Wegenwacht geschiedenis

Al in de jaren twintig wilde de ANWB een pechdienst starten voor automobilisten. Door de crisisjaren en de Tweede Wereldoorlog bleven de plannen in de la. Maar op 15 april 1946 was het zover. Op Harley Davidson motoren patrouilleerden de eerste zeven wegenwachten op zoek naar automobilisten met pech.

Motoren met zijspan

De Wegenwacht was onmiddellijk een succes. Het aantal motoren met zijspan steeg al snel naar 25 en de ANWB zette een inventief waarschuwingssysteem op. De vereniging vroeg leden met telefoon aan doorgaande wegen, hun telefoon ter beschikking te stellen aan pechvogels. Een ANWB-telefoonbord op de gevel gaf aan waar automobilisten konden bellen.

De eend

Eind jaren vijftig ruimden de Harley Davidsons en BSA's het veld en werden vervangen door bestelauto's.

Stations

Om het verkeer op de autosnelwegen te bedienen, bouwde de ANWB speciale stations. In 1960 nam de ANWB als eerste Wegenwachtstation 'Pauwmolen' in bedrijf. Het stond in verbinding met tien praatpalen langs de autosnelweg Den Haag - Amsterdam. Vanaf 1966 werd het hele autosnelwegnet door Rijkswaterstaat van praatpalen voorzien.

70 jaar Wegenwacht

In 2016 vierde de Wegenwacht haar 70-jarig bestaan. Lees meer over 70 jaar Wegenwacht.