logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Kia Soul III

Dure grap

Kia e-Soul DynamicLine

Pluspunten
  • Rijbereik
  • Binnenruimte
  • Garantietermijn
Minpunten
  • Prijs
  • Smaakgevoelig

Ook de nieuwste Kia Soul is weer uitsluitend als elektrische auto verkrijgbaar. De eigenzinnige ruimtewagen profiteert van dezelfde aandrijflijn als de e-Niro. Hoewel de e-Soul kleiner is, vragen de Koreanen er meer geld voor. Hoe zit dat?

Conclusie

De nieuwe Kia e-Soul is niet alleen in omvang gegroeid, maar profiteert daarnaast van een fors groter batterijpakket. De aandrijflijn en garantietermijn zijn gelijk aan die van de e-Niro, maar toch betaal je er meer voor. Dat prijskaartje maakt van de e-Soul een dure grap: het is een smaakgevoelige auto, die minder ruimte biedt dan de Niro. De ruimtewagen kan alleen schermen met een snellere levertijd, maar dan moet je er wel in gezien durven worden.

Type auto en prijs

De Kia Soul zag in 2009 het levenslicht als een kleine MPV, maar groeide uit tot het elektrische boegbeeld van de Koreaanse autofabrikant. Sinds 2014 wordt het model in Europa uitsluitend als EV gevoerd. Inmiddels heeft de Soul in de showroom gezelschap gekregen van de eveneens volledig elektrische e-Niro. De derde generatie van de olijke gezinswagen beschikt over precies dezelfde aandrijflijn. Een stevige upgrade ten opzichte van het uitgaande model, want op een volle lading stroom komt de Kia tegenwoordig meer dan 450 kilometer ver. Zo’n Niro is 20 centimeter groter, maar desondanks vragen de Koreanen er minder geld voor: de EV is vierhonderd euro goedkoper dan de e-Soul, waarvan de prijslijst bij € 42.995 begint. Voor de e-Niro bestaat er echter een wachtlijst van een jaar. De e-Soul staat binnen een half jaar na het plaatsen van je bestelling voor de deur. De beroemde zeven jaar fabrieksgarantie geldt ook voor deze Kia en die termijn is eveneens van toepassing op het batterijpakket.

Hoe rijdt de e-Soul

De e-Soul mag dan een moderne aandrijflijn hebben, hij doet geen moeite te verhullen met welke bedoeling hij aanvankelijk op de markt is gebracht. De markante Kia is in de basis tenslotte als familiewagen bedoeld en dat kun je niet alleen goed zien; je merkt het ook wanneer je achter het stuur plaatsneemt. Hoewel de 204 pk en 385 Nm sterke e-Soul een gemene duw in je rug uitdeelt wanneer je het stroompedaal onachtzaam intrapt, is het geen liefhebber van een actieve rijstijl. De besturing biedt ondanks aanpassingen aan de stuurinrichting nog altijd weinig gevoel en dankzij zijn hoge koets helt de MPV behoorlijk over in de bocht. De sport zit hem bij de elektrische Kia echter niet in hard rijden. Deze nieuwe modelgeneratie beschikt voor het eerst over zogenaamde ‘single pedal’-techniek. De flippers achter het stuur zijn niet bedoeld om van verzet te wisselen, maar om de mate van regeneratie te bepalen. Wanneer je de linker hendel naar je toe haalt, kun je de auto tot stoppen brengen zonder je rempedaal aan te raken. De e-Soul is niet de eerste EV die over zulke techniek beschikt, maar wat geeft dat? Alternatieven als de Opel Ampera-e en Nissan Leaf worden er een stuk leuker door om mee te rijden en dat geldt nu dus ook de voor de Kia. Het is iedere rit opnieuw een uitdaging om inderdaad de mechanische remmen niet aan te spreken. Dat je daardoor beter leert anticiperen, is ook voor je medeweggebruikers een pluspunt. De e-Soul biedt een hoge zit en het zicht rondom is redelijk, op de dode hoek over je rechterschouder na. De beschikbare aanvullende veiligheidsuitrusting is uitgebreid, van een file-assistent tot actieve dode hoek signalering. De Kia grijpt dan in wanneer er verkeer in je dode hoek opduikt, maar jij toch van rijstrook probeert te wisselen. Die systemen zijn niet allemaal standaard: adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en een noodstopsysteem zitten wél bij de vanafprijs inbegrepen.

De e-Soul van binnen

Zijn onderscheidende uiterlijk is een belangrijk aankoopargument, maar kan net zo goed een reden zijn om de e-Soul uit de weg te gaan. Het is nu eenmaal een smaakgevoelige auto om te zien. Dat geldt ook voor de binnenzijde van de Kia. In tegenstelling tot de andere modellen die de Koreanen momenteel voeren, heeft de e-Soul geen infotainmentscherm dat bovenop het dashboard is geplaatst. In plaats daarvan prijkt er in de auto een prominente middenconsole, die met zijn ronde vormen aan het binnenste van hedendaagse Mini’s doet denken. Het interieur van de elektrische Kia is opgetrokken uit zachte kunststoffen en kan worden opgeleukt met sfeerverlichting, die reageert op de maat van de muziek. Daarvoor is echter een meerprijs verschuldigd. Ten opzichte van het uitgaande model is de lengte van de e-Soul met 5,5 centimeter toegenomen. De wielbasis groeide met 3 centimeter. Goed nieuws voor de achterpassagiers, want zij profiteren hierdoor van extra beenruimte. De hoofdruimte was al riant, vanwege het hoekige design van de Kia. De kofferbak is ook stevig gegroeid. Voortaan kan er minimaal 315- en maximaal 1.339 liter aan spullen mee. De e-Soul beschikt bovendien over een dubbele bagagebodem, wat helpt bij het creëren van een vlakke laadvloer. Geinig is de mogelijkheid om de stroom uit het batterijpakket voor iets anders te gebruiken dan een lange rit. Zo moet je volgens de fabrikant in jouw e-Soul kunnen overnachten mét de airconditioning aan!

De e-Soul en het milieu

Bij sommige elektrische auto’s is het gissen waar de laadaansluiting zit. Zo niet bij de e-Soul, want die etaleert zijn laadklep prominent in de grille. De Kia ondersteunt iedere laadvorm, van een stopcontact thuis tot een snellader langs de snelweg. In het gunstigste geval kost een laadsessie 42 minuten. Opladen aan een openbaar laadpunt duurt 6 uur en 10 minuten. De e-Soul is voor het eerst leverbaar met een app, waarop je in de gaten kunt houden hoe het laadproces verloopt. In eerste instantie verschijnt de EV op de Nederlandse markt met een accupakket van 64 kWh. Er zit echter een versie met een 39 kWh batterij aan te komen. Die uitvoering komt weliswaar minder ver op een lading stroom (namelijk 276 kilometer), maar compenseert dat met een toegankelijker prijskaartje. Onze testauto heeft op papier een rijbereik van 452 kilometer. In de winter van 2020 gebruikten wij de Kia voor een rit naar de Oostenrijkse sneeuw, waarbij we tot 330 kilometer konden afleggen tussen twee laadbeurten. Daarbij reden we vrijwel uitsluitend snelwegkilometers en maakten volop gebruik van de verwarming. Verdeeld over twee reisdagen waren twee lunchstops en een overnachting genoeg om in groot comfort van Breukelen naar Ischgl te rijden. Over dik 1.700 kilometers gebruikten we gemiddeld 18,2 kWh per 100 kilometer.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.