Auto Review Toyota Rav4 V
Andermans veren
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD Bi-Tone Plus
- Pluspunten
- Krachtige hybride
- Groot rijbereik louter op stroom
- Veel binnenruimte
- Uitgebreide veiligheidsuitrusting
- Minpunten
- Stevig geprijsd
- Verouderd infotainment
Een goede daad breekt de plug-in hybride Toyota RAV4 lelijk op: de semi-elektrische crossover wordt ook als Suzuki verkocht en biedt in die hoedanigheid meer waar voor zijn geld dan het origineel!
Conclusie
Toyota zet met de plug-in hybride RAV4 een opmerkelijke gezinsauto in de showroom, die niet alleen uitblinkt wat het de geleverde prestaties aangaat, maar daarnaast ontzettend zuinig is. Bovendien beschikt de crossover over een rijke veiligheidsuitrusting en een aangename hoeveelheid binnenruimte. Het is echter de vrijwel identieke Suzuki Across die met de eer gaat strijken. Die semi-terreinwagen biedt met dank aan Toyota exact dezelfde pluspunten, maar dan voor minder geld!
Type auto en prijs
De plug-in hybride Toyota RAV4 wordt al eventjes als Suzuki verkocht. De twee Japanse automerken werken achter de schermen al langer samen en blijkbaar zijn ze bij Toyota de rotste niet. Toen Suzuki in de problemen kwam vanwege de te hoge schadelijke uitstoot van hun huidige modellengamma, mochten ze bij Toyota een paar auto’s uitzoeken waar ze een Suzuki-logo op konden plakken. Een van die auto’s was dus de RAV4 ‘met stekker’, die vanaf nu ook onder de eigen vlag wordt gevoerd. Toyota rekent minimaal € 58.995 voor de voordeligste variant, waarmee de semi-elektrische crossover fors duurder is dan een reguliere hybride uitvoering. Daarvan beginnen de prijzen bij € 43.295. Als Suzuki Across is de stekkerhybride goedkoper; in dat geval kost de crossover je minimaal 56 mille. Het lijkt de betere deal, want de Across heeft een rijkere uitrusting en een extra jaartje fabrieksgarantie (namelijk 6 stuks in plaats van 5). Verschillen zijn er wel – zo is de RAV4 als enige leverbaar met navigatie, tweekleurige lak en een digitale binnenspiegel – maar voor zulke zaken moet je bij Toyota een hoger uitrustingsniveau kiezen, waardoor het onderlinge prijsverschil alleen maar verder toeneemt. Een opmerkelijke zet van Toyota, dat op de overige concurrentie (o.a. BMW X1 xDrive25e, Ford Kuga PHEV en Peugeot 3008 HYbrid) in ieder geval een groter rijbereik louter op stroom voor heeft. Bovendien is de RAV4 PHEV standaard vierwielaangedreven en dat kan menig – goedkoper – alternatief niet zeggen.
Hoe rijdt de RAV4 Plug-in Hybrid
De RAV4 ‘met stekker’ is vooralsnog de krachtigste hybride die ze bij Toyota verkopen. Gecombineerd leveren de benzine- en elektromotor 306 pk en 270 Nm koppel. De aandrijflijn weet ook raad met een caravan: het trekgewicht bedraagt een bruikbare 1.500 kilogram. Hoewel je achter het stuur merkbaar hoger zit dan in een conventionele gezinsauto, toren je in elk geval niet boven het instrumentarium uit. De stoelen bieden vanwege hun vlakke zittingen net te weinig steun. De plug-in hybride RAV4 wordt gekenmerkt door een directe besturing, maar gas geven dien je met beleid te doen. Niet alleen omdat er aardig wat vermogen onder je rechtervoet schuilgaat – in de spaarstand is de Toyota al verrassend vlot - maar vooral vanwege de hybride aandrijflijn. Toyota slijpt die al meer dan 20 jaar fijn, maar toch zet de brandstofmotor het nog altijd op een brullen wanneer je vermogen van de krachtbron vraagt. Eenmaal op snelheid is het gelukkig stil, op het geruis van de 19-inch wielen onder onze testauto na. Verder is de RAV4 comfortabel geveerd, al gaan korte oneffenheden niet ongemerkt aan je voorbij. Het is de prijs die je betaalt voor de sportieve aspiraties van de huidige topman van Toyota, die vindt dat zijn producten niet alleen betrouwbaar moeten zijn, maar ook rijplezier moeten bieden. En dat doet de crossover, want van overhellen in de bocht is nauwelijks sprake. Ondertussen houdt de rijke aanvullende veiligheidsuitrusting een oogje in het zeil, met hulpsystemen als actieve rijstrookassistentie, adaptieve cruise control en een noodstopsysteem dat voetgangers zelf in het donker nog in de smiezen heeft. Dode hoek bescherming en een waarschuwing voor kruisend verkeer aan de achterzijde van de RAV4 zijn voorbehouden aan een duurdere uitvoering. Dat is opmerkelijk, want op zijn vrijwel identieke tweelingbroer de Suzuki Across zijn deze reddende engelen wél standaard aan boord.
De RAV4 Plug-in Hybrid van binnen
Het blijft een leuk detail: de draaiknoppen aan boord van de semi-elektrische RAV4 hebben een bandenprofiel, om het ‘ruige’ karakter van de crossover te onderstrepen. Je kijkt uit op een deels digitaal instrumentarium, met een infotainmentscherm dat aangenaam hoog op de middenconsole is geplaatst. Jammer dat deze Toyota nog niet profiteert van het nieuwe type navigatiekaart, zoals die in de kleinere Yaris Cross inmiddels leverbaar is. Dat systeem biedt een volwassener uiterlijk dan de ‘kleurplaat’ waarop je nu naar jouw plaats van bestemming wordt gedirigeerd. De in- en uitstap is uitmuntend, met meer dan genoeg hoofd- en beenruimte op de achterbank waar je terecht komt. De rugleuning kun je individueel verstellen. Om onduidelijke redenen is de middentunnel bekleed met hard, glimmend kunststof. Als de middelste inzittende daar één keer zijn of haar schoenen op parkeert, heb je meteen krassen. Voor de achterpassagiers is wel voorzien in eigen ventilatieroosters en stroompunten. In de kofferbak vinden we er daarvan ook twee, waaronder een volwaardig stopcontact! Onder de bagagebodem gaat geen extra opbergruimte schuil, waardoor de voor deze uitvoering benodigde laadkabels door de kofferbak slingeren. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer. De laadruimte bedraagt minimaal 490 liter; 90 liter minder dan je bij de andere motorvarianten van de RAV4 kwijt kunt.
De RAV4 Plug-in Hybrid en het milieu
De RAV4 ‘met stekker’ is niet alleen de snelste hybride Toyota tot nog toe; het is ook de plug-in hybride met het grootste rijbereik louter op stroom. Volgens de boordcomputer kwamen wij gedurende onze testperiode 77 kilometer ver, enkel en alleen door de RAV4 trouw aan de laadpaal te zetten! Laden doet de Toyota slechts met één fase en neemt daarom tussen de twee- en zeveneneenhalf (!) uur tijd in beslag. Het loont, want voor de meeste mensen zal hun woon/werk-verkeer geen druppel benzine vergen. Wij scoorden in elk geval een bijzonder gunstig praktijkverbruik van 1 op 41,6. De RAV4 Plug-in Hybrid beschikt over een speciale spaarstand en je kunt door middel van de EV-knop bepalen dat de viercilinder benzinemotor voorlopig niet mee mag doen. Geef je niet jouw voorkeur aan, dan rijdt de Toyota eerst de aanwezige stroom uit de batterij. Met dit verschil, dat de RAV4 met lege accu’s alsnog als hybride functioneert. Bij alternatieven als de BMW en Peugeot staat de brandstofmotor er op zo’n moment alleen voor.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
