Een diesel rijden: is het tijd om over te stappen?

Op diesel rijden wordt steeds duurder

De dieselauto verdwijnt langzaam uit het straatbeeld. Diesels brengen steeds meer kosten met zich mee en door de milieuzones is het niet meer mogelijk om overal met een dieselauto te rijden. Is het daarom tijd om over te stappen op een schonere auto?

Wat is er mis met dieselauto’s?

Met uitzondering van de nieuwste dieselmodellen, die ontwikkeld zijn volgens de strenge Euro 6D norm, zijn diesels over het algemeen vervuilender dan benzineauto’s. Zowel dieselauto’s als benzineauto’s stoten CO2 uit, wat bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Beide brandstofauto’s stoten daarnaast schadelijke uitlaatgasstoffen uit zoals roetstof en stikstofoxiden (NOx).

Benzineauto’s stoten minder NOx en roetstof uit dan dieselauto’s en zijn daarom minder vervuilend. Dankzij roetfilters is de roetuitstoot van nieuwere dieselauto’s verminderd. Nieuwe dieselauto’s stoten daarnaast minder uitlaatgasstoffen uit. Een gemiddelde dieselauto - zonder de Euro 6D norm – is echter nog steeds vervuilender dan een benzineauto, laat staan een elektrische auto.

Dieselauto’s worden steeds duurder

Ondanks dat de brandstofkosten voor een dieselauto goedkoper zijn dan voor een benzineauto, wordt het rijden op diesel steeds duurder. Om de dieselauto schoner te maken – een eis van de Europese Commissie - komt er veel technologie om de hoek kijken en dit kost geld. Een auto met een brandstofmotor bestaat uit zo’n negenhonderd componenten die omwentelingen maken. En dan is een dieselauto nog eens extra complex door de aanwezige roetfilters en katalysatoren, die de uitstoot van schadelijke emissies moeten beperken.

Eigenaren van oudere dieselauto’s betalen daarnaast meer wegenbelasting en sinds 2020 elk kwartaal een fijnstoftoeslag. In 2022 bedraagt dit € 60,36 voor een auto van 1400 kg. Dit bedrag kan oplopen tot € 133,40 voor bestelauto’s.

Aanbod elektrische bedrijfswagens neemt toe

De elektrische auto wordt juist steeds betaalbaarder. Elektrisch rijden wordt – niet onbelangrijk voor het succes – ook steeds praktischer. Een actieradius van 400 kilometer wordt steeds gangbaarder, waardoor ook langere afstanden geen probleem meer zijn. En wil je buitenshuis je auto laden? In Nederland staan inmiddels meer dan 70.000 (semi) openbare laadpunten, waarvan 2300 snelladers. We hebben een handig overzicht waar je de oplaadpunten kunt vinden.

Rijden jij of je medewerkers in een bestelbus? Ook het aanbod van elektrische bedrijfswagens neemt toe. Het overstappen op een elektrische bestelbus of vrachtwagen kan fiscaal slim zijn. Dankzij de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) kan tot maximaal 75% van de investeringskosten afgeschreven worden. Verschillende gemeenten bieden daarnaast extra subsidieregelingen. We hebben de populairste elektrische bedrijfswagens voor je op een rijtje gezet.

Milieuzones

Om de luchtkwaliteit te verbeteren hebben verschillende steden in Nederland milieuzones ingesteld. Aan de hand van hoe streng deze regels zijn, worden dieselauto’s die voor het jaar 2000 of 2005 gebouwd zijn geweerd. Vanaf 2025 kunnen deze regels verder aangescherpt worden. Dit kan betekenen dat personenauto’s die voor 2009 en bestelwagens die voor 2010 gebouwd zijn de milieuzones niet meer in mogen rijden.

Verschillende bedrijven houden zich daarom al jaren bezig met de overstap naar elektrisch rijden. Zo rijdt Heineken al met meerdere elektrische vrachtwagens in de grote steden en zullen alle bussen en bedrijfswagens van de GVB in Amsterdam in 2025 elektrisch rijden.

Nog liever niet elektrisch rijden?

De brandstofprijzen van diesel liggen nog altijd lager dan die van benzine. Hoe meer kilometer je in een jaar rijdt, hoe meer geld je met een diesel zou kunnen besparen. Maar de overige kosten voor dieselauto’s blijven stijgen. Denk aan de wegenbelasting, fijnstoftoeslag, verzekeringen en een dalende restwaarde. Hierdoor zijn in veel gevallen benzineauto’s goedkoper. Deze zijn de komende jaren ook nog gewoon welkom in de grote steden.

Wil je toch een (tweedehands) dieselauto aanschaffen voor je bedrijf of persoonlijk gebruik? Dan is het slim om een auto aan te schaffen met een emissieklasse van 4 of hoger. Deze zijn schoner dan oudere dieselauto’s en mogen de komende jaren nog de steden inrijden.

Wegenwacht voor de Zaak voor elke auto

Of je nu klaar bent om over te stappen op een elektrische auto of toch nog liever op brandstof rijdt, ANWB Zakelijk staat voor je klaar. Met een Wegenwacht voor de Zaak pakket kun je rekenen op 24/7 professionele pechhulp. Onze 900 wegenwachten zijn inmiddels allemaal gecertificeerd om ook pechhulp bij elektrische auto’s aan te bieden. Als ondernemer ontvang je daarnaast een handige btw-facturatie en regel je snel je zaken online.

Wil je meer weten over de keuzes die je hebt om zakelijk te rijden? Download gratis onze whitepaper met tips en informatie over zakelijk rijden.