Auto Review Volkswagen Golf VII
De beste in zijn klasse
Volkswagen - Golf 1.4 TSI
Conclusie
De Volkswagen Golf is een alleskunner. Het is samen met de Opel Astra de beste in zijn klasse. De Golf is er in een grote variëteit aan koetswerken (cabrio, stationwagon, etc) en met een zeer breed aanbod aan motoren en uitvoeringen. Het weggedrag is erg goed. De Golf is bovendien erg comfortabel, biedt flink wat binnenruimte en is ook ergonomisch dik in orde. Hij heeft maar één achilleshiel: hij is aan de dure kant. Maar daar staat tegenover dat het door de jaren heen ook een waardevaste auto is gebleken.Type auto en prijs
De Volkswagen Golf is er in heel veel smaken. Hij is er als drie- en vijfdeurs, als stationwagon, als cabriolet en als (iets hogere) Sportsvan. Verder is er een zeer breed aanbod aan benzine- en dieselmotoren. Ook een hybrideaandrijving (Golf GTE) en een volledige elektrisch aangedreven versie (Golf E) behoren tot de mogelijkheden. Eén van de populairste benzineversies is de 1.4 TSI, die we in deze test behandelen. De allerkaalste vijfdeurs basisversie kost € 19.990 maar die moeten we eigenlijk afraden. Hij is namelijk erg basic. Realistischer is dan een Golf 1.0 TSI Trendline (115 pk). Die is er voor € 22.590 en dan heb je een wat krachtiger motor en meer uitrusting. De 1.4 TSI-moto is er met diverse hoeveelheden pk’s (122 tot 150 pk). In de testauto hangt de krachtigste versie. Dat is een erg fijne, soepele motor. De kachtbron schakelt automatisch twee van de vier cilinders uit als er geen trekkracht gevraagd wordt. Dat scheel in het verbruik. Het praktijkverbruik dat wij tijdens de test scoorden bedraagt 6,2 liter per 100 km (1 op 16,1)Hoe rijdt de Volkswagen Golf 1.4 TSI
De Volkswagen Golf is een erg verfijnde auto. Dat merk je direct als je er mee wegrijdt. Hij veert mooi comfortabel. Zowel grote als kleine oneffenheden worden prachtig weggefilterd. Ook de besturing van de Golf voelt erg prettig aan. Als je met een stevig tempo een bocht rondt voelt de Golf nog steeds vertrouwenwekkend aan. Hij helt niet over, hij glijdt niet weg over de voorwielen; zeer goed. Hetzelfde geldt voor de remmen. Ze zijn goed te doseren en de vertraging is, als dat nodig is, erg goed. De testauto is uitgerust met een automaat met dubbele koppeling. Die doet zijn werk zeer snel en geruisloos. Je kunt de bak in diverse standen zetten – sport, normaal, eco en individueel. Daarmee beïnvloed je de schakelmomenten en de gasrespons. In de praktijk zijn eco en normaal de beste standen. Met flippers aan het stuur kun je eventueel zelf schakelen maar eigenlijk is dat nooit echt nodig. De VW Golf is keurig stil, maar de testauto is uitgerust met optionele 18 inch wielen. Ziet er prachtig uit maar de banden die eromheen zitten maken erg veel lawaai. Iets om rekening mee te houden.De Volkswagen Golf 1.4 TSI van binnen
Stap in de Golf en je handen vallen als vanzelf op de juiste knoppen en bedieningen. De ergonomie verdient een grote pluim. Net als het materiaalgebruik. Je waant je in een luxe auto. De meters zijn prima afleesbaar, de stoelen zitten erg goed en kennen veel verstelmogelijkheden. Vooral ook langere mensen (1,90 meter bijvoorbeeld) zitten in de Golf goed omdat de bestuurderstoel heel erg ver naar achteren en omlaag kan. Bovendien is de onderkant van het stuur afgeplat waardoor meer knieruimte aanwezig is. Ook achterin biedt de Volkswagen Golf meer dan voldoende ruimte voor twee volwassen. Verder is er veel bergruimte. De voorste portiervakken zijn zo groot dat je er een tweeliter fles in kunt zetten. Ook de bagageruimte is voor dit type auto erg ruim bemeten. Met de achterbank plat is er een zee aan ruimte.De Volkswagen Golf 1.4 TSI en het milieu
De Golf scoort volgens Volkswagen in heel veel motorisaties een A of een B-label. Ze zijn op papier dus erg schoon. De motor van de testauto, de 1.4 TSI, schakelt twee van de vier cilinders uit als er geen trekkracht wordt gevraagd.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
