Auto Review Toyota Rav4 V
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
Toyota RAV-4 2.5 Hybrid 2WD BiTone
- Pluspunten
- Design
- Zuinige aandrijflijn
- Veiligheidsuitrusting
- Binnenruimte
- Praktisch gebruiksgemak
- Minpunten
- Smaakgevoelige transmissie
- Zicht rondom
De nieuwe Toyota RAV-4 zie je niet eenvoudig over het hoofd. De compacte crossover heeft een uiterlijk dat ontzag inboezemt, maar ook wanneer je er zelf mee onderweg bent, valt er genoeg te zien in je achteruitkijkspiegel.
Conclusie
De nieuwe Toyota RAV-4 combineert de sterke punten van het merk (een zuinige aandrijflijn en een riante veiligheidsuitrusting) met een aansprekend design en het nodige praktische gebruiksgemak. De optionele achteruitkijkspiegel mét camera blijkt bovendien een nuttige gadget. Wij willen d’r wel een!
Type auto en prijs
Indruk maken, daar draait het om bij deze nieuwe Toyota RAV-4. Weliswaar kunnen de Japanners bogen op een jarenlange ervaring in dit deel van de markt, maar juist in een drukbevolkt segment als dat van de compacte crossover is het zaak om op te blijven vallen. Voor een Toyota ziet de RAV-4 er agressief uit: in vergelijking met zijn voorganger is het model lager en breder geworden. De designers hebben zich laten inspireren door auto’s die het merk in Amerika voert; de Tacoma pick-up en 4Runner semi-terreinwagen. Modellen waarvoor je aan de kant gaat, wanneer ze in je achteruitkijkspiegel opdoemen. Prijzen beginnen bij € 34.995, maar voor dat geld beschik je nog niet over de voor de fabrikant zo kenmerkende hybride aandrijflijn. Die kost minimaal € 39.995. Voor die meerprijs krijg je een elektrische hulpmotor, maar meer ook niet: het uitrustingsniveau is gelijk aan dat van het instapmodel. Alternatieven als de onlangs gefacelifte Hyundai Tucson en eveneens hagelnieuwe Citroën C5 Aircross zijn duizenden euro’s voordeliger, maar ook minder krachtig. Bovendien kun je de Toyota met vierwielaandrijving bestellen en de Citroën bijvoorbeeld niet.
Hoe rijdt de RAV-4
Kies je voor een hybride RAV-4, dan heb je in één keer 218 pk gecombineerd vermogen onder je rechterpedaal. Het maximale koppel bedraagt 221 Nm, het trekgewicht een schamele 800 kilogram. Wie zowel het milieu als zijn caravan recht wil doen, is aangewezen op de vierwielaangedreven variant, waarvoor een meerprijs geldt van € 4.700. Dan bedraagt het trekgewicht 1.650 kilogram. Zo’n hybride aandrijflijn weegt natuurlijk het nodige; vanwege dat extra gewicht voelt de Toyota niet sneller aan dan de concurrentie. Zo klinkt hij wel, want de Japanners combineren hun beroemde aandrijflijn nog altijd met een traploze automaat, waarvan de keuzehendel voor het mooie te ver naar rechts zit. Ook al heeft Toyota de geluidsproductie door de jaren heen weten terug te schroeven; nog steeds laat de krachtbron zich nadrukkelijk horen tijdens het accelereren. Wanneer je het gas met beleid intrapt, blijft zulk rumoer tot een minimum beperkt. Een stuurmansauto willen we het niet noemen, maar een nieuw platform met een lager zwaartepunt en een hogere carrosseriestijfheid maken dat de RAV-4 nauwelijks overhelt in de bocht. De Toyota is comfortabel geveerd, maar korte oneffenheden (dwarsrichels e.d.) gaan niet ongemerkt aan je voorbij. Hetzelfde geldt voor het banden- en windgeruis dat de RAV-4 op de snelweg maakt. De ramen lopen ver naar beneden door, waardoor je met name naar voren goed om je heen kunt kijken. Schuin over je schouder heeft de semi-terreinwagen echter een aanzienlijke dode hoek. Een achteruitrijcamera, waarbij je als het ware van bovenaf op de Toyota kunt kijken, helpt. Hij is niet standaard, wat wel geldt voor het merendeel van de aanvullende veiligheidsuitrusting. Onder de noemer ‘Toyota Safety Sense’ bieden de Japanners vanaf de voordeligste uitvoering al hulpsystemen als adaptieve cruise control, een noodstopsysteem met voetgangersherkenning en actieve rijstrookassistentie aan. Voorheen hadden we niet zo’n hoge pet op van de werking van dat laatste systeem; oudere modellen hadden grote moeite om je op eigen kracht binnen de lijnen van jouw rijbaan te houden. Bij de RAV-4 werkt de veiligheidsuitrusting echter naar behoren. Op de optielijst vinden we verder nog dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer. Tegen meerprijs kun je ook kiezen voor een vernuftige achteruitkijkspiegel, die gebruik maakt van een camera. Heb je de achterbank vol passagiers zitten of is de kofferbak tot de nok toe gevuld met reisbagage, dan heb je op die manier alsnog vrij zicht naar achteren. Je alternatieve blikveld is in breedbeeld, dus dat is even wennen. Net als het feit dat je op een monitor moeilijker in kunt schatten hoe hard het achteropkomende verkeer eigenlijk rijdt; wij gebruikten daarvoor liever de buitenspiegels. Het bewuste cameraatje zit aan de binnenzijde van de achterruit, binnen het bereik van de achterruitenwisser. Het zicht wordt eigenlijk alleen belemmerd wanneer het avond wordt en je over een weg zonder straatverlichting rijdt.
De RAV-4 van binnen
Oogt de buitenzijde al niet ‘des Toyota’s’, aan de binnenkant word je even goed verrast. In het interieur van de RAV-4 kom je speelse details tegen, die aan het profiel van een terreinband doen denken. De speakers van de radio bijvoorbeeld, de bodem van de verschillende opbergvakjes en de draaiknoppen van de temperatuurverstelling. De rest van het instrumentarium mag als bekend worden verondersteld: het scherm van het infotainmentsysteem prijkt hoog bovenaan de middenconsole, zoals we dat al uit de C-HR gewend zijn. De drukknoppen aan weerszijden van het aanraakscherm (!) blijven in onze optiek wat wonderlijk. Met 5 USB-oplaadpunten is de Toyota niettemin de droom van iedere puber. Ook voor wat de binnenruimte aangaat, hebben zij niets te klagen: de been- en hoofdruimte is riant. De achterbank beschikt over een verstelbare rugleuning en ondanks de mogelijkheid voor een vierwielaangedreven RAV-4 te kiezen, valt de middentunnel bescheiden uit; je kunt dus daadwerkelijk met drie personen achterin plaatsnemen. De kofferbak van de compacte crossover is minimaal 580- en maximaal 1.690 liter groot. En besluit je tot een spontaan bezoek aan de meubelboulevard, dan kun je de hoedenplank eenvoudig opbergen onder de bagagebodem.
De RAV-4 en het milieu
Toyota heeft diesels in de ban gedaan: het levert behalve diens beroemde hybride aandrijflijn alleen een reguliere benzinemotor, goed voor 175 pk. De hybride krachtbron is verkrijgbaar in combinatie met voor- en vierwielaandrijving: in dat laatste geval is de aandrijflijn geen 218-, maar 222 pk sterk. Wij hebben gereden met de voorwielaangedreven versie, volgens Toyota goed voor een gemiddeld verbruik van maximaal 1 op 22,7 (afhankelijk van de gekozen wielmaat). In de dagelijkse praktijk realiseerden wij een score van 1 op 16,2.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
