Slimmer vliegen: nieuw air-ambulanceplatform live
16 juli 2025
Sinds kort maakt de ANWB Alarmcentrale gebruik van een gloednieuw air-ambulanceplatform. Een belangrijke stap vooruit in het efficiënter en effectiever organiseren van medische repatriëringen per vliegtuig. Charles Koks, nauw betrokken bij de ontwikkeling, vertelt over het waarom, het hoe en de impact van deze innovatie.
“Tot voor kort vroegen we offertes op bij een vaste groep van vijf gecertificeerde air-ambulancepartijen in Europa,” legt Charles uit. “Maar dat beperkte onze keuze en leidde regelmatig tot situaties waarin vluchten niet beschikbaar waren – bijvoorbeeld door onderhoud of andere verplichtingen. Met het nieuwe platform sturen we geanonimiseerde verzoeken naar een netwerk van inmiddels twintig gecertificeerde aanbieders. Dat levert meer respons, betere beschikbaarheid én scherpere prijzen op.”
Meer keuze, minder kosten
De eerste vlucht via het platform is inmiddels uitgevoerd. “Niet zonder horten of stoten,” geeft Charles eerlijk toe, “maar het is gelukt. En belangrijker: de hulpverleners zijn enthousiast. Het platform maakt het werk overzichtelijker en minder arbeidsintensief. In plaats van losse e-mails en handmatig vergelijken, zien hulpverleners nu in één oogopslag welke aanbieders beschikbaar zijn, wat de kosten zijn en hoelang de vlucht duurt.”
De voordelen zijn duidelijk. Door het grotere aanbod verwacht de alarmcentrale tot wel 10% te besparen op de totale kosten van air-ambulancevluchten. “En dat is fors,” benadrukt Charles. “Een gemiddelde vlucht kost al snel €20.000. Als je daar structureel op kunt besparen, is dat goed nieuws voor onze verzekeraars.”
Vooruitblik: doorontwikkeling in volle gang
De livegang van het platform markeert het einde van de eerste fase, maar zeker niet het eindpunt. “We zijn nu volop bezig met de voorbereidingen op het door ontwikkelen van het platform,” vertelt Charles. “Daarin onderzoeken we of en hoe we vluchten kunnen combineren. Door bijvoorbeeld twee personen op één vlucht te plannen, besparen we niet alleen kosten, maar dragen we ook bij aan een duurzamere oplossing.” Uiteraard moeten beide personen toestemmen voor deze vervoerswijze.
Daarnaast wordt gekeken naar het integreren van zogeheten ‘empty legs’: vluchten waarvan de heenreis al voor een andere persoon is uitgevoerd, maar waarvan de terugreis nog openstaat. “Die kunnen we tegen een sterk gereduceerd tarief inkopen. Zo benutten we de beschikbare capaciteit optimaal en maken we het vervoer nog efficiënter.”
Samen sterker in Europa
Het platform is ontwikkeld in samenwerking met andere Europese alarmcentrales binnen de ARC Europe Medical Group. “We delen de ontwikkelkosten en versterken samen onze positie in de markt,” aldus Charles. “In de toekomst kunnen we mogelijk zelfs vluchten combineren – bijvoorbeeld als zowel onze zusterclub uit België als de ANWB uit Nederland een patiënt in Azië moet repatriëren. Dat zou de kosten nog verder kunnen drukken.”
Vooruitblik: meer dynamiek, betere zorg
De toekomst ziet er veelbelovend uit. “Er zijn wereldwijd zo’n vijftig gecertificeerde air-ambulancepartijen. Als we die allemaal kunnen aansluiten, ontstaat er een nog dynamischer netwerk. Dat betekent meer keuze, betere beschikbaarheid en uiteindelijk ook een hogere klanttevredenheid. Want als we sneller en dichter bij huis kunnen repatriëren, is dat ook voor de patiënt en diens familie prettiger.”
Het platform draagt bovendien bij aan de bredere ambities van ARC Europe. “We willen ons onderscheiden door een netwerk te zijn dat kwaliteit levert én innoveert. Dit platform is daar een mooi voorbeeld van.”