ANWB standpunt speed pedelec

  • De ANWB vindt de speed pedelec een interessant vervoersmiddel. Het kan een goed alternatief zijn voor forensen die met de auto dagelijks 15 tot 40 kilometer naar hun werk afleggen.
  • Uiteraard moet ook de veiligheid van de andere fietsers op het fietspad gewaarborgd zijn. Vanaf 1 januari 2017 behoort de speed pedelec tot de bromfietsen en mag hij daarom alleen op de rijbaan en op de gecombineerde fiets/bromfietspaden rijden. Ook daar moet goed worden toegezien op een veilig samenspel tussen speed pedelec-gebruikers en het andere verkeer.
  • Tegenstanders van deze maatregel (waaronder de ANWB)  zeggen dat dit te onveilig is voor (snelle) fietsers om op de rijbaan te rijden. Gemiddeld wordt er 35 km/u gereden met een high speed e-bike. Bij dergelijke snelheden is het niet verstandig om de speed pedelec in de stad te mengen met het autoverkeer. Voor een groot deel van de gebruikers is het snelheidsverschil veel te groot. ANWB bepleit een keuzemogelijkheid voor de speedpedeleccer, fietspad of rijbaan, waarbij hij zijn snelheid aan de omstandigheden aanpast.
  • Volgens de huidige definiëring mag de speedpedelec niet op snelfietsroutes (omdat die verboden zijn voor bromfietsen). De ANWB vindt dit een onacceptabele consequentie van de administratieve bromfietsbenadering. Vrijstelling voor speedpedelecs op deze paden is niet meer dan logisch.

Meer over de speed pedelec