Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Rijden bij wateroverlast

Het kan soms zo hard regenen, dat straten en tunnels onder water komen te staan. Dit kun je doen bij wateroverlast op de weg.

Files door slecht weer vermijden? Gebruik de ANWB Onderweg app. Deze app toont tijdens het navigeren files, flitsers en werkzaamheden. De app heeft ook een filelijst en filekaart.

 

Aquaplaning

Wat is aquaplaning?

Als je bij zware regenval door een grote plas water rijdt, kan je auto plotseling grip verliezen. Dat heet aquaplaning. Je banden kunnen het water niet snel genoeg afvoeren, waardoor een dunne laag water ontstaat tussen je wielen en het wegdek. Het contact met het asfalt wordt verbroken, waardoor je tijdelijk geen controle meer hebt over je auto.

Wat doe je bij aquaplaning? 

Laat geleidelijk het gaspedaal los. Bij handgeschakelde auto’s trap je de koppeling in en houd je het stuur recht. Als de auto toch begint te slippen, blijf kijken en sturen in de richting die je uit wilt.

Hoe voorkom je aquaplaning?

Snelheid is de belangrijkste oorzaak van aquaplaning. Pas je snelheid daarom aan bij zware regenval. Bij spoorvorming ligt er meer water op de weg. Probeer te voorkomen dat je in de sporen rijdt.

Profieldiepte banden

Hoe minder profieldiepte, hoe gevoeliger de auto wordt voor aquaplaning. De ANWB adviseert om bij een profieldiepte van 2 millimeter de banden te vervangen. Om veiligheidsredenen is 3 millimeter nog verstandiger. Ook is het belangrijk je banden op de juiste spanning te houden. Verder staan brede banden misschien stoer, maar die maken auto’s extra gevoelig voor aquaplaning.

Stoppen op de vluchtstrook

Mag dat of moet je langzaam doorrijden?

Wanneer het door extreem weer niet meer verantwoord is om verder te rijden, lijkt uitwijken naar de vluchtstrook een begrijpelijke keuze. De omstandigheden maken het namelijk moeilijk om de auto veilig te besturen, net als bij pech of onwel worden. Maar mag het ook? Daarover zijn de betrokken partijen niet eenduidig.

Wat vinden betrokken partijen?

Volgens een toelichting op het Reglement verkeersregels en verkeerstekens is extreem weer een noodsituatie die het rechtvaardigt om de vluchtstrook op te zoeken. Maar wanneer er sprake is van extreem weer vermeldt de toelichting niet. Rijkswaterstaat ziet het anders. Volgens de wegbeheerder kun je beter langzaam doorrijden naar een parkeerplaats. De politie geeft aan het niet onlogisch te vinden wanneer weggebruikers in extreme situaties op de vluchtstrook gaan staan. De politie zal in ieder geval niet handhavend optreden.

Houd er in ieder geval rekening mee dat de vluchtstrook geen veilige plek is om stil te staan. Zeker niet bij slecht zicht, en al helemaal niet als je in de auto blijft zitten. Denk aan andere weggebruikers die misschien ook op de vluchtstrook willen stoppen, maar niet zien dat er al een auto staat. Als het enigszins mogelijk is, rijd dan door naar een veilige parkeerplek.

Rijden door diep water

Gevolgen voor je auto

Het grootste probleem bij het rijden door diep water is de boeggolf die ontstaat. Tot aan je bumper gaat het nog goed. Komt deze golfslag hoger, dan loop je het risico dat het water bij de luchtinlaat komt en de motor water gaat aanzuigen. Komt er water in een draaiende motor, dan moet de motor vrijwel altijd worden vervangen. De schade kan oplopen tot € 10.000.

Water heeft ook effect op de elektronica. Bij te diep water houden de deurrubbers het water niet langer tegen. Dit levert je niet alleen natte voeten op, de kans is groot dat het water de computerapparatuur in je auto bereikt. Als je niet weet hoe diep een plas is, neem dan geen risico. Rijd je toch door diep water, schakel dan direct de motor uit. Wanneer je er op tijd bij bent, hoef je alleen te wachten tot alles weer droog is. 

Let op riolen

Als de straten volledig blank staan, kan het zijn dat de riolen overlopen en de putdeksels niet meer op hun plek liggen. Je loopt dan niet alleen het risico met je wiel in een put te raken, ook kan een putdeksel tegen de onderkant van je auto slaan met alle mogelijke schade tot gevolg.

Auto onder water gelopen

Wat moet je doen?

Als de straat onder water is gelopen en daardoor ook je auto. 

  • Als de auto nog onder water staat

    Niet je auto starten. Je moet wachten tot het water is weggelopen.
  • Het water is inmiddels weggelopen

    Als je geluk hebt, is er niet veel aan de hand. Water in de uitlaat is vrij onschuldig; dat komt er bij het starten wel uit. Maar heeft het water hoger gestaan dan je uitlaat, dan kan ook de elektronica van de auto nat zijn geworden. Die kan daardoor stuk gaan en moet dan vervangen worden. Krijg je de auto niet gestart of merk je iets vreemds, bel dan de Wegenwacht.

Heb je aan pechhulp gedacht?

Mocht je met slecht weer ook nog pech krijgen, dan is het wel zo prettig om snel geholpen te worden. Met 900 Wegenwachten is de beste hulp altijd dichtbij.

Actuele situatie

Verzekeringsvragen

Bij extreem weer in Nederland zoals een storm of hevige sneeuwval heb je misschien vragen over je ANWB Auto-, Bromfiets-, Scooter-, Motor-, Caravan-, Inboedel-, en/of Opstalverzekering.
Hier vind je de antwoorden op veelgestelde vragen

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Beslagen ruiten? 

Ga voor een auto ontvochtiger! Helpt tegen beslagen ruiten en andere vochtproblemen in je auto.

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen. Nu met 10% korting op Wegenwacht Europa Standaard.

Veiligheidsartikelen 

Heb jij deze artikelen al in de auto liggen? Van gevarendriehoek tot noodhamer. Shop ze hier!