Het totaal verschuldigde bedrag over de gehele gebruiksduur is bepaald en omgerekend naar een gemiddelde per maand.
*** Post overige is bijvoorbeeld pechhulp (lidmaatschap wegenwacht), autowassen, lakstift, etc.
Toelichting
Je ziet dat de EV de laagste aanschafprijs heeft (ondanks dat dit nieuw de duurste was). Dit komt door de grote afschrijving voor EV's in de eerste jaren.
Je ziet dat een jong gebruikte plug-in hybride nog stevig geprijsd is bij aanschaf. Maar de verwachting is dat deze bij inruil minder opbrengt dan de normale hybrid. De reden is dat auto’s met een hogere technische complexiteit minder gewild zijn als ze ouder worden. Het gaat daarbij niet zozeer om betrouwbaarheid. Meer om hoe makkelijk een auto te repareren is. Met zo’n ingewikkelde auto kun je niet zomaar meer bij de dorpsgarage terecht. Vaak moet je naar een specialist of een dealer.
Als je kijkt naar de kosten voor reparatie, onderhoud en banden dan zie je dit niet direct terug. Daar zie je juist dat sommige onderdelen minder slijten of minder hoog belast worden.
Sterk gereduceerde korting EV wegenbelasting
Met ingang van 2025 betaal je als bezitter van een EV wegenbelasting. En de korting op de wegenbelasting wordt in 2026 nog eens verder verlaagd. Van 75% in 2025 naar 30% korting in 2026. Het maakt een gebruikte EV mogelijk minder gewild. Als je dus, vanwege je eigen gebruiksomstandigheden met een kleinere accu (met dus een lager gewicht) uit kunt kan dit wel eens voordeliger zijn. Niet alleen voor de motorrijtuigenbelasting maar zeker ook qua aanschaf én verbruik.
Gebruikte EV prijzen staan ook onder druk omdat er steeds meer aanbod komt van nieuwe (Chinese) elektrische auto's voor een prijs rond of onder de 30.000 euro. Die nieuwe auto's hebben vaak ook een betere actieradius en kunnen vaak sneller laden.
En dan zijn er nog de grillige aanschafprijzen zelf. Zo verandert Tesla bijvoorbeeld de prijzen van diens modellen geregeld. Ze zijn al een paar keer met duizenden euro's verlaagd. Andere fabrikanten hebben inmiddels die prijsstrategie gevolgd en voortdurend worden prijzen van nieuwe elektrische auto's verlaagd. Funest voor bezitters van een oudere - en dus duurdere - elektrische auto. Al die factoren hebben uiteindelijk invloed op de hoogte van de afschrijving.
Nieuwe ontwikkelingen, zoals duurzamere accu's met een groter rijbereik en snellere laadtijden, maken dat een hoge afschrijving voor EV's mogelijk nog wel even blijft.
Zonnepanelen
Als je eigen zonnepanelen hebt en daarmee ook je auto kunt laden dan dalen (brandstof) kosten fors. Wij rekenen met een jaargemiddelde (bij 15.000 km per jaar) van 39 cent/kWh, opgebouwd uit
- 60% thuis laden (a 29 cent/kWh),
- 30% openbaar laden (a 47 cent/kWh) en
- 10% snelladen (a 73 cent/kWh)
gemiddelde tarieven voor 2026.
Maar als je zonnepanelen hebt en een dynamisch contract en er slim mee bezig bent denken we dat je – over een heel jaar gemiddeld – voor 11 cent/kWh thuis kunt laden. Uitgaande van
- 75% thuisladen (voor 11 cent/kWh),
- 15% openbaar laden (47 cent/kWh) en
- 10% snel laden (73 cent/kWh)
Kom je aan een jaargemiddelde van 22,6 cent/kWh. Je brandstofkosten dalen dan van 98 euro per maand naar 57 euro per maand, in dit rekenvoorbeeld.
In de ANWB Autokostentool kun je met je eigen stroom tarief rekenen.
Private lease
Een andere optie is private lease, waarbij je zelf alleen nog de brandstof of de elektriciteit betaalt. Alle andere kosten zitten verwerkt in een vast maandbedrag. Zo voorkom je onverwachte uitgaven en houd je grip op je autokosten. Onder andere de Kona uit deze vergelijking is in verschillende uitvoeringen leverbaar via ANWB private lease.
Omslagpunt benzine, hybride of elektrisch
Toen er nog alleen auto's op benzine, diesel of LPG bestonden, was er sprake van een omslagpunt. Dat is een specifiek kilometrage, waarna het voordeliger werd om voor één van die drie brandstoffen te kiezen. Vanwege de sterk uiteenlopende voertuigen en aandrijfconcepten die je vandaag de dag in de showroom aantreft, is er van een dergelijk omslagpunt geen sprake meer. In de autokostentool van de ANWB kun je een vergelijking op maat maken, gebaseerd op jouw eigen situatie.
Zelf zoeken in het occasionaanbod?
Bekijk het occasionaanbod van de Kia Niro hybride en plug-in hybride