Een elektrische fiets kopen: waar moet je op letten?

Bij het kopen van een elektrische fiets moet je met verschillende zaken rekening houden. Wij leggen je graag uit waar je op moet letten, zodat je straks fijne fietstochten kunt maken op een fiets die voor jou het meest geschikt is. 

Elektrische fiets kopen

Als je een fiets gaat kopen komen er veel vragen op je af. Welke framemaat heb je bijvoorbeeld nodig? Of welk type rem kies je? Zijn alle fietszadels hetzelfde? Dit zijn algemene vragen die gelden voor zowel e-bikes als niet-elektrische fietsen. Meer informatie over deze algemene vragen lees je hier

Het kopen van een elektrische fiets is echter een stuk ingewikkelder dan het kopen van een niet-elektrische fiets. Koop je een verkeerde, dan heb je er minder lang plezier van, kom je voor extra kosten te staan en kun je er geen optimaal gebruik van maken. Je goed voorbereiden op de aanschaf van een e-bike is daarom van groot belang. Wij hebben een aantal zaken voor je op een rij gezet waarvan wij vinden dat zij belangrijk zijn om goed over na te denken bij het kopen van een elektrische fiets. Lees snel verder.

Soorten elektrische fiets

Er zijn verschillende soorten elektrische fietsen te koop. De meest voorkomende zijn de elektrische stadsfiets, elektrische bakfiets, elektrische vouwfiets en de speed pedelec.

Deze verschillende e-bikes kun je in de volgende twee groepen onderverdelen:

Elektrische stadsfietsen, elektrische vouwfietsen en elektrische bakfietsen zijn 'normale' e-bikes. Dit zijn fietsen met trapondersteuning die ervoor zorgen dat trappen net iets lichter en makkelijker gaat. Feitelijk is een fiets met trapondersteuning niets anders dan een fiets met een motor erin die niet op eigen kracht kan wegrijden of in beweging blijft. Anders gezegd: de trapondersteuning helpt alleen wanneer de trappers daadwerkelijk bewegen. Op deze trapondersteuning zit een begrenzer, zodat je niet harder kan dan 25 kilometer per uur. Met deze e-bikes kun je gewoon op het fietspad fietsen. Je hoeft hiervoor geen geel bromfietskentekenplaatje te kopen en ook niet verplicht een helm te dragen. Al raden wij het dragen van een helm wel aan.  

Speed pedelecs zijn fietsen met trapondersteuning waarbij je met flink bijtrappen een snelheid kan halen tot 45 kilometer per uur. Deze high speed e-bikes vallen voor de wet onder de bromfietsen. Dit betekent dat je bij een speed pedelec een geel bromfietskentekenplaatje moet voeren en je de overige verkeersregels voor bromfietsen moet volgen, zoals bijvoorbeeld het verplicht dragen van een helm.

Plek van de motor

Ga je op zoek naar een elektrische fiets, dan kom je er al snel achter dat de motor van een elektrische fiets op drie verschillende plekken kan zitten: in het voorwiel, in het midden bij het frame of in het achterwiel. Iedere plek heeft zijn eigen voor- en nadelen. Hieronder beschrijven wij de voordelen en nadelen per type motor.

Voordelen
Elektrische fietsen met een voorwielmotor zijn vaak goedkoper dan e-bikes met een midden- of achterwielmotor. Ook is een voorwielmotor stiller dan de andere soorten, past hij het beste bij het design van een fiets en is een frame met lage instap mogelijk. Je kunt bij de voorwielmotor kiezen voor een dichte kettingkast die weinig onderhouden hoeft te worden. Tot slot heb je bij een elektrische fiets met voorwielmotor de mogelijkheid tot ‘vrijloop’. Dit betekent dat je ook zonder trapondersteuning kunt fietsen.

Nadelen
Bij een elektrische fiets met een voorwielmotor heb je het gevoel dat er aan de fiets wordt getrokken en het duurt één tot twee tellen voor de motor in actie komt. Bij een gladde ondergrond heb je eerder last van wielspin (het doorslippen van de wielen). Dit kan lastig zijn op zandwegen, bij vallende bladeren, sneeuw en ijzel. Door het gewicht in het voorwiel kan sturen iets zwaarder zijn dan bij een gewone fiets. De trapondersteuning bij een e-bike met voorwielmotor is minder krachtig dan bij de andere motoren, wat nadelig is op heuvelachtig terrein. Ook is een e-bike met motor in het voorwiel lastiger op te tillen aan de voorkant.

