Aansprakelijkheid luchthaven (Schiphol)

Al lange tijd is er sprake van extreem lange wachttijden op luchthaven Schiphol. Het halen van je vlucht is daarmee een ware uitdaging. Als je dan toch je vlucht mist kun je dan je schade verhalen op de luchthaven? En wat als de luchthaven besluit om vluchten te annuleren?

Wanneer is de luchthaven aan te spreken?

De luchthaven is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op de luchthaven. De luchthaven moet zorgen voor een goede gang van zaken op de luchthaven en, voor zover mogelijk, op tijd maatregelen nemen om chaos, vertragingen en annuleringen te voorkomen.

Je mag er als passagier van uitgaan dat je onder normale omstandigheden je vlucht kunt halen als je op tijd op de luchthaven bent. Mis je de vlucht toch? Dan is de oorzaak van belang. Je moet aantonen dat de luchthaven voor deze oorzaak aansprakelijk is. De luchthaven moet verwijtbaar hebben gehandeld (onrechtmatige daad) als gevolg waarvan je de vlucht hebt gemist. 

Wordt je vlucht geannuleerd door toedoen van de luchthaven? Lees: Wat als mijn vlucht door problemen op de luchthaven wordt geannuleerd?

Overmacht

De luchthaven is niet aansprakelijk als er sprake is van overmacht. Er is overmacht als de luchthaven zelf niets aan de vertragingen kan doen, bijvoorbeeld bij extreme weersomstandigheden. De luchthaven moet overmacht zelf aantonen. 

Wat moet je bewijzen?

Je moet bewijzen dat de luchthaven aansprakelijk is op grond van onrechtmatige daad. Je moet aantonen dat van het missen van je vlucht aan de luchthaven te wijten is, bijvoorbeeld door te lange wachttijden bij de door de luchthaven ingeschakelde security check. 

Je moet bewijzen wat je schade is. Dat kan het bedrag van de gemiste vlucht zijn, maar ook bijvoorbeeld het hotel waar je nu geen gebruik van kunt maken, je huurauto of andere kosten die nu voor niets zijn gemaakt zoals vervoerskosten. Bewaar bonnen en zorg dat je bewijs hebt van de kosten die je wilt verhalen. 

Heb je je vlucht gemist? Dan moet je ook bewijzen dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig was en hebt gedaan wat nodig was om je vlucht te kunnen halen, zoals tijdig inchecken en in de rij gaan staan. Bewaar hiervoor bijvoorbeeld je treinkaartje, of maak een foto (+ klok) op het moment van arriveren op de luchthaven.

De luchthaven aanspreken

Stel de luchthaven schriftelijk aansprakelijk voor je geleden schade. Geef hierin aan:

  • je persoonsgegevens
  • vluchtnummer en datum
  • reden waarom je de luchthaven aansprakelijk stelt
  • bewijs dat je op tijd aanwezig was en
  • bewijs van je schade

Je kunt hiervoor gebruik maken van onze modelbrief.

Rechtsbijstandverzekering

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Leg uw zaak dan ter beoordeling voor aan uw rechtsbijstandsverzekering.

Vragen van leden aan ANWB Experts:

De ANWB krijgt veel vragen binnen over de lange wachttijden op Schiphol, zoals: