ANWB Accucheck voor elektrische auto's
99 euro

ANWB Accucheck voor elektrische auto's

  • De onafhankelijke accucheck
  • Eenvoudig inzicht in de gezondheid van je accu
Accucheck bestellen

ANWB Accucheck voor elektrische auto's

Hoe gezond is de batterij van jouw elektrische auto nog?

De opslagcapaciteit van de accu van een elektrische auto neemt na verloop van tijd en kilometers af. Benieuwd hoe goed de accu van jouw (volgende) elektrische auto het doet? Controleer het met de ANWB Accucheck, een onafhankelijke test die de conditie van het accupakket in beeld brengt.

Accudegradatie, ook wel veroudering van de accu genoemd, is iets waar elke elektrische auto mee te maken krijgt. Naarmate een accu ouder wordt en de auto meer kilometers rijdt, neemt de opslagcapaciteit van de accu af. Kwam een elektrische auto oorspronkelijk 250 kilometer op een volle accu, dan kan dat na vijf jaar nog 220 kilometer zijn.

Ben jij aan het kijken naar een tweedehands elektrische auto en ben je benieuwd hoe goed de accu is? Ga jij je eigen elektrische auto verkopen en wil je graag opvallen in het aanbod van elektrische occasions of verloopt jouw fabrieksgarantie op je accu binnenkort? Dan is de ANWB Accucheck, een eenvoudige test in samenwerking met Aviloo, wellicht wat voor jou.

Hoe werkt het?

Als je de accucheck bestelt, kies je één van de negen ANWB Service Centra waar je de testkit wilt ophalen. Daar kun je de accucheck ook direct met pin afrekenen. Ook kan een ANWB-medewerker je helpen met het aansluiten van de testkit.

Zorg dat de accu van je elektrische auto voor aanvang van de test 100 procent is geladen. De accucheck wordt uitgevoerd met een door Aviloo ontwikkeld kastje dat je verbindt met de diagnose-poort (ook wel OBD-poort genoemd) van de auto. Elke elektrische auto heeft zo’n aansluiting, die doorgaans onder het stuur of in een opbergvakje is zit. Uiteraard krijg je instructies waar je de diagnose-poort van jouw auto vindt. Het aansluiten is minutenwerk en heel eenvoudig.

Als het kastje is aangesloten heb je een week de tijd om de accu leeg te rijden tot minimaal 10 procent lading, zonder tussentijds te laden. De test start via een web-app op je smartphone. Als dat is gelukt kun je het kastje loskoppelen en met de meegeleverde retourverpakking terugsturen. Het testrapport krijg je binnen enkele dagen via de e-mail toegestuurd.

In dat rapport vindt u onder andere de State of Health (SoH) van uw batterij terug, simpel gezegd de resterende opslagcapaciteit van uw accupakket in procenten. Heeft je elektrische auto een SoH van 90 procent, dan bedraagt de actieradius op dat moment nog 90 procent van wat het oorspronkelijk was.

Wat kost het?

De ANWB Accucheck kost 99 euro*. Dat is inclusief kosteloos retour zenden. Er zijn dus geen bijkomende kosten.

*Voor de Accucheck wordt speciale apparatuur gebruikt die je na de test kosteloos kunt terugsturen. Wij kunnen de apparatuur dan weer gebruiken voor een volgende test. Stuur je deze niet terug, dan moeten we helaas 450 euro in rekening brengen.

In samenwerking met Aviloo

Het Oostenrijkse Aviloo heeft als eerste ter wereld een onafhankelijke accucheck ontwikkeld voor elektrische auto's. De ANWB vind het belangrijk dat leden onafhankelijk inzicht kunnen krijgen in de conditie van het accupakket van hun elektrische auto en werkt daarom samen met Aviloo.

Algemene voorwaarden

Algemene gebruikersvoorwaarden ANWB accutest (PDF, 178 kB)

Veelgestelde vragen

Je kunt de ANWB Accucheck ophalen en betalen bij één van onze negen Service Centra, verspreid over Nederland.

