logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

EHBO-duo Femke en Timo

'We doen graag iets goeds voor een ander'

Rubriek:LEDENVERHALEN


ANWB-stel

Vrienden Timo Schmets (34) en Femke Jagers (24) uit Landgraaf belanden bij ieder festivalbezoek op de EHBO. Niet zo gek: ze zijn de Rode Kruis-EHBO’ers van dienst. Altijd paraat om hulp te verlenen, maar er mag ook gedanst worden.

Vrienden sinds:

2024

EHBO-duo sinds:

2024

ANWB-lid sinds:

Timo: 2011

Femke: 2026

Favo festivalhits:

Ik moet gaan - Pommelien Thijs

Heartbeat - Davina Michelle

Hoe werden jullie een EHBO-stel?

Timo: ‘We raakten aan de praat toen we allebei als EHBO’ers op een wandelevenement stonden. De klik was er meteen. We werken op dezelfde manier: heel gestructureerd en op alles goed voorbereid.’ 

Femke: ‘Inmiddels staan we in onze regio bekend als Rode Kruis-koppel; we doen bijna alles samen. Twee keer per week sporten we en we schrijven ons in voor dezelfde diensten. Bij voorkeur muziekfestivals, zoals Pinkpop, maar ook sportevenementen – van de Dam tot Damloop tot voetbalwedstrijden van Roda JC. We hebben zelfs een Instagramaccount: Team Femo, @femofirstaid.’ 

Wat maakt jullie tot zo’n goed team?

Timo: ‘Doordat we elkaar zo vaak zien, vertrouwen we elkaar voor honderd procent. We hoeven elkaar alleen maar aan te kijken om te begrijpen wat we gaan doen.’ 

Femke: ‘Timo is van de communicatie, hij doet meldingen bij de hoofdpost en zo nodig bij 112. Hij bewaakt het overzicht, zorgt dat we alles hebben om te kunnen handelen en denkt altijd een paar stappen vooruit.’ 

Timo: ‘Femke begint meteen met behandelen. Met haar toegankelijke manier van praten weet ze altijd iedereen gerust te stellen. Ik vind het heel leuk om ervoor te zorgen dat zij precies krijgt wat ze nodig heeft om hulp te kunnen verlenen.’ 

Weten jullie altijd het hoofd koel te houden?

Femke: ‘Ja, we kunnen allebei heel rustig blijven. Met onze opleidingen en cursussen kunnen we in de meeste gevallen zelf hulp verlenen. Als we iets niet weten kunnen we altijd een deskundige, zoals een aanwezige verpleegkundige, raadplegen.

Op zomerse evenementen zien we van alles; blaren van teenslippers, oververhitting, verzwikte enkels, wondjes, maar ook overmatig alcohol- en drugsgebruik.’ 

Timo: ‘Wij komen graag in actie. Het wordt bij de EHBO-post soms ineens druk. Je weet nooit wat je te wachten staat.

De Landgraafse tentfeesten vind ik bijvoorbeeld een leuke dienst, het ene moment staan we lachend kinderpleisters te plakken op een volwassene die daarom vraagt, het andere moment moeten we een ambulance bellen.’ 

Genieten jullie zelf ook van de evenementen?

Timo: ‘Zeker! We staan ook wel eens te dansen op een festival.’ 

Femke: ‘We krijgen de sfeer altijd volop mee. Bij de Dam tot damloop zagen we alle deelnemers voorbij komen; tijdens carnaval fietsten we mee langs de optocht. Heel leuk. Uiteraard staat onze actiemodus wel altijd aan.’

'Met andere EHBO'ers bouw je vriendschappen op'

Wat geeft jullie voldoening aan dit werk?

Timo: ‘We doen allebei graag iets goeds voor een ander. Het is heel fijn om de mensen die je hebt geholpen vrolijk verder te zien wandelen. Verder vind ik de kennis en ervaring die ik opdoe, heel leuk. Dat was voor ons beiden de reden om EHBO’er te worden, zodat we kunnen handelen in noodgevallen, ook in het dagelijks leven.’ 

Femke: ‘Voor ons is het altijd een sociaal event, samen met de andere EHBO’ers met wie je vriendschappen opbouwt en van wie sommigen als familie voelen.’ 

Zo voorkom je dat je op de EHBO-post belandt tijdens een festival:


  1. Zorg dat je goed slaapt, eet en drinkt. Als mensen onwel worden van de warmte, wordt dit versterkt door te weinig slaap, eten en/of drinken. Dit gaat tot 72 uur terug.’  
     

  2. Kleed je voor de gelegenheid. Wie op teenslippers naar een driedaags festival komt, heeft meer kans op blaren. Te weinig kleding voor de temperatuur is ook niet handig. Of te veel: houd er rekening mee dat je de hele tijd staat te dansen en springen.’  
     

  3. Kijk goed om je heen. De gekste letsels ontstaan door te enthousiast juichen en daarbij iemand anders per ongeluk een klap verkopen. Juichen mag natuurlijk, maar houd wel je omgeving in de gaten.’

Wie van jullie zou als festivalganger zelf het eerst op de EHBO-post belanden?

In koor: ‘Timo.’ 

Timo: ‘Qua conditie staat Femke er beter voor dan ik, ze sport fanatieker.’ 

Femke: ‘Ik neem denk ik ook minder snel risico’s.’ 

Timo: ‘Sterker nog: ik had zelf een keer EHBO nodig. Tijdens een dienst fietste ik mee met een parade. Op het eind werd een persoon wat ongeduldig en reed tegen mij aan. Ik viel om en verstuikte mijn pols. Erg onhandig op dat moment, later kon ik erom lachen.’ 

Wil jij ook in deze rubriek?

Geef je op via kampioen@anwb.nl


Credits en bronnen

Tekst:

Jasmine Groenendijk

Fotografie:

Jonathan Andrew