Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ANWB en Natuur en Milieu roepen op tot eerlijke vliegbelasting

20 juni 2019

Vandaag komen Europese ministers naar Den Haag om te praten over vliegbelasting. Dit biedt een kans om de luchtvaart op eerlijke wijze in het klimaatdebat te betrekken. Volgens de ANWB en Natuur en Milieu kan dat door kerosine te belasten en duurzamere brandstoffen zoals synthetische -of biokerosine goedkoper te maken

Kerosine nu niet belast

De luchtvaart wordt nu niet zoals andere vervoersmiddelen belast. Kerosine is bijvoorbeeld vrijgesteld van accijnzen. Dit terwijl vliegreizen veel schadelijker zijn voor het klimaat dan ander vervoer. Een reis met het vliegtuig naar Barcelona veroorzaakt bijvoorbeeld zes keer zoveel CO2-uitstoot dan wanneer je de reis per trein maakt. Ook uit onderzoek van de ANWB bleek dat een meerderheid van de achterban begrip heeft voor het belasten van vliegen, mits er ook maatregelen tegenover staan om milieu en klimaat te verbeteren.

Ticketbelasting

Het kabinet heeft een wetsvoorstel gemaakt om in 2021 een ticketbelasting in te voeren van zeven euro per vertrekkende passagier. Uit onderzoek van CE Delft blijkt dat dit bedrag nauwelijks effect heeft op het vlieggedrag en de uitstoot van CO2.

De voorkeur van de ANWB en Natuur en Milieu gaat uit naar een effectievere vliegbelasting waarmee schoner vliegen gestimuleerd wordt. Door kerosine te belasten en duurzamere brandstoffen zoals synthetische- of biokerosine goedkoper te maken, kan dit effect worden bereikt. De opbrengst van deze belasting kan worden ingezet voor het vergroenen van de luchtvaart, maar ook voor het verbeteren van spoorverbindingen en het uitbreiden van laadinfrastructuur voor elektrische auto’s op hoofdroutes in Europa.

Meer over de vliegtaks