Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Koffertest 2025: Dit hebben we bij de underseaters getest

Voor deze test stelden we 12 underseat koffertjes zwaar op de proef. Van regenproef tot valproef en van gebruiksgemak tot rolgemak. De softcover koffers lieten we ook nog onderzoeken in een textiellaboratorium.

De acht testonderdelen van de koffertest

1. Valproeven

Om te kijken hoe stevig de koffers zijn, lieten we ze vallen vanaf 1 meter hoogte op de onderkant/wielen, beladen met 8 kg ballast. Als er duidelijk zichtbare schade was (bijv. een scheur in de behuizing) werd de test afgebroken. Was dit niet het geval dan lieten we de koffers maximaal tien keer vallen.

2. Regentest

Alle trolleys werden een halfuur kunstmatig beregend met een sproei-installatie. Na deze (zware) regentest keken we na het zorgvuldig afdrogen van de buitenkant óf en zo ja hoeveel ‘regen’ de trolley had doorgelaten, en in welke vakken.

3. Gebruiksgemak

Om het gebruiksgemak van de trolleys te bepalen keken we bijvoorbeeld naar de toegankelijkheid van de vakken, het gemak van in- en uitpakken, het sluiten en weer openen van de (volle) trolley, het tillen etc..  Ook maten en wogen we alle trolleys nauwkeurig.

4. Volume

Met een maatbeker en korrels maten we het daadwerkelijke, bruikbare volume van de koffers en vergeleken dat met de opgave van de fabrikant. Dat gemeten volume is – alleen van toepassing bij de 6 softcovers - inclusief buitenvakken.

5. Rolgemak

ANWB-vrijwilligers testten het ‘rolgemak’ van de trolleys (beladen met 8 kilo bagage) tijdens een wandelronde van 5 km over verschillende soorten wegdek (o.a. tegels, asfalt, klinkers) rond het ANWB-hoofdkantoor. Zij beoordeelden het gemak van rollen, het geluid van de wielen, de stabiliteit en de telescopische stang.

De tekst gaat door onder de afbeeldingen.

6. Duurzaamheid

Om de duurzaamheid van de underseaters te testen lieten we de trolleys urenlang rollen op een loopband met zowel een glad als ruw oppervlak (beide 10 km elk) en 50 keer afrijden van een stoeprand.  Ook testten we de duurzaamheid van de telescopische stang (500 keer in- en uitschuiven) en de rits van het hoofdvak (250 keer open en dichtritsen).

7. Sterkte van de voering & beoordeling constructie

De sterkte van de voering werd bepaald door de zogenaamde scheurweerstand te meten. De specialisten van een textiellaboratorium bekeken ook de constructie. Bij die visuele inspectie werd onder meer gekeken naar de naden, ritsen, stiksels en bevestiging van de voering. 

8. Stevigheid materiaal (alleen softcover)

In hetzelfde laboratorium werden zowel de ‘perforatieweerstand’ van de zijkant van de trolleys als de scheurweerstand van de achterzijde van de trolleys getest. Dat wil zeggen: hoe makkelijk kan een voorwerp door de stof prikken, en hoe snel scheurt deze?

Bekijk de testuitslag 

Onafhankelijkheid

In deze test zit ook de Narbonne 3.0 underseater van het ANWB-label Human Nature. Uiteraard testen wij ook eigen producten zorgvuldig, volledig én onafhankelijk. Om te waarborgen dat de test ook voor het ANWB-product zuiver en eerlijk verliep werden de tests uitgevoerd door onafhankelijke, geaccrediteerde laboratoria. De test van het gebruiksgemak werd uitgevoerd door een onafhankelijke professional uit de reisbranche.

Handig voor je vliegvakantie

Gebruik onze paklijst en regel direct de laatste dingetjes. En check praktische zaken.