Voordelen
Elektrische fietsen met een middenmotor zijn het populairst. Dit komt door de fijne fietservaring die zij bieden. De energie van de motor komt direct in actie en wordt overgebracht naar de trapas, net zoals je benen doen op een niet-elektrische fiets.

Verder meet een krachtsensor de kracht die je uitoefent op de trappers en past hij de trapondersteuning daar op aan. Hoe minder hard je trapt, hoe meer de fiets dus meehelpt. Dat is vooral handig tijdens het wegfietsen uit stilstand of bij het fietsen met extra gewicht als bijvoorbeeld de kinderen achterop zitten of je boodschappen aan het stuur hangen. Knijp je in je handrem? Dan stopt de trapondersteuning automatisch.

Een ander groot voordeel van een middenmotor is de plek waar deze op de fiets is gemonteerd: laag in het midden van de fiets, bij de trapas. Hierdoor wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld en dat maakt deze fiets stabiel tijdens het fietsen en makkelijk te tillen (hij kiept niet naar voor of achter). Ook zit de middenmotor niet in de weg bij het plakken van zowel de voor- als achterband.

Nadelen
De middenmotor is storingsgevoelig en duurder dan de andere motoren. Ook heeft een fiets met een middenmotor een hogere instaphoogte.

Bij oudere elektrische fietsen met een middenmotor zijn er nog andere nadelen waar je rekening mee moet houden. Zo is de behuizing niet spatwaterdicht en steken naast de stroomkabels ook de trappers en de ketting of aandrijfriem uit. Ook hebben zij een tandwieloverbrenging waardoor ze rumoerig zijn en soms is er schade aan de ketting en versnellingen door de kracht van de motor. Bij de nieuwe elektrische fietsen met middenmotor zijn deze problemen opgelost.

Voordelen
Elektrische fietsen met een achterwielmotor geven de meest natuurlijke rijbeleving. Een fiets zonder elektrische ondersteuning wordt immers ook aangedreven door het achterwiel. Verder stuurt een e-bike met een achterwielmotor strakker, is hij erg stil, heeft hij een lager gewicht en meer versnellingen waardoor je met name in heuvelachtig terrein beter af bent.  

Nadelen
Het gewicht is op de achterkant van de fiets gevestigd. Hierdoor kun je de fiets lastiger verplaatsen. Ook kun je niet zelf je achterwiel wisselen als je bijvoorbeeld een lekke band hebt. Na het wisselen van de band moet de ondersteuning namelijk met een computerprogramma opnieuw worden afgesteld. Voor het wisselen van je achterband moet je dus langs de fietsenmaker.

De fietsaccu

Er zijn ontzettend veel variabelen waar je bij een accu rekening mee moet houden. En omdat een accu vaak korter meegaat dan je fiets zelf, is het erg belangrijk om voor een accu te kiezen die goed past bij jouw persoonlijke behoeften.

De eerste keuze die je moet maken is of je een uitneembare accu neemt of één die vast zit in de fiets. Een uitneembare accu kun je overal mee naartoe nemen en opladen, dus ook binnenshuis. Nadeel is dat uitneembare accu's populair zijn bij fietsdieven. Stal je je fiets en kun je je accu niet apart op slot zetten, dan zal je hem dus altijd mee moeten nemen om diefstal te voorkomen.

Voorkomen van diefstal is dan ook gelijk het grootste voordeel van een vaste accu: een vaste accu kan niet zonder fiets gestolen worden. Verder kan een vaste accu mooi in het frame van een fiets weggewerkt worden, zodat je hem bijna niet ziet zitten. Nadeel van een vaste accu is dat je altijd een stroompunt nodig hebt op de plek waar je je fiets stalt. Tijdens een lange fietstocht je accu ergens snel opladen kan daarom problematisch zijn.

De meest gangbare plek voor een accu is onder de bagagedrager achter. Hier is de accu makkelijk uit te nemen en goed verborgen bij het gebruik van fietstassen. Er is nog een mogelijkheid om voor een accu achterop de fiets te kiezen: bij sommige modellen is de accu standaard opgeborgen in een fietstas achterop. Wij raden echter aan om een fiets uit te zoeken waarbij de accu in het midden van de fiets zit, bijvoorbeeld aan het frame onder het zadel. Op deze manier is de accu veilig en goed beschermd weggewerkt en ligt het extra gewicht van de accu in het midden van de fiets.

