Coronacrisis beïnvloedt e-bike markt in 2021

Krijg geen spijt als je op je nieuwe e-bike rijdt

Naar verwachting worden er in 2021 1.200.000 e-bikes verkocht. Een ongelooflijk aantal, zeker als je het afzet tegen het recordaantal van 420.000 in 2019. Omdat de vraag het aanbod overstijgt, schaft een flink percentage kopers niet de gewenste fiets aan. En dat is op z’n zachtst gezegd heel onverstandig.

1,2 miljoen e-bikes in 2021; hoe weten we dat?

Dit getal is de uitkomst van een grootschalige enquête van het onderzoeksbureau Multiscope onder duizenden Nederlanders van 18 jaar en ouder. In 2019 waren dit er volgens cijfers van de BOVAG 420.000. De meeste mensen willen de e-bike als stadsfiets gebruiken. Een derde van de ondervraagden is van plan een elektrische fiets te kopen voor woon-werkverkeer. Ook de wat sportievere e-bike is populair, gevolgd door elektrische bakfietsen, mountainbikes en ‘speed pedelecs’, die extra hard kunnen.

Hebben hoge cijfers met corona te maken?

Ja. Nu veel mensen hun vrije tijd anders moeten invullen – omdat winkels, bioscopen, musea en dergelijke dicht zijn – willen steeds meer mensen de natuur in. Wat dat betreft zal 2021 een kopie van 2020 worden. Exacte cijfers zijn (nog) niet bekend maar geschat wordt dat er in 2021 een stijging is van minimaal 25 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat komt ook omdat mensen geld over hebben. Om maar wat te noemen: er zijn ruim een miljoen landgenoten niet op wintersport gegaan. Het geld brandt in de portemonnee; mensen kunnen zich een mooie fiets makkelijker veroorloven. Daarbij is de e-bike een allemansvriend geworden en al lang niet meer uitsluitend voor senioren.

En nu zijn onderdelen niet meer voorradig?

De verkoop en het aanbod liepen tot de zomer van 2020 goed. Vanaf dat moment is er schaarste ontstaan. Hierdoor doen veel consumenten concessies. De klant komt de fietsenzaak binnen om een bepaald merk te kopen, met een bepaalde accu, een bepaalde motor en een bepaald aantal versnellingen. Hij gaat echter de deur uit met een totaal andere fiets omdat er haast geen keuze meer is. De wens om met een e-bike naar buiten te gaan is zo groot, dat hij zich daarop blindstaart en vooraf bepaalde wensen loslaat. Mensen die een huis- tuin- en keukenbike wilden kopen, verlaten de winkel niet zelden met een dure transportbike.

Bezint eer gij begint?

Dat is het dringende advies. Zet eerst goed op papier wat voor e-bike je wilt kopen, welk merk, waarvoor je hem wilt gebruiken en aan welke eisen hij moet voldoen. Bijt je daarin vast. Blijf bij je keuze, wees kritisch en zorg dat je niet met de verkeerde fiets naar huis gaat. Raadpleeg hiervoor ook de E-bike vergelijker. Vraag aan de fietsenmaker óf hij de fiets die jij wilt kopen kan leveren én wat de levertijd dan is. Die kan wel oplopen tot een half jaar. Heb je al een e-bike, dan kun je dat half jaar best overbruggen. Heb je geen e-bike en wil je eigenlijk niet wachten, pas dan heel overwogen je keuze aan. Laat ‘tijdsdruk’ geen reden zijn om een totaal andere fiets, die niet bij je past, aan te schaffen.

Is shoppen bij verschillende zaken een optie?

Ja. Dat is sowieso een must om tot de beste aankoop te komen. Eerst oriënteren. Zo kom je erachter welke fietsen nog beschikbaar zijn op de markt en dat veel merken pas begin van de komende zomer leverbaar zijn. Ook zullen er merken en types wel snel beschikbaar zijn. Maar wil jij wel merk B, terwijl merk A op je verlanglijstje stond? Waak voor deze valkuil. Bekijk ook deze e-bike aankooptips.

Schaarste zorgt ook voor hogere prijzen?

De e-bike is met een prijsopmars bezig omdat er steeds meer vraag naar is en de techniek geavanceerder wordt. Tijdens de E-bike van het Jaar-verkiezing werd duidelijk dat bij heel veel nieuwe bikes de accu in het frame is verwerkt. Dat is een dure oplossing. En remblokken worden vaker vervangen door hydraulische schijfremmen. E-bikes boven de 3.000 euro zijn inmiddels eerder regel dan uitzondering. Kijk dus heel kritisch wat voor jou écht belangrijk is voordat je de hoofdprijs betaalt.

Veel mensen hebben hun droom-e-bike, maar de onderdelen zijn niet meer leverbaar. Wat nu?

Op het gebied van banden en versnellingsapparaten is de schaarste het grootst. Is jouw band uitverkocht en niet leverbaar? Kies voor een band die het dichtst in de buurt komt bij jouw favoriete versie. Dat geldt ook voor je versnellingsmechanisme. Koop je een totaal ander systeem dan is de kans groot dat ergernis jouw deel is en je de fiets in de schuur laat staan. Wees kritisch, oriënteer je breed en neem geen genoegen met minder. Het gevaar van spijt ligt in de huidige e-bike markt écht op de loer.

Meer informatie over e-bikes

Ook interessant
5 e-bikes met lage instap
7 e-bikes geschikt voor woon-werkverkeer

Speciaal voor jou geselecteerd