logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Golf VII

Trage eter

Volkswagen - eGolf

De Volkswagen e-Golf is een Golf als alle andere. Een groter compliment kun je een elektrische auto niet maken, maar zijn laadtijd gooit roet in het eten.

Conclusie

Omdat hij gebaseerd is op een automobiele allemansvriend, hoef je eigenlijk nauwelijks aan de Volkswagen e-Golf te wennen. Zelfs de binnenruimte is gelijk gebleven. Volkswagen laat echter een behoorlijke steek vallen met zijn opvallend lange laadtijd aan een publieke laadpaal. Daarmee is de e-Golf ongeschikt voor wie zijn elektrische auto meerdere malen per dag wil gebruiken en niet om de hoek van een snellaadpunt woont.

Type auto en prijs

Al bij de onthulling van de elektrische Golf raakte de auto ondergesneeuwd door zijn hybride broer. De Golf GTE – met een elektro- én een verbrandingsmotor – trok toen net als nu alle aandacht naar zich toe, maar de e-Golf verdient zijn eigen plaats in de spotlights. Niet alleen is de volledig elektrische Golf een paar duizend euro voordeliger in aanschaf, hij biedt ten opzichte van de GTE ook ruim 100 liter extra bagageruimte. De e-Golf staat voor € 35.850 in de prijslijst en komt in aanmerking voor 7 procent bijtelling. Je hoeft hem trouwens niet per se te kopen: de Nederlandse importeur biedt zowel voor particuliere- als zakelijke rijders een abonnementsconstructie aan.

Hoe rijdt de Volkswagen eGolf

Het rijgedrag van de e-Golf is al even alledaags als zijn uiterlijk. De auto doet dusdanig vertrouwd aan, dat je er zo mee wegrijdt. Ware het niet dat deze Golf misschien nog aan een laadpaal vaststaat... De bedieningselementen ken je als je broekzak: sleutel omdraaien, de automaat in zijn ‘D’ en rijden maar. Je kunt echter nog meer met de Volkswagen. Laat je de auto in zijn ‘D’ staan, dan rolt de Golf uit zodra jij je gas loslaat. Met de hendel van de automaat kun je echter instellen dat de auto op zo’n moment energie terugwint en de batterij bijlaadt. Daarnaast kun je kiezen voor een normale rijmodus of een van de twee spaarstanden. In die gevallen begrenst de Volkswagen zijn snelheid tot 95 kilometer per uur, waarbij je in een noodsituatie nog altijd over het volledige vermogen kunt beschikken door het gaspedaal te vloeren. In de stand ‘Eco-plus’ wordt het koud aan boord, want dan gaat ook de verwarming uit. De Volkswagen-ingenieurs hebben het batterijpakket onder de inzittenden weggewerkt. Daarmee zit het grootste gewicht precies waar je het hebben wilt (laag en tussen de wielen), waardoor je de e-Golf als een skelter de bocht om kunt sturen. Met 115 pk is de elektromotor uit deze Volkswagen niet de sterkste elektrische krachtbron die er in dit segment te koop is, maar zolang je niet de meest rigoureuze spaarstand inschakelt, valt de elektrische Golf gewoon kwiek te noemen. ‘Multi-collision braking system’, een systeem dat voorkomt dat de auto bij een aanrijding van achteren tegen zijn voorganger aanschuift, is standaard. Parkeersensoren en een achteruitrijcamera zijn dat niet.

De Volkswagen eGolf van binnen

Omdat het batterijpakket van de e-Golf een plekje heeft gevonden onder de inzittenden, is de Volkswagen even ruim als een exemplaar op diesel of benzine. In vergelijking met de Golf GTE is de bagageruimte zelfs 100 liter groter. De kofferruimte beschikt over een dubbele laadvloer, waar je de laadkabels onder kwijt kunt. Alle bedieningsknoppen zitten in de e-Golf waar je ze verwacht, zelfs de exemplaren die je doorgaans niet in een Golf tegenkomt. Volkswagen heeft er zo min mogelijk willen toevoegen en dat komt de begrijpelijkheid van de auto ten goede. Een verwarmbare voorruit voorkomt dat het glas beslaat bij een lange rit (en écht lange ritten maak je in een elektrische auto nu eenmaal met de verwarming uit). De overige autoruiten beslaan wel, zodat je voor de veiligheid toch de klimaatcontrole moet inschakelen. Met een app op je smartphone kun je niet alleen zien hoe vol de batterij is, maar ook op afstand de verwarming inschakelen.

De Volkswagen eGolf en het milieu

Ten opzichte van concurrenten als de Kia Soul EV (212 kilometer) en Mercedes B-Klasse Electric Drive (230 kilometer) is de opgegeven actieradius van de e-Golf met 190 kilometer bescheiden. De Nederlandse importeur vermeldt in de folder zelfs een rijbereik van tussen de 130- en 190 kilometer. Dat komt overeen met onze eigen bevindingen tijdens een rit van het Haagse ANWB hoofdkantoor naar het ANWB Test- en Trainingscentrum in Lelystad. Wij legden in de meest agressieve spaarstand een afstand af van 110 kilometer, bij een buitentemperatuur van 6,5 graden. Volgens de boordcomputer van de Volkswagen hadden we daarna nog 47 kilometer over. Hoewel je de Volkswagen theoretisch in 30 minuten kunt opladen, zijn de daarvoor benodigde snellaadpunten – zeker die met het systeem dat Volkswagen gebruikt – schaars. Aan een publieke laadpaal doet de e-Golf er maar liefst 8 uur over om bij te laden. Alleen aan het stopcontact bijladen is nog tijdrovender (13 uur).

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.