Er zijn drie verschillende soorten accu's:
1. NiMh (nikkel-metaalhybride)
2. Li-ion (li-ion mangaan)
3. Lithium-ion-polymeer
Alle nieuwe accu's beschikken over de li-ion-techniek. Deze accu's zijn kleiner, hebben minder last van zelfontlading, laden sneller op en zijn milieuvriendelijker.

Het belangrijkste van een accu is de capaciteit. De capaciteit bepaalt namelijk voor een groot deel de actieradius. Deze actieradius geeft aan hoeveel kilometer je onder ideale omstandigheden kunt fietsen met één volledig opgeladen accu. Je kunt dit vergelijken met een benzinetank van een auto. Hoe groter de benzinetank (capaciteit), hoe verder je kunt rijden (actieradius).

Fiets je vaak lange afstanden? Kies dan voor een accu met een grote capaciteit. Als je alleen korte afstanden fietst dan kun je kiezen voor een accu met een kleinere capaciteit. Accu’s met een kleinere capaciteit zijn vaak ook goedkoper dan accu’s met een grote capaciteit.

Laatste tip met betrekking tot de accu: vraag altijd naar de garantieduur van verschillende accu's. De garantieduur verschilt namelijk per merk. Als je een ideale accu hebt gevonden en hij vervolgens maar één jaar garantie heeft, kun je alsnog voor nare verrassingen komen te staan. Een accu vervangen is namelijk niet goedkoop.

Heb je nu al een goede elektrische fiets en ben je alleen op zoek naar een nieuwe accu? Via de ANWB koop je tegen een scherpe prijs een fietsaccu van hoogwaardige kwaliteit. Meer informatie over ANWB Fietsaccu kopen

Type versnelling

Doordat er op een elektrische fiets ook rij- of ondersteuningsprogramma's zitten, spelen de versnellingen op een e-bike een andere rol dan op een gewone, niet-elektrische, fiets. Bij het kopen van een elektrische fiets kun je kiezen voor drie verschillende soorten versnellingen.

Voordelen
Met een derailleur heb je de beschikking over een groot aantal versnellingen, oplopend tot 27 versnellingen. Dit is vooral handig bij fietstochten in heuvel- en bergachtig gebied. E-bikes met een derailleurversnelling zijn ook vaak lichter dan e-bikes met een ander type versnelling. Dit fietst niet alleen lichter, ook loop je minder snel op tegen het maximale beladingsgewicht van een fietsendrager bij eventueel vervoer van je fiets op je auto.

Nadelen
Een derailleurversnelling is onderhoudsgevoelig en slijt snel. Door het open systeem is hij vatbaar voor vocht en vuil, waardoor je versnelling soms kan gaan haperen.

Voordelen
De naafversnelling is vrijwel onderhoudsvrij. Het is een gesloten systeem waarbij de versnellingen opgeborgen zijn in de naaf van het achterwiel. Hierdoor zijn zij niet vatbaar voor vocht en vuil en heb je geen last van een krakende ketting. Ook is het bij een naafversnelling makkelijker om de versnellingen te bedienen en kun je schakelen als je stilstaat.

Nadelen
Doordat de versnellingen in de naaf van het achterwiel zitten, is het moeilijk om het wiel te verwijderen bij het wisselen van een fietsband. Daarnaast heb je bij een naafversnelling de beschikking over minder versnellingen, vaak maar zeven of acht.  

Met een automatische versnelling stel je je ideale versnelling met alleen je hand in. Je hoeft daarbij niet de trappers te gebruiken. Er zijn verschillende automatische systemen. Bij het ene systeem stel je met een draai aan het handvat je versnelling in. Bij een ander systeem is het mogelijk om op het display van je e-bike je favoriete tempo in te stellen. Tijdens het fietsen zoekt het systeem dan automatisch naar de juiste versnelling voor jouw ingestelde tempo.

Gewicht van de fiets

Elektrische fietsen zijn zwaarder dan gewone fietsen. Dit komt vooral door het materiaal waarvan een e-bike is gemaakt. De meeste zijn gemaakt van staal, aluminium, titanium, carbon of magnesium. Ieder materiaal heeft zijn eigen sterkte en gewicht. Het is maar net wat jouw voorkeur heeft: een sterke, zwaardere fiets of een iets minder sterke, lichtere fiets. Een zwaardere e-bike hoeft geen probleem te zijn, tenzij je de fiets veel optilt bij bijvoorbeeld het plaatsen van de e-bike op een fietsendrager.

Kopen: in fietsenwinkel of online?

