Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kostenvergelijking: benzine vs. hybride vs. elektrisch

Benzine, hybride of elektrisch: met welke aandrijving rijd je het goedkoopst? De uitkomst staat steeds opnieuw weer onder druk door veranderende brandstof- en elektriciteitsprijzen. Na jaren van winst voor de elektrische variant neemt de hybrideversie het stokje over. Met dank aan de momenteel hoge afschrijving van elektrische auto's.

Voor deze vergelijking nemen we de Hyundai Kona als rekenvoorbeeld. Dit model is namelijk in drie varanten leverbaar: benzine (als mild hybride), een volledig hybride versie en een elektrische variant. Om de vergelijking zo eerlijk mogelijk te houden, vergelijken we een gelijkwaardige uitrustingsvariant, de Comfort. Voor de hybride en elektrische versies is dit de instapper, de benzineversie kent nog een model onder de Comfort, de i-Motion, vanaf € 30.995. 

De maandelijkse kosten op een rijtje

Met de autokostentool van de ANWB hebben we berekend* wat de drie auto’s met deze aandrijflijnen zouden kosten als we ze nieuw zouden aanschaffen, ze vijf jaar in bezit houden en elk jaar 10.000 kilometer zouden rijden. Dat levert het volgende kostenplaatje op:

PostMild hybrideHybridElectric

Aanschafprijs

€ 31.995€ 34.9954€ 39.995
Restwaarde (inschatting)€ 15.900€ 18.400€ 16.800
Autokosten per maand:   
Waardevermindering€ 268€ 277€ 337
Vaste kosten, waarvan:€ 172

€ 189

€ 184
  • Verzekering (WA-casco)
€ 78€ 86€ 93
  • Motorrijtuigenbelasting
€ 69€ 78€ 67
  • Overige

€ 25

€ 25€ 25
Reparatie, onderhoud, banden€ 48€ 44€ 33
Brandstofkosten€ 100€ 87€ 76
TOTAAL€ 588€ 597€ 630

*Berekening met de ANWB Autokostentool op 22 februari 2024. Alle bedragen zijn afgerond waardoor de totaalbedragen kunnen afwijken. Benzineprijs € 1,97/liter. Elektriciteitsprijs € 0,46/kWh.
**Elektrische auto
s zijn tot en met 2024 vrij van motorrijtuigenbelasting. Bedrag Kona Electric is daarom berekend inclusief de motorrijtuigenbelasting 2024.

Toelichting

Jarenlang is de elektrische Kona de goedkoopste onder de streep geweest, ondanks zijn hoge aanschafprijs. Eerder had een EV immers voordeel door lage stroom- en onderhoudskosten en de afwezigheid van motorrijtuigenbelasting. Met elke kilometer die je maakte, verdiende je ten opzichte van een benzinevariant. 

Dat plaatje ligt nu iets anders. Onderhoud is nog altijd goedkoper, maar stroom is niet meer zo goedkoop en vanaf 2025 betalen de bezitters ervan ook weer motorrijtuigenbelasting. In het eerste jaar 25 procent van het reguliere tarief, maar vanaf 2026 (vooralsnog) de volle mep. En dat voor een auto die door het accupakket een stuk zwaarder is dan een vergelijkbare benzinevariant.

Occasionmarkt onder druk

Het maakt een gebruikte EV mogelijk minder gewild en dat zie je terug in wat je er aan het eind van de rit voor terugkrijgt. Daarnaast staat de EV-wereld vooralsnog onder druk door goedkopere (Chinese) modellen die nieuwe auto's interessanter maken dan een occasion. En dan nog de grillige prijsmarkt. Zo heeft onder andere Tesla de prijzen al een paar keer met duizenden euro's verlaagd. Andere fabrikanten volgen om zichzelf niet uit de markt te prijzen. Dit is funest voor bezitters van een oudere - en dus duurdere - elektrische auto. Al deze factoren hebben uiteindelijk invloed op de hoogte van de afschrijving. Die bij een EV nu daarom erg hoog is, kijk maar naar bovenstaande tabel.

Het zijn momentopnamen, maar nieuwe ontwikkelingen, zoals duurzamere accu's met meer actieradius en snellere laadtijden, maken dat een hoge afschrijving voor EV's mogelijk nog wel even blijft. 

Zonnepanelen

Voordeel is wel dat prijzen voor elektrische auto's steeds meer in de buurt van brandstofauto's komen. Dus de keuze maken om groen te rijden, wordt gemakkelijker. Heb je bovendien eigen zonnepanelen, dan wordt elektrisch rijden nog interessanter. 

Hyundai Kona1.0 T-GDI Comfort1.6 GDI hybrid ComfortElectric Comfort 48,4 kWh
AandrijvingMild hybrideHybrideElektrisch
Vermogen88 kW (120 pk)104 kW (141 pk)115 kW (156 pk)
Koppel172 Nm265 Nm255 Nm
Accu-1,56 kWh48,4 kWh
EV-bereik (WLTP)--377 km
Gemiddeld l/100 km5,44,5-4,8-
Max. trekgewicht1200 kg1300 kg300 kg
Bagageruimte407-1300 l407-1300 l407-1300 l
Prijs rijklaar€ 31.995€ 34.995€ 39.995

*Update 22 februari 2024

Private lease

Een andere optie is private lease, waarbij je zelf alleen nog de brandstof of de elektriciteit betaalt. Alle andere kosten zitten verwerkt in een vast maandbedrag. En ook hier geldt de aanschafsubsidie zolang er nog geld in de overheidspot zit. Je hoeft niet alleen geen grote investering te doen; door schaalvoordeel van de leasemaatschappij ben je vaak goedkoper uit! Onder andere de Kona uit deze vergelijking is in verschillende uitvoeringen leverbaar via ANWB private lease.

Omslagpunt benzine, hybride of elektrisch

Toen er nog alleen auto's op benzine, diesel of LPG bestonden, was er sprake van een omslagpunt: een bepaald kilometrage, waarop het voordeliger werd om voor een van die drie brandstoffen te kiezen. Vanwege de sterk uiteenlopende voertuigen en aandrijfconcepten die je vandaag de dag in de showroom aantreft, is er van een dergelijk omslagpunt geen sprake meer. In de autokostentool van de ANWB kun je een vergelijking op maat maken, gebaseerd op jouw eigen situatie.

Liever een gebruikte Hyundai Kona?

Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona benzine
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Hybrid
Bekijk het occasionaanbod van de Hyundai Kona Electric

Pechhulp voor je elektrische auto 

Wat je pech ook is, met Wegenwacht is de beste pechhulp altijd dichtbij. Ga ook met je elektrische auto zorgeloos de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.