Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

E-biketest 2018

De elektrische fiets is razend populair. Logisch, want wie wil niet altijd de wind in de rug hebben? De Kampioen heeft de grootste e-biketest van Nederland uitgevoerd: 20 e-bikes met middenmotor, 120 testrijders, 1.000 ritjes en 3.200 km.

Korte uitleg over de test

De constructie en de onderdelen van elke elektrische fiets zijn op 42 onderdelen beoordeeld. Ook is de elektrische ondersteuning en actieradius gemeten, heeft elke e-bike een stabiliteits- en remmentest ondergaan én hebben 120 ANWB-vrijwilligers de fietsen uitgeprobeerd op een heuvelachtig parcours. Tot slot is er gekeken naar de kosten van een vervangende accu én de garantievoorwaarden.

Publiekstest

De beoordelingen uit de praktijk komen van de vuurproef van deze test: een driedaagse test in Amersfoort, waar 120 ANWB-vrijwilligers de e-bikes hebben getest op een heuvelachtig, gevarieerd parcours (en deels in de stromende regen). Elke elektrische fiets is door minimaal dertig personen getest. Samen hebben de vrijwilligers bijna 1.000 testritten van 3,2 km lang gemaakt. Ter vergelijking: bij elkaar opgeteld is dat van Utrecht naar Rome. En terug.

Testresultaat per e-bike

Hieronder lees je per geteste elektrische fiets de specificaties en de beoordeling. Bij het testresultaat staat achter de verschillende onderdelen een percentage. Dit percentage toont hoe zwaar een onderdeel is meegenomen in het eindoordeel.

De e-biketest 2018

Waarom elektrische fietsen met middenmotor? Dat verklaart het woord ‘toerfiets’ het best: dit type motor is beter geschikt voor langere ritten met hoogteverschillen. Door de overbrenging van kracht rechtstreeks op de pedalen bieden ze een natuurlijke fietservaring, en dat ‘motorblok’ laag in het midden is goed voor de gewichtsverdeling. Ook zijn e-bikes met middenmotor de afgelopen jaren sterk in prijs gedaald – gemiddeld met honderden euro’s – én beter van kwaliteit. Maak je vooral vlakke, kortere ritten, dan volstaat ook een goedkopere fiets met voorwielmotor. De achterwielmotor zie je steeds minder in het straatbeeld.

Remmen en stabiliteit
Van elk model is de stabiliteit getest door een expert. Hoe stabieler de fiets rijdt, hoe prettiger de rijervaring. De Brinckers, Sparta en Pegasus bleken het meest stabiel. De Amslod, Rivel, Giant en Pro E-bike zijn dat minder: dat merk je vooral op hogere snelheden. Nóg belangrijker is op tijd stilstaan. De meeste e-bikes zijn voorzien van geavanceerde hydraulische schijf- of velgremmen, maar ook de modellen die niet over dat soort luxe remmen beschikken blijken krachtig genoeg te remmen. Daarnaast wil je ook prettig en comfortabel in snelheid minderen: niet te abrupt, maar ook niet te zwak. Vandaar dat de beoordeling voor remmen ook gebaseerd is op de praktijk. Bijna alle merken scoren ‘goed’. Alleen de Mihatra en Amslod scoren wat lager: met ‘dank’ aan de wat zwakke achterrem (Rollerbrake). Toch bieden voor- en achterrem samen ruim voldoende kracht om veilig tot stilstand te komen.

Verschillende motoren
Een aantal van de geteste elektrische fietsen heeft identieke motoren. Het meest vertegenwoordigd zijn de motoren Bosch Active Line (6x), Shimano Steps (3x) en Bafang (7x). In de praktijk betekent dezelfde motor zeker niet dat de fietsen hetzelfde presteren. Dat komt bijvoorbeeld door de verschillende onderdelen, het frame en de rijeigenschappen van de fiets, maar ook door andere instellingen van de motor. Zo is de QWIC (Bafang-motor) als veel krachtiger ervaren – en beter beoordeeld door onze testpersonen – dan de Cortina (ook Bafang). Van de ‘grote drie’ werden de motoren van Shimano Steps (Stella, Sparta en B’Twin) gemiddeld het best beoordeeld.

