Veelgestelde vragen
Hier vind je de antwoorden op je vragen over de factuur van de ANWB, de betaalmethode en de automatische incasso.
Alles over je factuur
De factuur klopt niet
Misschien is het tarief voor je lidmaatschap of abonnement veranderd. Check daarom altijd even onze huidige tarieven. Als je een lidmaatschap of abonnement hebt gewijzigd of opgezegd, krijg je binnen één week of 28 dagen voor ingangsdatum een nieuwe factuur – hierop kan het bedrag anders zijn door een andere looptijd. In Mijn ANWB vind je met één werkdag de nieuwste versie van je factuur.
Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer dat rechtsboven op de factuur staat.
De ANWB stuurt geen iDEAL betaallinks in e-mails. De betaallinks vind je wel in Mijn ANWB tot het moment dat wij je bij uitblijven van betaling overdragen aan één van onze incassopartners.
Als je kortgeleden je lidmaatschap of abonnement hebt gewijzigd, krijg je daar binnen één week een bevestiging van. We sturen je dan gelijk een nieuwe factuur.
Heb je opgezegd? Je kunt dagelijks opzeggen, maar er geldt altijd een opzegtermijn van één maand. In deze periode kun je nog gewoon gebruikmaken van onze dienstverlening en betaal je daar dus ook voor. In Mijn ANWB vind je met één werkdag de nieuwste versie van je factuur. Je ziet meteen of er nog een bedrag openstaat, en kunt dit direct betalen via iDEAL.
Heb je een factuur gekregen voor iets anders dan je lidmaatschap of abonnement, en klopt die niet? Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer op de factuur.
Je kunt je lidmaatschap of abonnement iedere dag opzeggen, maar er geldt altijd een opzegtermijn van één maand. In deze periode kun je nog gewoon gebruikmaken van onze dienstverlening en betaal je daar dus ook nog voor.
In Mijn ANWB vind je met één werkdag de nieuwste versie van je factuur. Je ziet meteen of er nog een bedrag openstaat, en kunt dit direct betalen via iDEAL.
Wil je in de naam wijzigingen aanbrengen, omdat het niet correct geschreven is, dan kun je het contactformulier gebruiken in Mijn ANWB, onder 'persoonlijke gegevens' bij het onderdeel 'Mijn privacy'. Wil je persoonsgegevens wijzigen, omdat je het lidmaatschap van je partner over wil neen, dan vragen we je contact met ons op te nemen. Bel met ons Leden Service Center, dan maken we de naamswijziging in orde.
Je kunt je betalingen aan ANWB ook in een van onze winkels doen. Heb je dat gedaan, maar krijg je toch een factuur? Check dan in Mijn ANWB of er nog bedragen openstaan. Als die er niet zijn, kun je de factuur als niet verzonden beschouwen.
Je hebt je product of dienst gewijzigd. De ANWB maakt een overzicht van openstaande facturen. Vandaar dat het bedrag een optelsom is van meer bedragen. In Mijn ANWB vind je een overzicht van alle facturen en zie je ook precies per factuur wat je nog moet betalen.
Factuur niet of verkeerd ontvangen
Een maand voordat je nieuwe lidmaatschapsperiode ingaat zetten we je factuur klaar in Mijn ANWB. Ook sturen we je per post of mail een bericht hierover. Je hebt dan 28 dagen de tijd om te betalen. Betaal je per automatische incasso, dan incasseren we het bedrag vlak voordat je nieuwe lidmaatschapsperiode ingaat. De datum vind je op je factuur. In Mijn ANWB kun je altijd je laatste facturen voor je lidmaatschap of abonnementen inzien, downloaden en printen.
Hoe en wanneer we je factuur versturen, is afhankelijk van je voorkeuren en betaalwijze. In Mijn ANWB kun je altijd je laatste facturen voor je lidmaatschap op abonnementen inzien, downloaden en printen. Openstaande bedragen kun je bovendien gelijk betalen via de iDEAL link in Mijn ANWB.
- Betaal je met automatische incasso? Dan zetten we in Mijn ANWB je factuur ruim voor de incassodatum klaar.
- Als je handmatig betaalt, sturen we je altijd een factuur. Dit doen we minstens één maand voordat de nieuwe looptijd van je lidmaatschap of abonnement ingaat. Als we je e-mailadres hebben, krijg je de factuur in je mailbox - check voor de zekerheid ook even je spam-folder. Anders sturen we 'm via de post.
