Nooit meer overstappen, altijd een eerlijke prijs
Stel je voor: je staat bij de bakker en je betaalt niet alleen voor je eigen brood, maar ook een beetje voor het halfje volkoren van de klant achter je. Klinkt gek? Dit is precies wat gebeurt bij energiemaatschappijen. Daar betalen je als écht trouwe klant mee aan de energie van overstappers. We leggen je uit waarom én hoe je dit voorkomt.
Tegen het einde van het jaar begint het gevecht om nieuwe klanten. Door energiemaatschappijen én door vergelijkingssites. Die vergelijkers krijgen simpelweg betaald voor elke nieuwe klant die ze aanbrengen, in de orde van grootte van 60 euro per contract. Ook energiemaatschappijen proberen nieuwe klanten aan zich te binden, maar verdienen daar juist nóg niet aan.
Meebetalen aan nieuwe klanten
Wie een nieuw contract afsluit krijgt bij de meeste leveranciers namelijk een flinke korting aan het einde van de looptijd. Die kortingen zijn vaak zo hoog dat op zo’n nieuw contract vrijwel zeker verlies wordt geleden. Dat verlies nemen ze voor lief omdat energiemaatschappijen weten dat de meeste Nederlanders helemaal niet van overstappen houden. We blijven gemiddeld meer dan tien jaar klant bij onze energieleverancier.
Gemiddeld dus één jaar verlies en negen jaar verdienen, maar er zijn natuurlijk ook klanten die elk jaar overstappen en de energiemaatschappij dus simpelweg een hoop geld kosten. Nou ja, de energiemaatschappij, eigenlijk zijn het de écht trouwe klanten die meebetalen aan de energierekening van de overstappers. En die eenmalige korting durven sommige leveranciers dan zelfs een loyaliteitsbonus te noemen…
Het kan ook anders...
Ben jij zo’n slapende, hondstrouwe klant? Weet dat er een alternatief is. Bij ANWB Energie betaal je altijd het eerlijke tarief voor je energie, hoe lang of kort je ook klant bent. Wij geven iedereen toegang tot energie op basis van de inkoopprijs en daarmee maken we duurzame energie betaalbaar en bereikbaar. Zo hoef jij nooit meer over te stappen voor goedkope energie. Nou ja, één keertje nog…