Een elektrische fiets leasen of kopen?

Wat past bij jou?

De hoge aanschafprijs van een nieuwe e-bike schrikt veel mensen af. Leasen zou die drempel weg kunnen nemen. Maar ben je dan niet nóg veel duurder uit? We zetten de kosten die je kunt verwachten bij lease en koop op een rij.

Het verschil tussen een fiets leasen en kopen

Maar eerst even dit: het grootste verschil tussen een fiets leasen en kopen is het eigenaarschap. Als je kiest voor kopen, is de fiets direct van jou. Bij leasen niet. Koop je een fiets, dan zijn dus ook alle bijkomende kosten voor het onderhoud en verzekeren van de e-bike voor jou. Bij leasen zit dat in het maandbedrag en dat maakt dat leasen een goedkopere optie kan zijn.

Een elektrische fiets kopen

Voordelen

  • Je bent eigenaar van de fiets
  • Bij verkoop is de inruilwaarde voor jou
  • Lagere vaste maandlasten

Nadelen

  • Je bent zelf verantwoordelijk voor onderhoud en reparaties
  • Mogelijk onverwachts hoge kosten door vervanging of revisie accu
  • Grote investering in één keer

Ik wil een e-bike kopen

Een elektrische fiets leasen

Voordelen

  • Geen hoge aanschafkosten
  • Geen omkijken naar verzekering, pechhulp, onderhoud en reparatie, dat is inbegrepen
  • Nieuwe accu wanneer de oude defect is

 

Nadelen

  • Hogere vaste maandlasten
  • Je bent geen eigenaar, dus na afloop van contract moet de fiets terug

Een fiets leasen is voor jong en oud

Wat kost een e-bike eigenlijk?

Een kwalitatief goede e-bike kost al snel zo'n tweeduizend euro. Dat hoeft de aanschafpret niet te drukken, want wat je ervoor terugkrijgt is snelheid, gemak en veel fietsplezier. Wat leasen kost, hangt af van je (werk)situatie. Particulier leasen kan al vanaf 50 euro per maand als je kiest voor een eenvoudig instapmodel. Bij ANWB start leasen vanaf 65 euro per maand. Dat is inclusief de kosten voor onderhoud, verzekeringen en de Wegenwacht Fiets Service. Als je kunt leasen via je werkgever, betaal je in het meest gunstige geval vanaf 1 januari 2020 slechts 5 euro bijtelling per maand.

Bij een nieuwe fiets aanschaffen, komt meer kijken dan alleen de juiste keuze maken qua model en bijbehorend prijskaartje. Om voor jezelf antwoord te krijgen op de vraag of je moet kopen of leasen, is het belangrijk om ook de volgende elementen in je overweging mee te nemen. Want als je eenmaal die mooie fiets hebt, wil je er zo lang mogelijk plezier van hebben.

Voor eindeloos en onbezorgd rijplezier is het aan te raden je e-bike goed te onderhouden. Sommige fietsmerken stellen dat zelfs als voorwaarde voor de garantie. Sommige dingen, zoals schoonmaak en zorgen voor een droge stalling, kun je natuurlijk zelf doen. Voor grondig onderhoud raden we je aan een vakman te raadplegen. Die checkt gelijk of de motor en accu van jouw e-bike nog in orde zijn - naast de verlichting, banden, remmen en de ketting. De kosten voor een jaarlijkse servicebeurt liggen rond 65 euro. Bij lease zit dit vaak al in het maandbedrag.

Lekker fietsen op een e-bike valt of staat met een goede accu. Maar de meest gehoorde klacht over elektrische fietsen is dat de accu niet altijd goed werkt. In een fietsaccu-onderzoek onder onze leden gaf bijna de helft van de e-bike-bezitters dit probleem aan. Ook was de beperkte levensduur van een accu niet bij iedereen bekend. Bij problemen is het reviseren van de accu een optie, maar wees je ervan bewust dat reviseren risico's met zich meebrengt. Overweeg je toch een nieuwe accu? Dan betaal je al snel 500 euro. Bij lease vallen de kosten van een nieuwe accu of accu-onderhoud binnen het maandbedrag.

Er kan altijd iets stuk gaan, ondanks het onderhoud. De kosten daarvan zijn moeilijk te voorspellen. Naast problemen met de accu is een veelvoorkomende reparatie aan een elektrische fiets het vervangen van de banden. Bij een leasefiets met servicecontract gaan ook deze rekeningen naar de leasemaatschappij. Gaat het om een schade? Dan geldt er bij lease vaak een eigen risico. Neem daarom altijd de tijd om de leasevoorwaarden goed door te nemen.

In Nederland worden elk jaar naar schatting tussen de 450.000 en 800.000 fietsen gestolen. Bij een dure investering als een e-bike wil je hier graag tegen verzekerd zijn. En mocht je onverhoopt vallen met je fiets wil je deze schade ook goed kunnen laten herstellen. Wat een fietsverzekering kost, hangt onder andere af van het type verzekering (aflopend of doorlopend), waar je woont en wat de waarde is van je fiets. Bij ANWB kun je de kosten van jouw fietsverzekering berekenen. Bij koop, heb het afsluiten van een verzekering zelf in de hand. Bij lease zit dit bij het maandbedrag inbegrepen en ben je goed verzekerd tegen diefstal en schade, maar: check altijd je eigen risico.

Als je de e-bike hebt gekocht, loop je misschien tegen onverwachte kosten aan, maar als je de fiets doorverkoopt is dat geld van jou. Een leasefiets is niet van jou, dus de restwaarde ook niet. Helaas is het wel zo dat jouw e-bike door de razendsnelle verbeteringen van nieuwere e-bikes snel in waarde zal dalen. Verzekeraars gaan bij de duurdere e-bikes uit van zo'n 12,5% afschrijving per jaar. Daarentegen fiets je als je leasecontract afloopt en je een nieuwe afsluit, zo weer op een gloednieuwe fiets de deur uit. Wil je jouw 'oude' leasefiets na de leaseperiode toch overnemen? Dan kan dat vaak ook.

Een keuze maken, blijft altijd lastig. Belangrijk is dat je een keuze maakt die aansluit bij jouw wensen en de manier waarop je de e-bike beoogt te gebruiken. Heb je het idee nog niet genoeg over fietslease te weten? We hebben nog meer fietslease informatie voor je verzameld.

Speciaal voor jou geselecteerd