Je ontvangt soms meer facturen, omdat bijvoorbeeld de overeenkomsten van jouw producten/diensten op verschillende momenten in gaan of omdat je onlangs je producten hebt gewijzigd. In Mijn ANWB vind je een overzicht van alle facturen en zie je ook precies per factuur wat je nog moet betalen.
Het kan zijn dat de betaling en het verzenden van herinnering/aanmaning elkaar hebben gekruist. In Mijn ANWB zie je precies wat nog open staat en wat reeds betaald is.
In Mijn ANWB vind je een overzicht van al je facturen van de afgelopen twee jaar. Hier kun je elke factuur inzien, downloaden en printen. En staat er nog een bedrag open? Dan kun je dat gelijk betalen via de iDEAL-link.
Via Mijn ANWB kun je aangeven hoe je de factuur ’t liefst ontvangt: in de mail of in de brievenbus. Heb je deze voorkeur kortgeleden aangepast? Dan is het mogelijk dat we dit niet op tijd hebben verwerkt, waardoor je de laatste factuur verkeerd hebt ontvangen. Controleer voor de zekerheid of je voorkeur goed staat ingesteld in Mijn ANWB. En geef je een nieuw e-mailadres aan ons door?
Vergeet dan niet om dat nog even te bevestigen via de link die je van ons krijgt.
Via Mijn ANWB kun je bij ‘Persoonlijke gegevens’ onder ‘Voorkeuren & brieven’ aangeven hoe je de factuur ’t liefst ontvangt: in de mail of in de brievenbus.
Phishing
Het is niet zo eenvoudig om goede en kwaadaardige berichten van elkaar te onderscheiden. Bekijk onze tips.
Internetcriminelen worden steeds beter in websites, e-mails en facturen namaken om gegevens of geld te stelen. Deze vorm van fraude wordt phishing genoemd. Wil je zeker weten dat jouw factuur van ANWB klopt? Bekijk ‘m dan in Mijn ANWB: daar vind je alle berichten en facturen van ANWB. Of bekijk onze tips.
Overig
Op de factuur zie je of we het bedrag automatisch incasseren of dat je het verschuldigde bedrag aan ons moet overmaken. In Mijn ANWB kun je het bedrag via iDEAL betalen. Ook kun je daar je betaalwijze zien en eventueel wijzigen.
In Mijn ANWB zie je vaak direct of je wijziging goed is doorgevoerd. Je krijgt dan een melding of de wijziging direct is doorgevoerd of dat we de wijziging gaan verwerken. Bij twijfel kun je de wijziging nogmaals doorvoeren.
Het productbezit van je partner kun je niet in je eigen Mijn ANWB-omgeving wijzigen. Wijzigingen van je partner moet je partner zelf doen in zijn/haar eigen Mijn ANWB-omgeving.
Je pakket aanpassen kan in Mijn ANWB. Wil je het pakket van één of meer gezinsleden aanpassen, dan kan het gezinslid dit zelf doen in de eigen Mijn ANWB-omgeving. Ook als je niet langer gezinslid wil blijven, maar een eigen Wegenwacht pakket wil afsluiten, dan regel je dit ook daar.
In Mijn ANWB vind je een factuuroverzicht van alle producten en diensten die je hebt afgenomen. Dus ook de factuur van als je bijvoorbeeld een nieuwe accu hebt gekocht via de Wegenwacht vind je hier terug.
Betaalmethoden
Algemeen
Je kunt de facturen van het ANWB Lidmaatschap, de Wegenwacht en andere producten en diensten betalen middels een automatische incasso of via internetbankieren. Op de factuur staan de gegevens (o.a. betaalkenmerk) die je hiervoor nodig hebt. Betaal je liever niet digitaal? Je kunt ook een overschrijvingskaart gebruiken of betalen in de ANWB Winkels.
Wil je de factuur inzien of je betaalwijze aanpassen? Dat kan op de facturenpagina in Mijn ANWB. Deze aanpassing geldt pas voor een volgende factuur.
Op je factuur staat of het bedrag automatisch wordt afgeschreven, of dat je het zelf moet overmaken. In Mijn ANWB kun je onder ‘Persoonlijke gegevens’ terugvinden welke betaalwijze je gebruikt en dit aanpassen.
In Mijn ANWB zie je of we de betaling ontvangen hebben. Als de betaling niet goed is gegaan, dan ontvang je automatisch een herinnering/aanmaning.
Ons rekeningnummer voor lidmaatschappen en abonnementen is NL73 RABO 0333 0033 30. Gebruik voor betalingen vanuit het buitenland de BIC-code RABONL2U.
Wil je een bedrag overmaken aan ANWB Verzekeringen? Gebruik dan het rekeningnummer NL35 INGB 0000 0998 82. En vergeet niet om het polisnummer van je verzekering te vermelden.
