Top 10 oorzaken van fietsongelukken
Fietsers lopen het meeste risico in het verkeer
Miljoenen Nederlanders zitten dagelijks op de fiets. De steeds drukkere fietspaden én steeds meer snelle, elektrische fietsen in het verkeer vergroten het risico op een fietsongeluk aanzienlijk. In 2023 vielen er 684 verkeersdoden, waarvan de grootste groep (39%) fietsers zijn. Zestigplussers vormen hierin de grootste risicogroep. Hoe komt dat – en hoe kunnen we dit veranderen?
Elk jaar lopen steeds meer fietsers bij een ongeluk oppervlakkig tot zwaar letsel op. Naar schatting
kwamen 134.000 verkeersslachtoffers binnen via de SEH (spoedeisende hulp). 70% van het totaal aantal verkeersslachtoffers is fietser. Dit blijkt uit recent onderzoek dat is gedaan door de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Effectievere maatregelen zijn nodig om het aantal verkeersslachtoffers tegen te gaan. Zoals bredere en betere fietspaden, bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers én meer handhaving. Denk aan streng en gericht optreden tegen opgevoerde elektrische fietsen zoals fatbikes.
Top 10 oorzaken fietsongelukken
44 procent van de fietsers die belandde op de spoedeisende hulp wijt het fietsongeval aan het eigen gedrag. Dit is de top 10.
- Niet goed opletten
- Stuurfout maken
- Te hard rijden
- Plotseling stoppen op het fietspad
- Achterom kijken
- Uit balans raken door bagage op/aan het vervoermiddel
- Voet glijdt van de trapper
- Blijven haken tijdens het stoppen en afstappen
- Remfout maken
- Afgeleid zijn door smartphone
(Bron: VeiligheidNL)
Andere oorzaken van ongeval met de fiets
Een andere oorzaak die vaak wordt genoemd is de slechte staat van fietspaden. Boosdoeners zijn bijvoorbeeld smalle of slecht onderhouden paden (zoals kuilen, scheuren of boomwortels in het wegdek). Ook losliggend materiaal, bijv. zand, grind en bladeren op de weg, zorgt voor ongelukken.
26 procent van de mensen die als gevolg van een fietsongeval op de spoedeisende hulp terechtkwam, geeft aan dat het ongeluk gebeurde door het gedrag van een andere weggebruiker. Die verleende bijvoorbeeld geen voorrang, lette niet goed op, stak onverwacht over of sloeg af zonder richting aan te geven.
En ook weersomstandigheden zoals neerslag en gladheid spelen een rol, evenals de eigen lichamelijke conditie. Denk aan moeheid of alcoholgebruik. Ten slotte worden ook mankementen aan de fiets of voeten tussen de spaken (uiteraard met ongevallen bij kinderen) genoemd.
Top 3 zwaar letsel
Het aantal slachtoffers van verkeersongevallen dat in het ziekenhuis moet worden behandeld blijft stijgen. 55-plussers vormden in 2023 met 42% de grootste groep van de fietsslachtoffers volgens cijfers van VeiligheidNL. Dat is een stijging van maar liefst 35% t.o.v. 2014. Onderzoekers wijten deze grote stijging grotendeels aan de opmars van de elektrische fiets. Desondanks belandt de ‘gewone’ fietser nog altijd het vaakst met letsel op de spoedeisende hulp. Volgens VeiligheidNL komen deze drie vormen van ernstig letsel het meest voor:
- Botbreuk (43%)
- Hersenschudding (13%)
- Schedel-/hersenletsel (4%)
Wat kun je zelf doen?
72 procent van de slachtoffers gaf aan dat het ongeluk voorkomen had kunnen worden. Vooral wanneer het ongeval werd veroorzaakt door eigen gedrag. Wat er in het algemeen anders kan? Je zou bijvoorbeeld met meer aandacht kunnen fietsen en meer rekening kunnen houden met de omgeving. Zorg voor goed onderhoud aan je fiets: heb je goede remmen en doet je verlichting het? En mocht er toch onverhoopt iets naars gebeuren: de kans op hoofdletsel verklein door een fietshelm te dragen. Volgens VeiligheidNL verlaag je het risico op hoofdletsel door het dragen van een fietshelm met maar liefst 62% .
Wil je meer weten over wat jij kunt doen om onze fietspaden veiliger te maken?
Deel deze pagina