Import occasion met lage BPM: Let op!
Veel tweedehands auto’s in Nederlandse showrooms komen oorspronkelijk uit het buitenland. Als de koper de auto na een aantal jaar wil verkopen, dan blijkt dat soms lastig. Wat is de reden? En wat kun je doen om dit te voorkomen?
Aantal importauto's groeit
In 2024 zijn er circa 2 miljoen occasions verkocht in Nederland. Het aandeel importauto’s groeit en bedroeg in 2024 circa 290.000 exemplaren. Naar verwachting groeit dit aantal in 2025 naar 300.000. De reden is simpel. Als de vraag groot is en het aanbod klein, dan gaan we over de grens shoppen. Geïmporteerde auto’s kunnen aantrekkelijk zijn vanwege hun vaak rijkere uitrusting en lagere prijzen, maar er zijn ook risico’s aan verbonden.
Veel geïmporteerde auto’s zijn eerlijke en goede auto’s, maar de ervaring leert dat er ook een flink aantal is waar mee gerommeld is, zoals auto’s met teruggedraaide kilometertellers of auto’s die met al dan niet fictieve schade zijn geïmporteerd. Van de naar verwachting 300.000 geimporteerde auto's in 2025 wordt meer dan de helft geimporteerd op basis van een taxatatie.
Importauto met lage BPM moeilijk verkoopbaar
ANWB krijgt signalen van leden dat ze hun auto niet of tegen een veel lager bedrag kunnen inruilen. Het gaat dan specifiek om importauto’s die op basis van taxatiewaarde -met daardoor een lage BPM- zijn geïmporteerd. Import op basis van een taxatierapport is alleen toegestaan bij een auto met schade. Dit is fraudegevoelig. Om de taxatiewaarde - en daarmee de BPM - te drukken wordt deze schade soms aangedikt of uitvergroot.
Dus, bij auto’s met een beduidend lagere BPM dat het oorspronkelijke BPM-bedrag, kun je ervanuit gaan dat er is geïmporteerd is op basis van taxatiewaarde. Mogelijk zit er dan een ‘randje’ aan de auto. Later bij inruil van de auto kan dat in je nadeel werken doordat een handelaar ervan zal uitgaan dat de auto (forse) schade had op het moment van de invoer. Hierdoor krijg je veel minder voor je auto krijgt of erger, wil de handelaar je auto helemaal niet kopen.
Een importauto met lage BPM, hoe kom ik daar achter?
De vraag is hoe je kunt achterhalen of de auto die je op het oog hebt, is ingevoerd op basis van een beduidend lagere BPM dan de oorspronkelijke BPM.
Verkoper
De verkoper moet vertellen wat hij weet over de auto. Vraag aan de verkoper of het om een importauto gaat en of de auto in het verleden schade heeft gehad. Vraag of de auto op basis van taxatie is ingevoerd, of je het taxatierapport kan inzien en of de bruto BPM lager is dan de oorspronkelijke BPM. Kan of wil de verkoper dit niet, dan is er waarschijnlijk iets ‘mis’ met de auto.
ANWB Koerslijst
De ANWB heeft een koerslijst die online is te raadplegen. Daarmee kun je zien wat een redelijke en schappelijke prijs is voor de auto. Als je een kenteken invoert van een importauto, dan krijg je een melding te zien dat die uit het buitenland komt. Wij tonen een tekst met adviezen, waar je op moet letten bij de aankoop van zo’n auto.
Website RDW
Kijk ook op de website van de RDW, de dienst die in ons land de registratie van auto's bijhoudt. Bij de RDW kun je online de gegevens van een voertuig controleren. Via de kentekencheck op de RDW-site kun je ook aflezen wat de eerste datum van toelating is. Aan de hand daarvan kun je vast vaststellen dat je te maken hebt met een importauto. Als die in Nederland later op kenteken is gezet, dan weet je dat de auto een buitenlands verleden heeft. Sinds 1 juli 2025 kun je onder het tabje 'Fiscaal' zien welke afschrijvingsmethode BPM is gebruikt en op welke datum de BPM is vastgesteld.
Als de taxatie-methode is toegepast kun je op je vingers natellen dat die auto met (wellicht fictieve) schade is geïmporteerd. Als je het herberekende BPM-bedrag vanwege de taxatie fors afwijkt van de 'normale' BPM voor een soortgelijke auto, kun je een inschatting maken van de omvang van de schade.
Tips vóór aanschaf van de auto:
- Check op de website van de ANWB en RDW of het om een importauto gaat.
- Check de Afschijvingsmethode BPM op de RDW website en bereken eventueel hoeveel lager de BPM was.
- Vraag aan de verkoper of de auto in het verleden schade heeft gehad.
- Vraag de verkoper om inzage in het taxatierapport dat gebruikt is voor de berekening van de BPM.
- Vraag de verkoper naar het onderhoudsverleden en check het onderhoudsboekje.
- Check of de kilometerstand logisch is. Bij geïmporteerde auto’s geeft de RDW bij de kilometerstand blijvend 'geen oordeel’ aan. Je kunt een flink deel van de onzekerheid wegnemen door te kijken naar stempels en kilometerstanden in de onderhoudshistorie.
- Voer een aankoopkeuring uit. Die geeft meer zekerheid over de technische staat van de auto. Ook kan bij zo'n keuring aan het licht komen dat schade uit het verleden niet goed is hersteld.
- Laat in het koopcontract opnemen dat de auto géén schadeverleden heeft en dat de kilometerstand is gegarandeerd. Mocht later aan het licht komen dat er wel schade was, dan heb je het zwart op wit staan dat er is gesjoemeld. Juridisch sta je dan als consument veel sterker. Wil een verkoper een en ander niet opnemen in het koopcontract, dan kun je beter afzien van de koop.
- Maak een proefrit.
Advies
Koop geen importauto zonder duidelijke onderhoudsgeschiedenis, kilometerstand en eventuele schadehistorie. Bedenk als je een import-occasion koopt waarbij de BPM berekend is op basis van een taxatie, de auto moeilijk verkoopbaar is aan handelaren. Potentieel is de auto hierdoor fors minder waard. Kies je toch voor een import-occasion met (te) lage BPM, zorg dan dat je zeker bent dat de schade kundig en duurzaam is hersteld én houd bij de prijsonderhandeling rekening met een lagere inruilwaarde.
Zie ook:
Onderzoek doen - Weet wat je koopt | ANWB
Klachten na aankoop - ANWB
Dwaling bij aankoop - ANWB