Dat kan gebeuren! Zodra we merken dat je te veel betaald hebt, storten we het teveel betaalde bedrag terug. Dit staat uiterlijk binnen drie weken weer op je rekening. Nog vragen of toch niet ontvangen? Neem dan contact op met het Leden Service Center.
In Mijn ANWB vind je een overzicht van je facturen voor je lidmaatschap of abonnement. Eventuele openstaande bedragen staan hier ook bij.
Heb je wel betaald, maar staat er toch een openstaand bedrag in Mijn ANWB? Check dan bij je bank of het bedrag naar het juiste rekeningnummer is overgemaakt. Is dat het geval? Stuur ons dan zo snel mogelijk een kopie van het betalingsbewijs. Dit kan via het contactformulier of per post:
ANWB Leden Service Center
t.a.v. ledenadministratie
Postzone H1C
Postbus 93200
2509 BA Den Haag
Automatisch incasso
Op de factuur staat de datum waarop we het bedrag van je rekening afschrijven. Dit kun je niet aanpassen. Als de betaling mislukt, sturen we je een herinnering. Je kunt het bedrag dan zelf naar ons overmaken.
Als je bankgegevens wijzigen, geef dit dan door via Mijn ANWB. Anders schrijven we het bedrag voor je lidmaatschap of abonnement misschien af van degene met jouw oude rekeningnummer.
Het kan zijn dat de automatische incasso niet is gelukt. Misschien dat er iets in je bankgegevens is veranderd? In Mijn ANWB kun je deze gegevens checken en eventueel aanpassen. We proberen geen tweede keer om het bedrag van je rekening af te schrijven. Betaal de openstaande factuur daarom zelf via Mijn ANWB. Daar vind je een overzicht van al je facturen en openstaande bedragen en kun je deze eenvoudig en snel betalen via iDeal.
Als de automatische incasso niet is gelukt, dan krijg je een betaalherinnering. We vragen je dan om het bedrag zelf over te maken. In Mijn ANWB zie je precies wat nog open staat en betaal je het daar ook gemakkelijk met iDEAL. Ook kun je in Mijn ANWB je machtiging controleren en eventueel aanpassen.
Als je instelt dat je je lidmaatschap of abonnement bij ANWB per automatische incasso betaalt, dan vragen we je altijd om deze keuze in de omgeving van je eigen bank te bevestigen. Daarom sturen we je een e-mail. Dat doen we ook als je iets verandert aan je bankgegevens, lidmaatschap of abonnement. Zo weten we zeker dat je toestemming geeft voor de automatische betaling: dat is veiliger en voorkomt fraude.
Lees meer over toestemming geven voor automatische betalingen.
Op de factuur staat de datum waarop we het bedrag van je rekening afschrijven. Is dat niet gebeurd, dan is er misschien iets veranderd aan je bankgegevens. In Mijn ANWB kun je deze gegevens checken en eventueel aanpassen.
We proberen geen tweede keer om het bedrag van je rekening af te schrijven. Betaal de openstaande factuur daarom zelf via Mijn ANWB: daar vind je een overzicht van al je facturen en openstaande bedragen, en kun je deze eenvoudig en snel betalen via iDEAL. Doe je dit niet, dan krijg je een herinnering van ons.
Wijziging toestemming incasso
In Mijn ANWB verander je bij ‘Persoonlijke gegevens’ eenvoudig je betaalwijze. Je kunt hier bovendien je toestemming voor automatische betaling intrekken.
Als je jouw toestemming voor automatische betalingen intrekt, loopt niet meteen je lidmaatschap of abonnement af. Wil je dat wel? Neem dan telefonisch contact met ons op.
Officieel blijft je toestemming voor automatische betaling drie jaar in ons systeem staan. Mocht je in deze periode toch weer een lidmaatschap of abonnement bij ANWB willen, dan kunnen we de automatische betaling snel weer activeren. Wil je niet dat je toestemming bewaard blijft? Dan kun je deze formeel intrekken in Mijn ANWB.
Als je hebt ingesteld dat je automatisch wilt betalen, sturen we je een e-mail om deze machtiging digitaal te bevestigen. Dit doen we met het volgende e-mailadres: correspondentie@anwb.nl. Klopt dat mailadres niet? Klik dan ook niet op de link.
Klopt het mailadres wel en heb je op de link geklikt, dan zou je de naam Twikey tegen moeten komen. Dat is de organisatie waarmee we samenwerken voor de digitale machtiging. Hun logo ziet er zo uit:
Digitaal machtigen is een product van de Europese banken. Op dit moment bieden zij alleen de mogelijkheid om de bevestiging via je computer te geven.
