Vaak problemen na aanschaf e-bike
29 maart 2021
Vier op de tien ANWB-leden die de afgelopen drie jaar een e-bike hebben gekocht, krijgen problemen met de fiets. Dat blijkt uit een enquête onder meer dan tweeduizend ANWB-leden.
De meeste problemen hebben te maken met de elektronica, accu of de motor. Nog specifieker: de meestgenoemde problemen zijn technische storingen (9%), accuproblemen (8%), problemen met de versnellingen (6%), het display (6%) en de motor (5%).
De afhandeling van e-bikeproblemen
Het goede nieuws is dat de verkoper – en dan vooral de lokale fietsspeciaalzaak – deze problemen bijna altijd naar tevredenheid afhandelt. Acht van de tien ANWB-leden is daarover dik tevreden.
Veruit de populairste aankooplocatie is een fietsspeciaalzaak (71%). Een e-bike kopen rechtstreeks bij de fabrikant (7%), online bij een fietsenspeciaalzaak of fabrikant (6%), bij een ‘experience center’ (3%) of een busje aan huis laten komen (2%) is minder populair. Ook over de afhandeling van problemen zijn ANWB-leden (38%) minder vaak tevreden als de fiets via die kanalen wordt gekocht.
Het belang van deskundige en volledige informatie
Hoe maak je de grootste kans om ook achteraf tevreden te zijn over de aankoop van je e-bike? Een proefrit maken is het belangrijkst, vindt 68 procent. Ook informatie van een deskundige verkoper (55%), het gevoel een goede prijs betaald te hebben (54%) en voldoende informatie inwinnen via bijvoorbeeld brochures, internet of een e-bike test (47%) scoren hoog bij het maken van een goede keuze.
ANWB-leden die het gevoel hebben een te hoge prijs betaald te hebben (23%), die voor hun gevoel onvoldoende informatie hebben ingewonnen (19%) of die de deskundigheid van de verkoper onvoldoende vonden (18%), zijn veel vaker ontevreden over hun aankoop.
Hoe voorkom je een kater na het kopen van een e-bike?
Dit zijn de belangrijkste adviezen op basis van de enquête.
- Maak liefst meerdere, lange proefritten met meerdere modellen.
- Laat je uitgebreid voorlichten door deskundige verkoper(s).
- Betaal niet (veel) meer dan je van plan was.
- Win informatie in. Hoe meer informatie en kennis, hoe vaker de consument tevreden is over zijn aankoop.
- Ga voor je gewenste model. Bij 34 procent van de deelnemers gaf dat een goed gevoel over de aankoop.
- Kies voor een middenmotor: ANWB-leden met een e-bike met middenmotor hebben minder vaak problemen dan leden met een e-bike met voorwielmotor.
Lees hieronder het Kampioen artikel meer uitkomsten, tips en cijfers naar aanleiding van de enquête.
Verantwoording: de enquête werd gehouden in februari 2021. Iets meer dan tweeduizend ANWB-leden die de afgelopen drie jaar een e-bike hebben gekocht, vulden de online enquête in. Het onderzoek werd uitgevoerd door Blauw Research.
Deel deze pagina