logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Hyundai Ioniq I 1e facelift

Uit de schaduw

Hyundai IONIQ electric Premium

Pluspunten
  • Rijbereik
  • Rust aan boord
  • Standaard veiligheidsuitrusting
  • Kofferbakinhoud
Minpunten
  • Laadtijd
  • Hoofdruimte

De Hyundai IONIQ is op een aantal punten verbeterd, zodat hij in de showroom niet langer in de schaduw van de succesvolle Kona staat. De elektrische gezinswagen heeft bijvoorbeeld een grotere actieradius gekregen, al komt dat rijbereik wel met een prijs.

Conclusie

De Hyundai IONIQ electric stond ten onrechte in de schaduw van zijn broer de Kona. Een opfrisbeurt heeft hem veiliger, stiller en sneller gemaakt, maar aan de laadpaal ben je juist extra tijd kwijt. Het is de prijs die je betaaltvoor de grotere actieradius van dit vernieuwde model.

Type auto en prijs

De elektrische Hyundai IONIQ is een beetje ondergesneeuwd sinds zijn broertje de Kona diens intrede heeft gedaan. Die Kona heeft een groter rijbereik, maar kost ook meer geld. Bovendien zit er op de compacte crossover een fikse levertijd. Een tussentijdse opfrisbeurt moet de alweer uit 2016 stammende IONIQ hernieuwd in de kijker spelen. Het model wordt ook als hybride en plug-in hybride versie verkocht, maar het volledig elektrische exemplaar herken je aan een dichte grille. Daarvan is de vormgeving wel iets aangepast. Dat geldt ook voor de afwerking van het interieur. Maar het belangrijkste nieuws is de komst van een groter batterijpakket. De vernieuwde IONIQ electric kost minimaal € 36.995, waarmee de Koreaan duurder is dan rivalen als de Nissan Leaf (vanaf € 36.990) en Renault Zoe (minstens € 33.590).

Hoe rijdt de IONIQ electric

Aan boord van de elektrische Hyundai hoor je alleen de wind en banden. In het oorspronkelijke model waren zulke geluiden overmatig aanwezig; nu blijven ze meer op de achtergrond, omdat de Koreanen extra geluidsisolatie hebben toegepast. Hoewel het stuur van de IONIQ in diepte te verstellen valt, blijft het lastig om een goede zitpositie te vinden. Wie langer is dan 1.90 meter, zal ervaren dat de stoel niet genoeg naar beneden kan worden versteld. Je eindigt met jouw hoofd vlakbij- of tegen het dak (afhankelijk van het feit of je voor het optionele zonnedak hebt gekozen). De actieradius van de gezinsauto is niet alleen toegenomen; ook de elektromotor heeft aan kracht gewonnen. Voortaan levert de krachtbron 136- in plaats van 120 pk. Het koppel bedraagt maximaal 295 Nm. Er kan geen aanhanger achter deze uitvoering van de IONIQ. Het zijn nog altijd geen Tesla-specificaties, maar de acceleratie van de Hyundai begint in elk geval wat meer op die van een elektrische auto te lijken. Op dat punt schoot zijn voorganger te kort. Desgewenst kun je de EV met één pedaal besturen, al heb je daarbij wel je handen nodig: met de hendels achter het stuur bepaal je de mate waarin de IONIQ remenergie terugwint. Houd je de linker flipper ingedrukt, dan komt de auto compleet tot stilstand. Een welkome toevoeging, maar helaas is het beperkte zicht naar achteren bij het oude gebleven: de achterruit bestaat uit twee delen, waarbij het onderste raam rechtop staat. Dit wordt al gauw vies en kan dan alleen met de hand worden schoongemaakt. De Hyundai beschikt standaard over meerdere rijhulpsystemen, die onder de noemer ‘Smart Sense’ worden gebundeld. Denk daarbij aan systemen als actieve rijstrookassistentie, vermoeidheidsherkenning en een noodstopsysteem. Nieuw is een hulpsysteem, dat automatisch de nooddiensten inschakelt wanneer de airbags afgaan. Een aanvullende veiligheidsuitrusting in de vorm van adaptieve cruise control en dode hoek signalering is voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau: je kunt dergelijke systemen niet van de optielijst bestellen.

De IONIQ electric van binnen

Ook aan de binnenzijde kun je zien dat je met de vernieuwde IONIQ electric van doen hebt. Het infotainmentsysteem maakt geen deel meer uit van het dashboard, maar staat er bovenop. Verder zit er een inkeping in de overkapping van het instrumentencluster. De kofferbak is bij de facelift ongemoeid gelaten. Die is dus onverminderd 455 liter groot, waardoor je achterin meer spullen kwijt kunt dan bijvoorbeeld bij de Nissan Leaf het geval is. De Hyundai heeft een vlakke laadvloer in de aanbieding en onder de bagagebodem kun je mooi de laadkabels opbergen. Op de achterbank ondervinden lange inzittenden hinder van de aflopende daklijn; de beenruimte is wel in orde. Voorheen moest je het achterin zonder stroompunt voor je mobiele telefoon of spelcomputer stellen; dat is helaas bij hetzelfde gebleven. Nieuw is een pakket aanvullende diensten, dat je in staat stelt om bijvoorbeeld de thuis ingevoerde route over te dragen naar de IONIQ. Daarnaast kun je zien of de laadpaal die je in de buurt van jouw bestemming voor ogen hebt, beschikbaar is of niet. De eerste vijf jaar is deze BlueLink-service gratis; daarna moet je ervoor betalen.

De IONIQ electric en het milieu

Voorheen bedroeg het maximale laadvermogen van de IONIQ electric 70 kW. Dat is nu 100 kW, maar omdat het batterijpakket tegenwoordig geen 28-, maar 38,3 kWh groot is, duurt het langer om de accu’s voor 80 procent vol te krijgen. In plaats van 20 minuten sta je bijna een uur bij de snellaadpaal; bij een openbaar laadpunt bedraagt de laadtijd dik 6 uur. Een accu-inhoud van ruim 38 kWh is nog steeds bescheiden, wanneer je naar de concurrentie kijkt: alternatieven als de Nissan Leaf en Renault Zoe zijn leverbaar met batterijpakketten van 52 kWh of meer. Voortaan beschikt de elektrische Hyundai over een speciale telefoonapplicatie, zodat je vanuit huis kunt zien hoeveel stroom er in de batterij zit. Bovendien kun je op afstand de klimaatcontrole inschakelen: zolang de auto aan de laadpaal staat, kost dat geen energie uit de batterij! De fabrikant geeft een rijbereik op van 311 kilometer, gemeten volgens de nieuwe, strengere Europese meetcyclus. Zodra we de gelegenheid hebben, onderwerpen we de IONIQ electric aan onze eigen actieradiusproef, om te zien hoe dicht de EV in de praktijk bij dat getal in de buurt komt.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.