Garantie op Duitse occasion
Als je een auto koopt in Nederland heb je te maken met Nederlandse regels en rechten. Koop je een auto in een ander land, bijvoorbeeld Duitsland, dan heb je te maken met Duitse regels. Wat zijn dan je rechten?
Wettelijke garantie
Op grond van de Europese richtlijn consumentenkoop heb je als consument ook in Duitsland rechtsbescherming bij aankoop van een auto op grond van de zogenoemde ‘wettelijke garantie’. De duur van deze 'wettelijke’ garantie kan per land verschillen. In Duitsland bedraagt die termijn 12 maanden. In de Nederlandse wet is dit geen vaststaande termijn, omdat de ‘wettelijke garantie’ in Nederland is gekoppeld aan de verwachte levensduur van het voertuig. Daarbij spelen o.a. koopprijs, bouwjaar en kilometerstand een rol.
Net als in Nederland geldt in Duitsland dat er sprake moet zijn van non-conformiteit om aanspraak te kunnen maken op de garantie. Dat betekent dat het product niet doet wat u ervan had mogen verwachten. En dit gebrek moet al bij levering aanwezig zijn geweest en niet door bijvoorbeeld eigen toedoen later zijn ontstaan. Ook geldt in beide landen dat als het gebrek zich binnen 12 maanden na levering voordoet, de verkoper moet aantonen dat het gebrek op het moment van levering niet aanwezig was.
Deze regels zijn ook in Duitsland van dwingend recht. De verkoper mag hier in géén beding ten nadele van de consument van afwijken.
Het verschil is dus met name dat je in Duitsland na de eerste 12 maanden na aankoop geen aanspraak meer kunt maken op je rechten bij non-conformiteit. In Nederland kun je, als je kunt bewijzen dat het gebrek er op het moment van aankoop al was, gedurende de hele redelijke levensverwachting een beroep doen op non-conformiteit.
Terug naar verkoper
Bij een beroep op non-conformiteit moet je de verkoper de kans geven om het gebrek binnen een redelijke termijn te herstellen. De kosten voor herstel komen volledig voor rekening en risico van de verkoper, tenzij het gebrek is veroorzaakt is door onheil van buitenaf, of door verkeerd gebruik. Als je in Duitsland een occasion koopt, moet je dus de Duitse verkoper aanspreken als je klachten ervaart na aankoop.
Schriftelijke aanmaning
Geeft de verkoper niet thuis, stuur dan een schriftelijke aanmaning. Gaat de verkoper ook hier niet op in, dan kun je de auto door een derde laten herstellen op kosten van de verkoper. Ook kun je dan de koop ongedaan maken.
Europees Consumenten Centrum
Komt je er niet uit met de verkoper, dan zul je in Duitsland je recht moeten halen. Je kunt als consument een beroep doen op de hulp van het Europees Consumenten Centrum (ECC, voor grensoverschrijdende consumentengeschillen). Aan deze dienstverlening zijn geen kosten verbonden. Komt ook het ECC niet tot een oplossing met de verkoper, dan rest een gang naar de Duitse rechter.
Deel deze pagina