Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Platooning - rijden in een treintje

Bij platooning rijden (vracht)wagens op korte afstand van elkaar. De voorste (vracht)auto bepaalt de snelheid en richting en de andere (vracht)auto’s volgen in een 'treintje'. Deze manier van rijden is mogelijk dankzij de technologie van geautomatiseerd rijden, zoals bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control (een systeem dat automatisch snelheid en afstand aanpast aan de auto voor je) en Lane Keeping Assist (een systeem dat de auto tussen de belijning van de rijstrook houdt). Steeds meer nieuwe auto’s worden met deze geavanceerde systemen uitgerust.

Wat vindt de ANWB

De ANWB streeft ernaar dat haar leden in vrijheid en met plezier onderweg kunnen zijn. Intelligente voertuigsystemen kunnen hier een bijdrage aan leveren door energiebesparing, lagere uitstoot van CO2, veiliger en comfortabeler rijden en minder files. Platooning kan in de toekomst bijdragen aan meer veiligheid, een betere doorstroming en een lager energieverbruik. Om die reden vindt de ANWB het belangrijk dat er proeven worden gehouden, zoals met platooning.
Belangrijke randvoorwaarden zijn daarbij dat technologie op een veilige manier toegepast kan worden en dat de privacy (van data) is gewaarborgd. De ANWB is van mening dat de consument zelf moet kunnen bepalen wie toegang krijgt tot de data die door de auto worden verzameld.

Actueel: praktijktest op de A2

Op woensdag 16 maart 2016 werd voor het eerst in Europa op de openbare weg een praktijktest met 50 personenauto’s van verschillende merken gedaan. Daarbij bepaalden de auto’s zelfstandig hun snelheid en de afstand tot hun voorligger. De ANWB reed mee met 2 auto's.

Deelname aan de test levert de ANWB waardevolle informatie op over de werking van deze nieuwe systemen, hoe bestuurders ermee omgaan en hoe de systemen in onderlinge samenhang werken. Op basis van deze ervaring kan de ANWB haar leden beter informeren over de voor- en nadelen van de systemen en aandachtspunten in het gebruik.