Elektrische fiets opvoeren
E-bike tuning: lekker snel, niet zo slim
Met een kleine technische ingreep, ook wel e-bike tuning genoemd, kun je op een elektrische fiets veel harder fietsen dan de toegestane 25 km/u. Nog harder fietsen lijkt een groot voordeel, maar mág het eigenlijk wel? Vijf redenen waarom je een elektrische fiets beter níét kunt opvoeren.
E-bike tuning verandert de constructie
Je mag je e-bike opvoeren, maar je mag er dan niet zomaar mee op de openbare weg fietsen. Zodra een elektrische fiets is opgevoerd om harder te kunnen dan 25 km/u, voldoet deze niet meer aan de eisen waarmee de fiets op de weg is toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe snel of langzaam je fietst. Het gaat erom dat bij een elektrische fiets de trapondersteuning moet stoppen bij 25 km/u. Verander je die, dan verander je de constructie van de fiets.
Toch je e-bike opvoeren, en dan?
Voordat een e-bike die door een technische aanpassing trapondersteuning kan leveren boven de 25 km/u aan het verkeer mag deelnemen, moet de RDW deze goedkeuren. Als dat eenmaal gedaan is, is de fiets feitelijk een speed pedelec. Omdat de hogere snelheid extra gevaar met zich meebrengt, gelden daarvoor andere regels. Kentekenplaatje, WA-verzekering, speciale fietshelm en zijspiegel zijn vanaf dat moment verplicht. Ook mag de fiets niet meer op gewone fietspaden. Voor wie harder wil kunnen fietsen, is er dus de speed pedelec. Die is uitgerust met onderdelen die de hogere snelheid aankunnen, zoals een sterkere motor en goede schijfremmen.
Elektrische fiets opvoeren: 5 belangrijke nadelen
1. Reguliere e-bikes zijn niet geschikt voor hogere snelheden
De meeste elektrische fietsen zijn niet geschikt voor hoge snelheden. Dat maakt hard fietsen gevaarlijk. Het ontwerp van veel elektrische fietsen is niet ideaal om op hoge snelheid door een bocht te suizen. Het frame is niet stijf genoeg, door de rechtop-fietshouding wordt te weinig druk op het voorwiel uitgeoefend, enzovoort. Daardoor ga je sneller onderuit dan bijvoorbeeld op een racefiets of speed pedelec. Bovendien zijn remsystemen als V-brakes en rollerbrakes minder geschikt om bij hoge snelheden een fiets in korte tijd tot stilstand te brengen. Dit is gevaarlijk in situaties die om een noodstop vragen.
2. Gevolgen voor je fietsverzekering
Fietsen met een opgevoerde e-bike kan gevolgen hebben voor je fietsverzekering. Bijvoorbeeld omdat de fiets bij een valpartij meer schade oploopt door de hogere snelheid. Lees de eigen verzekeringsvoorwaarden hier op na.
3. Gevolgen voor je aansprakelijkheidsverzekering
Stel, je veroorzaakt letsel. Als je fiets is opgevoerd en de te hoge snelheid is (mede) de oorzaak van het ongeval, dan kan dit gevolgen hebben voor je aansprakelijkheidsverzekering. Dekt deze de schade niet, dan moet je die zelf vergoeden. Dat bedrag kan behoorlijk oplopen als er letsel is.
4. Snellere slijtage
Meer slijtage, minder garantie. Doordat de fiets anders wordt gebruikt en zwaarder wordt belast dan waarvoor hij bedoeld is, zullen onderdelen sneller verslijten. Dat is een extra kostenpost. Bovendien verander je iets aan de constructie. Verschillende fabrikanten, zowel van e-bikemotoren als van fietsen, waarschuwen dat de garantie vervalt wanneer blijkt dat een e-bike opgevoerd is. Ook proberen fabrikanten van motoren het opvoeren van e-bikes te ontmoedigen met software-updates en andere technische ingrepen.
5. Kans op strafvervolging
Met een opgevoerde elektrische fiets kun je gevaarlijke verkeersituaties veroorzaken met mogelijke grote gevolgen, waarvoor je strafrechtelijk vervolgd kan worden. Sta ook stil bij een grotere kans op fietsongelukken.
Maximaal toegestaan totaalgewicht van je fiets
Alle fietsen, elektrisch en regulier, kennen een maximaal toegestaan totaalgewicht. Dat gewicht is belangrijk, want alle onderdelen van de fiets zijn – minimaal – berekend op het MTT. Als je een fiets langdurig overbelast, bestaat de kans dat onderdelen (af)breken.
Deel deze pagina