Elektrische ondersteuning
Opvallend is dat de elektrische ondersteuning van bijna alle fietsen redelijk tot méér dan goed is gewaardeerd. E-bikes met middenmotor worden ook steeds stiller (minder of vrijwel geen motorgeluid) en vooral beter. Zoek je een elektrische fiets die vooral krachtig heuvelopwaarts gaat, dan zit je goed met de Sparta, QWIC en Kalkhoff. Het laagst op elektrische ondersteuning scoren de Mihatra, Cortina en Rivel. Vooral op hellingen laten deze fietsen het afweten, terwijl je dan juist dat elektrische duwtje in de rug extra nodig hebt.

Actieradius
Er zijn grote verschillen in de actieradius. Dat heeft vooral te maken met de bijgeleverde accu. Een goede indicatie is het aantal Wh (Wattuur) dat de accu levert. Hoe meer Wh, hoe groter de actieradius. Dat elektrische bereik is van alle fietsen gemeten op een voornamelijk vlak ‘toer’-circuit met flauwe hellingen, weinig stops en in de hoogste ondersteuningsstand. Onder deze omstandigheden kom je het minst ver met de Mihatra: zo’n 42 km. Verreweg de grootste actieradius (iets meer dan 100 km) haalde de Amslod. E-bikes van dit merk worden bovendien altijd geleverd met een grote accu. Bij andere merken moet je tegen (flinke) bijbetaling een grotere accu kopen voor een hogere actieradius.

Kosten van de accu
Bedenk daarom vooraf goed hoeveel kilometers je wilt fietsen met je e-bike. Een grotere accu is doorgaans niet alleen veel duurder, maar ook zwaarder en de vervangende prijs van een accu is dan hoger. Prijzen van een vervangende accu lopen uiteen van ‘slechts’ €369,- (Popal) tot een wel erg forse €949,- bij QWIC. Ook de garantie op je accu is belangrijk: hoe langer de garantie, hoe kleiner de kans dat je een vervangende accu moet kopen. Dit wordt beoordeeld in de kolom ‘accukosten’ bij het testresultaat per e-bike. De meeste merken geven twee jaar garantie op de accu, maar bij sommige merken (Amslod, Kalkhoff, Stella) is dat drie jaar. Hoe meer je fietst, hoe belangrijker een lange garantieperiode is.

Conclusie e-biketest 2018

Alle elektrische fietsen scoren een voldoende. De eindresultaten liggen dicht bij elkaar, maar verschillen zijn er zeker. Haal daarom uit de tabel met testresultaten per e-bike wat belangrijk is voor jouw fietswensen: krachtige ondersteuning, actieradius, rijeigenschappen of juist comfort. Maak je veel kilometers, kies dan een e-bike met een goede accukostenscore. Bij die modellen zijn vervangende accu’s goedkoper en krijg je vaak langer garantie. De prijs blijkt niet doorslaggevend in deze e-biketest 2018: de hoogst scorende fietsen van Stella en Sparta behoren tot de duurdere modellen, maar ook de honderden euro’s goedkopere Kalkhoff en B’Twin scoren goed. Testwinnaar is de Sparta M8s LTD. Een bijna perfect afgewerkte, zeer stabiele elektrische fiets, met afneembaar display, automatische versnellingen én krachtige, aangename ondersteuning. De Kalkhoff Jubilee Move i7 krijgt de titel ‘Voordelige keus’: een lichte fiets zonder poespas, maar wél voorzien van een krachtige motor.

E-bike kopen

Na het lezen van deze test enthousiast geworden om een e-bike te kopen? Wij hebben alle informatie op een rij gezet waar je op moet letten bij de aanschaf van een e-bike.

Speciaal voor jou geselecteerd

Wegenwacht Fiets 

Altijd snel hulp voor pech met je fiets, óók thuis voor de deur. Jaarlijks gratis fietscheck en juridisch advies bij een ongeval.

Fietsverzekering 

Verzeker je tegen diefstal en schade met de ANWB Fietsverzekering en voorkom vervelende verrassingen.

Fietsaccessoires en -gidsen 

Ontdek hier het volledige aanbod! Zoals fietssloten, tassen, helmen en ook fietsgidsen en -kleding!

Gratisverzending
Fietsaccu kopen 

Is je fietsaccu aan vervanging toe? Koop je nieuwe e-bike accu bij ANWB voor een scherpe prijs en gratis verzending!