Auto Review Toyota Rav4 V
Aanhangig gemaakt
Toyota RAV4 2.5 Hybrid Bi-Tone AWD
- Pluspunten
- Aandrijflijn
- Ruimte
- Gebruiksgemak
- Minpunten
- Meerprijs voor hoger trekgewicht
De nieuwe Toyota RAV4 is een indrukwekkende auto geworden, die korte metten maakt met het vooroordeel dat semi-elektrische auto’s geen raad weten met een caravan. Behalve een sleurhut hangt er echter ook een flink prijskaartje aan.
Conclusie
De nieuwe Toyota RAV4 laat zien dat elektrisch rijden ook voor caravanbezitters prima mogelijk is. Weliswaar dient de elektromotor bij de crossover slechts ter ondersteuning van de benzinemotor, maar op die manier hoef je tenminste niet bang te zijn dat je jouw plaats van bestemming niet haalt. Blijft alleen de kostenkwestie over, want voor de vierwielaangedreven variant die korte metten maakt met alle vooroordelen, is een stevige meerprijs verschuldigd.
Type auto en prijs
Voor een Toyota ziet de RAV4 er agressief uit: in vergelijking met zijn voorganger is het model lager en breder geworden. De designers hebben zich laten inspireren door auto’s die het merk in Amerika voert; de Tacoma pick-up en 4Runner semi-terreinwagen. Modellen waarvoor je aan de kant gaat, wanneer ze in je achteruitkijkspiegel opdoemen. Prijzen beginnen bij € 35.995, maar voor dat geld beschik je nog niet over de voor de fabrikant zo kenmerkende hybride aandrijflijn. Die kost minimaal € 40.995. Voor die meerprijs krijg je een elektrische hulpmotor, maar meer ook niet: het uitrustingsniveau is gelijk aan dat van het instapmodel. Vierwielaandrijving staat bij de Japanners op de optielijst. Een alternatief als de Subaru Forester (vanaf € 46.995) is standaard vierwielaangedreven en kun je tegenwoordig ook met een hybride aandrijflijn bestellen.
Hoe rijdt de RAV4 AWD
Wie zowel het milieu als zijn caravan recht wil doen, is aangewezen op de vierwielaangedreven variant van de RAV4. Je beschikt dan niet alleen over een hoger trekgewicht (1.650- in plaats van 800 kilogram), de hybride aandrijflijn levert bovendien meer vermogen (geen 218-, maar 222 pk). Het maximale koppel blijft met 221 Nm gelijk. Zo’n hybride aandrijflijn weegt van zichzelf al het nodige, maar in combinatie met vierwielaandrijving al helemaal; vanwege dat extra gewicht voelt de Toyota niet sneller aan dan de concurrentie. Zo klinkt hij wel, want de Japanners combineren hun beroemde aandrijflijn nog altijd met een traploze automaat, waarvan de keuzehendel voor het mooie te ver naar rechts zit. Ook al heeft Toyota de geluidsproductie door de jaren heen weten terug te schroeven; nog steeds laat de krachtbron zich nadrukkelijk horen tijdens het accelereren. Wanneer je het gas met beleid intrapt, blijft zulk rumoer tot een minimum beperkt. Een stuurmansauto willen we het niet noemen, maar een nieuw platform met een lager zwaartepunt en een hogere carrosseriestijfheid maken dat de RAV4 nauwelijks overhelt in de bocht. De Toyota is comfortabel geveerd, maar korte oneffenheden (dwarsrichels e.d.) gaan niet ongemerkt aan je voorbij. Hetzelfde geldt voor het banden- en windgeruis dat de RAV4 op de snelweg maakt. De ramen lopen ver naar beneden door, waardoor je met name naar voren goed om je heen kunt kijken. Schuin over je schouder heeft de semi-terreinwagen echter een aanzienlijke dode hoek. Een achteruitrijcamera, waarbij je als het ware van bovenaf op de Toyota kunt kijken, helpt. Hij is niet standaard, wat wel geldt voor het merendeel van de aanvullende veiligheidsuitrusting. Onder de noemer ‘Toyota Safety Sense’ bieden de Japanners vanaf de voordeligste uitvoering al hulpsystemen als adaptieve cruise control, een noodstopsysteem met voetgangersherkenning en actieve rijstrookassistentie aan. Op de optielijst vinden we verder nog dode hoek signalering en een waarschuwing bij kruisend verkeer. Tegen meerprijs kun je ook kiezen voor een vernuftige achteruitkijkspiegel, die gebruik maakt van een camera. Heb je de achterbank vol passagiers zitten of is de kofferbak tot de nok toe gevuld met reisbagage, dan heb je op die manier alsnog vrij zicht naar achteren. Je alternatieve blikveld is in breedbeeld, dus dat is even wennen. Net als het feit dat je op een monitor moeilijker in kunt schatten hoe hard het achteropkomende verkeer eigenlijk rijdt. Het bewuste cameraatje zit aan de binnenzijde van de achterruit, binnen het bereik van de achterruitenwisser. Het zicht wordt eigenlijk alleen belemmerd wanneer het avond wordt en je over een weg zonder straatverlichting rijdt.
De RAV4 AWD van binnen
Het instrumentarium van de RAV4 mag als bekend worden verondersteld: het scherm van het infotainmentsysteem prijkt hoog bovenaan de middenconsole, zoals we dat al uit de C-HR gewend zijn. Die moet het echter zonder de speelse details uit deze Toyota stellen, zoals de draaiknoppen van de temperatuurverstelling, die zijn vormgegeven als het profiel van een autoband. Nu we het toch over bedieningsknoppen hebben: de drukknoppen aan weerszijden van het aanraakscherm blijven in onze optiek wat wonderlijk. Met 5 USB-oplaadpunten is de Toyota niettemin de droom van iedere puber. Ook voor wat het de binnenruimte aangaat, hebben zij weinig reden tot klagen: de beenruimte en hoofdruimte is dik in orde. De achterbank beschikt over een verstelbare rugleuning en de middentunnel heeft een bescheiden omvang; je kunt daardoor achterin met drie personen plaatsnemen. De kofferbak van de compacte crossover is minimaal 580- en maximaal 1.690 liter groot. En besluit je tot een spontaan bezoek aan de meubelboulevard, dan kun je de hoedenplank eenvoudig opbergen onder de bagagebodem.
De RAV4 AWD en het milieu
Toyota heeft diesels in de ban gedaan: het levert behalve diens beroemde hybride aandrijflijn alleen een reguliere benzinemotor, goed voor 175 pk. De hybride krachtbron is verkrijgbaar in combinatie met voor- en vierwielaandrijving. Wij hebben ditmaal gereden met de vierwielaangedreven variant, volgens Toyota goed voor een gemiddeld verbruik van maximaal 1 op 22,7 (afhankelijk van de gekozen wielmaat).Wij kwamen tot een score van 1 op 16,6.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