Service Centrum Adres Plaats
ANWB Serivce Centrum Groningen Stavangerweg 18 GRONINGEN
ANWB Serivce Centrum Rhoon Groen Kruisweg 399 RHOON
ANWB Service Centrum Amsterdam Maroastraat 50 AMSTERDAM
ANWB Service Centrum Breda Graaf Engelbertlaan 160 BREDA
ANWB Service Centrum Geldrop Bogardeind 229 GELDROP
ANWB Service Centrum Naarden Ijsselmeerweg 2 NAARDEN
ANWB Service Centrum Utrecht Winthontlaan 40 UTRECHT
ANWB Service Centrum Wolfheze Van Nieuwenhuijzenweg 1 WOLFHEZE
ANWB Service Centrum Ypenburg Laan van Haamstede 20 DEN HAAG

Veel, maar nog niet alle, auto's zijn geschikt voor de ANWB Accucheck. Bekijk hieronder de volledige lijst met elektrische auto's waarbij u een Accucheck kunt uitvoeren.

Versie: 7 oktober 2022

Merk Model Uitvoering
Audi e-tron 50 71 kWh
e-tron 55 95 kWh
A3 e-Tron 8,8 kWh
BMW 225xe 7,6 kWh
i3 94 Ah
120 Ah
60 Ah
Hyundai Kona 39,2 kWh
64 kWh
Ioniq 38,3 kWh
28 kWh
Ioniq 5 72,6 kWh
Kia Soul 64 kWh
39,2 kWh
27 kWh
e-Niro 39,2 kWh
64 kWh
Mitsubishi Outlander PHEV 13,8 kWh
12,0 kWh
Nissan e-NV200 24 kWh
Leaf ZE0 30 kWh
24 kWh
Leaf ZE1 62 kWh
40 kWh
Peugeot 208e 50 kWh
Renault Zoe R110 52 kWh
41kWh - 2020
41kWh
Zoe 52kWh
23,3kWh
22kWh
40kWh
22 kWh R/Q210
Seat Mii electric 36,8 kWh
Skoda Enyaq iV 77 kWh
Citigo-e IV 36,8kWh
Superb 13 kWh
Smart 451 ED 17,6 kWh
Tesla Model 3 55 kWh - CATL - LFP
82,1 kWh - Panasonic
74,5 kWh - LG Chem
77,8 kWh - Panasonic
52,4 kWh - Panasonic
Model X 70
60
75
90
Long Range
Long Range Plus
2021
100
Model S 1 2021
100
75
70
60
90
85
Long Range
Long Range Plus
Performance 2020
Volkswagen ID4 77 kWh
ID3 58 kWh
77 kWh
Passat - GTE 13 kWh
9,9 kWh
e-Up 36,8 kWh
18,7 kWh
e-Golf 24,2 kWh
35,8 kWh
Golf - GTE 8,7 kWh

1 Let op: bij sommige sub-uitvoeringen van de Tesla Model S is het niet mogelijk de Accucheck te gebruiken. Wij controleren dit aan de hand van het voertuigidentificatienummer (VIN) vooraf van het maken van de afspraak.

Zeker bij elektrische auto's met een beperkte actieradius kan het spannend zijn om de batterijlading onder de 10 procent te krijgen. Voor sommige modellen is er dan nog maar 10 tot 20 kilometer aan bereik over. Daarom is het verstandig om die laatste procenten binnen de bebouwde kom leeg te rijden, met een laadpaal in de buurt. Zo voorkom je dat de auto op een drukke (snel)weg de snelheid gaat beperken of dat je niet meer tijdig een laadpaal kunt bereiken. Tijdens de test kun je overigens de verwarming of airco gebruiken, dit is niet van invloed op het testresultaat.

Nee, de test is een momentopname. De mate waarin je accu tot nu toe is verouderd hangt onder andere af van hoe vaak en hoe snel deze is geladen. Verandering van laadgedrag kan dus ook een effect hebben op de mate van veroudering van het batterijpakket. Ook geeft de test geen garantie dat er in de nabije toekomst geen defecten zullen optreden. Als er al defecten zijn, zoals slecht functionere dan komen die uiteraard wel naar voren in de test.

Goede vraag, je zou denken van wel. Toch zijn er veel merken en modellen waarbij dealers deze test niet kunnen uitvoeren. In zo'n geval biedt de ANWB Accucheck uitkomst.

Daarnaast is de ANWB Accucheck een onafhankelijke accutest, in tegenstelling tot een accutest door een merkdealer. De meeste automerken geven 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op een accu en garanderen deze tot een State of Health van ten minste 70 procent. Heeft u twijfels of uw accu nog wel binnen deze marge valt, dan kan de ANWB Accucheck duidelijk geven. Hou er echter rekening mee dat er altijd een klein verschil zal zijn in uitkomsten.