logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Twingo III 1e facelift

Nuchter bekeken

Renault Twingo Z.E. Vibes

Pluspunten
  • Prijs
  • Rijbereik
  • Functioneel interieur
Minpunten
  • Beperkte veiligheidsuitrusting
  • Gebrekkig rijcomfort
  • Geen snellaadmogelijkheid

De Renault Twingo Z.E. maakt elektrisch rijden betaalbaar voor de gewone Nederlander, met een bruikbare actieradius en voldoende binnenruimte. Je moet er alleen wel mee in de stad blijven.

Conclusie

De elektrische Renault Twingo is op het moment van schrijven de voordeligste vierdeurs EV op de markt. Voor dik 20 mille beschik je over een actieradius die voldoende is voor ritten in de stad én daarbuiten, hoewel kilometer vreten nog steeds niet aan te raden valt. Daarvoor biedt de kleine Fransman te weinig comfort. Bovendien kan de Twingo Z.E. niet snelladen en geldt de schamele veiligheidsuitrusting als aandachtspunt.

Type auto en prijs

We hebben lang op een elektrische Twingo moeten wachten en dat is opmerkelijk. De benzineversie werd namelijk ontwikkeld in samenwerking met Smart, waar ze sinds 2017 al een Forfour op stroom verkopen. Tegenwoordig staan er bij de flamboyante Duitsers zelfs alleen nog maar EV’s in de showroom! Bij Renault neemt het aantal modellen met een stekker inmiddels ook toe, al investeren de Fransen momenteel vooral in semi-elektrische varianten. De elektrische Twingo valt van buiten nauwelijks van zijn broertje op benzine te onderscheiden. Je kunt het eigenlijk alleen aan de typeplaatjes zien. Of je moet voor de door ons gereden Vibes-uitvoering kiezen: een uitrustingsniveau dat alleen op de Twingo Z.E. verkrijgbaar is, onder meer met een opvallende oranje buitenkleur. Hoewel de Renault en de Smart een twee-eiige tweeling vormen, zijn de stadsmini’s onderling niet inwisselbaar. Met een vanafprijs van € 20.690 (of € 299 in de maand, wanneer je kiest voor private lease) is de Twingo bijvoorbeeld flink goedkoper dan de Forfour: die kost minimaal € 23.995/€ 309 per maand. De Renault komt ook verder op een lading stroom. Andere alternatieven zijn de Fiat 500e (minstens € 24.900/€ 375 per maand) en Honda e (vanaf € 35.330/€ 499 per maand). Renault verleent 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het batterijpakket.

Hoe rijdt de Twingo Z.E.

Met de derde generatie van de Twingo braken de Fransen in 2014 met het verleden. Voorheen was de kleine Renault een driedeurs mini-MPV, maar tegenwoordig is het een vijfdeurs stadsauto. Vanwege de samenwerking met Smart ligt de motor achterin en zijn het de achterwielen die worden aangedreven. Een unicum in dit deel van de markt, maar geen onverdeeld genoegen: omdat het meeste gewicht achterin ligt, voelt de benzineversie wat licht in de neus. Daar heeft deze Z.E. geen last van: zo’n elektromotor weegt minder dan een conventionele krachtbron en bovendien gaat het benodigde batterijpakket schuil onder de voorstoelen. Wel stuurt de EV erg licht; de stadsmini is bovendien gevoelig voor zijwind. Zijn elektromotor levert 82 pk en 160 Nm. In stadsverkeer is de Renault watervlug; ga je er de snelweg mee op, dan presteert hij zoals elke andere A-segmenter (afdoende). De alternatieve aandrijflijn doet niets af aan de benarde zitpositie: wie langer is dan gemiddeld, kan zijn linkerbeen nauwelijks kwijt omdat een groot deel van de voetenruimte wordt ingenomen door de wielkuip. Wel biedt de Twingo een hogere zitpositie dan in dit deel van de markt gebruikelijk is, wat de instap vergemakkelijkt. Aan de magere veiligheidsuitrusting kun je merken dat de Renault alweer wat jaartjes mee gaat: standaard beschikt de Fransman over een zijwindassistent en optioneel kun je nog kiezen voor rijstrookassistentie. Dat hulpsysteem werkt echter alleen met geluid; als je onbedoeld van rijstrook wisselt, stuurt de Twingo je niet automatisch terug. Een alternatief als de Fiat 500e is weliswaar een paar duizend euro duurder, maar dat prijsverschil zie je terug in de leverbare veiligheidsuitrusting. De stadsauto uit Turijn kan op de snelweg zelfs autonoom rijden!

De Twingo Z.E. van binnen

Zwarte bumpers en raamslingers: de eenvoudigste elektrische Twingo is niet bepaald een plaatje. De door ons gereden Vibes-uitvoering is dat echter wel: de stadsmini staat er dan fris bij, met zijn ‘sinaasappelhuidje’ en witte wielen. Ook van binnen is hij met talrijke kleuraccenten leuk om te zien. De stoelen ogen beter dan ze zitten: voor lange mensen zijn de zittingen te kort. Op de achterbank is de hoofdruimte in orde, maar de geringe beenruimte maakt dat je hier alleen jouw kinderen fatsoenlijk kwijt kunt. Tegensputteren zullen ze niet, want dankzij een handig gepositioneerd stroompunt kun je zowel voor- als achterin gemakkelijk je smartphone opladen. De klapraampjes in de achterportieren verraden dat de Twingo op benzine zo’n zesduizend euro voordeliger is: je kunt het speels noemen, maar ook goedkoop. Met een inhoud van minimaal 219- en maximaal 980 liter zijn de afmetingen van de kofferbak bescheiden, maar gelukkig kun je – optioneel! - de rugleuning van de passagiersstoel plat klappen. Op die manier past er alsnog een boekenkast in de kleine Renault.

De Twingo Z.E. en het milieu

Met de komst van de Z.E. is het aantal beschikbare motoriseringen voor de Twingo verdubbeld: je kon recentelijk alleen terecht voor een 73 pk sterke benzinevariant. Het accupakket van de Renault is 22 kWh groot; op papier kom je daarmee 190 kilometer ver op een volle lading stroom. Dat is echter te weinig om aan onze actieradiusproef te beginnen: dat traject - binnendoor van de regio Den Haag naar luchthaven Lelystad en over de snelweg weer terug - neemt 220 kilometer in beslag. We hebben de Twingo daarom alleen ingezet voor woon/werkverkeer. Na 121 aaneengesloten kilometers bleek de koek op. Saillant detail: da’s slechts 9 kilometer meer dan we eerder met de Smart EQ Forfour wisten te realiseren. En die EV heeft een batterijomvang van slechts 17,6 kW! Het gemiddelde stroomverbruik van de Renault bedroeg gedurende onze rit in ieder geval 15,5 kWh per 100 kilometer. Snelladen behoort niet tot de mogelijkheden, maar gelukkig voorzien de Fransen wel in een krachtiger boordlader. Aan een publiek laadpunt bedraagt de laadsnelheid tot 22 kWh, waardoor je theoretisch in een uurtje een volle batterij kunt hebben. Maar zit het tegen, dan ben je zomaar 4 uur zoet. Door de keuzehendel van de automaat in de ‘Brake’-stand te zetten, kun je invloed uitoefenen op de mate waarin de Twingo remenergie terugwint. Hij beschikt ook over een spaarstand, maar het effect van beide hulpmiddelen blijkt in de praktijk marginaal.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.