Elektrische fietsen kun je zowel bij een fietsenwinkel als online kopen. Voordeel van kopen bij een fietsenwinkel is dat je al je vragen direct kunt stellen aan de verkoper. Online fietsenwinkels vermelden veel informatie, maar vaak is deze niet volledig. Ook kun je geen vragen stellen die voor jou specifiek van belang zijn en laat de service soms wat te wensen over. Daarnaast zijn er nog andere voor- en nadelen tussen het kopen van elektrische fiets online of bij een fietsenmaker. Die lees je hieronder.

In het totaalaanbod van elektrische fietsen zijn grote prijsverschillen te zien. Er zijn e-bikes te koop vanaf een paar honderd euro, maar ook van een paar duizend euro. Onthoud: bij elektrische fietsen is goedkoop vaak duurkoop. Voor een kwalitatief goede elektrische fiets moet je denken aan een prijs vanaf ongeveer €1200,-. E-bikes boven de €2500,- zijn vaak uitgerust met meer geavanceerde technieken en luxere onderdelen. Online zijn elektrische fietsen vaak voordeliger. Kortingen kunnen oplopen tot ruim 15% van de adviesprijs.

Het is belangrijk om een lange proefrit te maken als je een e-bike gaat kopen. Je kunt dan ervaren hoe de energie-inhoud van de accu is, de mate van trapondersteuning en de kracht van de motor. Ook moet de fiets je een veilig en goed gevoel geven, dus niet 'gaat de fiets er met mij vandoor'.

Een proefrit is makkelijk te regelen als je een elektrische fiets bij een fietsenwinkel koopt. Als je online koopt kun je kijken of de webwinkel een verkoopbezoek aan huis aanbiedt. Op die manier kun je proefrijden op de e-bike in je eigen buurt. Een verkoopbezoek aan huis houdt niet in dat je verplicht bent tot het kopen van de fiets, hoe overtuigend of aanhoudend de verkopers ook zijn.

De service en aftersales zijn bij een fietsenwinkel een stuk beter geregeld. Zo krijg je bij een fietsenwinkel bijna altijd een gratis eerste servicebeurt en wordt je fiets optimaal afgesteld na aankoop. Bedenk wel: een e-bike kopen bij een fietsenwinkel is vaak iets duurder, maar door de service en het onderhoud dat zij bieden heb je langer plezier van je elektrische fiets.

Recht op garantie

Bij sommige fietsmerken heb je alleen recht op garantie als je na het kopen van een elektrische fiets een (online) formulier invult. Vraag dit na bij je verkooppunt als je voor een specifiek merk hebt gekozen. Bewaar ook alle bonnen en correspondentie van de aankoop, zodat je deze later kunt overleggen bij een eventuele garantie- of verzekeringsaanvraag.

Fiets ombouwen

Heb je nog een mooie fiets en zou je die liever met een motor willen gebruiken? Dat kan! Met de e-bike kit is het gemakkelijk om een gewone fiets om te bouwen naar een elektrische fiets. Onze fietsspecialist legt in de volgende video uit hoe je dit kunt doen.

Interesse om je fiets om te laten bouwen? Er zijn e-bike kits te koop waar je je fiets zelf mee kunt ombouwen, maar wij raden aan om dit te laten doen door een expert. Je kunt hiervoor onder andere terecht bij E-bike kit, RAT-Holland en F.O.N.. Zij kunnen je helpen bij het ombouwen van gewone fietsen, kinderfietsen, driewielers, ligfietsen en speciale fietsen.

 

Kopen of toch leasen?

Schrikt de hoge aanschafkosten van een elektrische fiets jou af? Dat kunnen we begrijpen. Gelukkig is er een alternatief om toch op een gloednieuwe e-bike te kunnen fietsen: fietslease. Je hoeft er niet in één keer diep voor in de buidel te tasten, maar betaalt een vast bedrag per maand. Onverwachte kosten, zoals schade en onderhoud zijn in dat bedrag inbegrepen. Wat past beter bij jou, een elektrische fiets leasen of toch kopen?

Tot slot: voorkom dat je fiets wordt gestolen

Als je na lang zoeken eindelijk een nieuwe elektrische fiets gekocht hebt, dan wil je natuurlijk niet dat deze gestolen wordt. Wij hebben een aantal tips op een rij gezet om het fietsendieven zo moeilijk mogelijk te maken. 

Bekijk tips om fietsdiefstal te voorkomen

Speciaal voor jou geselecteerd