Misschien is er iets niet goed gegaan bij de keuze van je gewenste betaalwijze. In Mijn ANWB vind je terug voor welke betaalwijze hebt gekozen. Staat er dat je per automatische incasso betaalt en wil je dat veranderen? Dan kun je daar eenvoudig voor ‘Zelf betalen na ontvangst factuur’ kiezen. De e-mail over de digitale machtiging kun je als niet verzonden beschouwen.
Als je het niet eens bent met een automatische betaling, kun je die tot 8 weken na afschrijving terug laten boeken. Dit doe je via je eigen bank.
Let op: als je een bedrag laat terugboeken, komt er bij ons een bedrag open te staan. Dit zul je dus alsnog moeten betalen. Neem daarom ook altijd even contact met ons Leden Service Center op bij een ongewenste afschrijving, zodat we samen een oplossing kunnen bedenken.
Betalingsregeling en -achterstand
Betalingsregeling
Als je de factuur voor je Wegenwacht abonnement met lidmaatschap even niet kunt betalen dan kun je daar een betalingsregeling voor aanvragen in Mijn ANWB. We verspreiden het bedrag over een aantal termijnen, zodat je minder in één keer hoeft te betalen. Hoeveel termijnen en hoeveel je per keer betaalt, hangt af van het totaalbedrag. Dit laten we weten bij je aanvraag. Vijf dagen voor elke termijn ontvang je een bericht dat de nieuwe termijn betaald dient te worden.
Je kunt de Wegenwacht Nederland, Europa en Plus Service ook per maand betalen. Je hoeft het maar aan te geven in Mijn ANWB. Heb je inmiddels al een factuur ontvangen, neem dan contact op met ons Leden Service Center. Dan kijken we wat de mogelijkheden zijn. Er zijn wel twee voorwaarden verbonden aan deze betaalfrequentie: de maandelijkse premie wordt automatisch geïncaseerd en je ontvangt de administratieve communicatie via e-mail.
Betalingsachterstand
Je krijgt een bericht van ons als de (automatische) afschrijving is mislukt. Je kunt de factuur dan nog zelf overmaken. Als je de factuur niet op tijd (volledig) betaalt, helpen we je drie keer herinneren. Vanaf de derde keer brengen we € 6,- incassokosten in rekening. Deze derde herinnering is gelijk de laatste, en daarmee de ingebrekestelling. Betaal je ook na de ingebrekestelling niet op tijd, dan kunnen de incassokosten op grond van artikel 6:96 BW en het bijbehorende Besluit vergoeding incassokosten oplopen tot 15% van het openstaande bedrag met een minimum van € 40,-. Ook overige bijkomende kosten, zoals BTW, dat wij niet kunnen verrekenen, en wettelijke rente komen dan voor je rekening.
Als de factuur niet wordt betaald, zijn er extra acties nodig. Hiervoor worden kosten gemaakt die boven op het openstaande bedrag in rekening worden gebracht, de zogeheten incassokosten. Deze incassokosten kunnen op grond van artikel 6:96 BW en het bijbehorende Besluit vergoeding incassokosten maximaal 15% van het openstaande bedrag zijn met een minimum van € 40,-. Ook overige bijkomende kosten, zoals BTW en wettelijke rente worden in rekening gebracht.
Let op: betaal je openstaande factuur zo snel mogelijk via Mijn ANWB. Zo voorkom je deze verdere kosten.
Wij sturen nooit zomaar een aanmaning of ingebrekestelling. Eerst krijg je minstens één herinnering. Het is mogelijk dat we de factuur en herinnering naar een verkeerd (mail)adres hebben gestuurd, waardoor je ‘m nooit hebt ontvangen. In Mijn ANWB kun je je gegevens controleren en zo nodig aanpassen.
Ook kun je in Mijn ANWB je openstaande facturen inzien en direct betalen.
In principe sturen we alleen een herinnering als je nog niet hebt betaald. Maar het is altijd mogelijk dat je het openstaande bedrag vlak voor onze herinnering hebt overgemaakt, waardoor je deze ten onrechte hebt gekregen. Ook kan de automatische betaling zijn mislukt.
Kijk altijd even in Mijn ANWB of er nog een openstaande factuur staat. Is dat niet het geval, dan kun je de herinnering negeren. Staat er nog wel een bedrag open? Dan kun je dit makkelijk betalen via internetbankieren of de iDEAL-link in Mijn ANWB.
Deel deze pagina